Artemia skal sjunker !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte79
    • October 2009
    • 110

    Artemia skal sjunker !?

    Har sat en sats Artemia som nu har stått och bubblat i 36 timman !
    Var enda Video jag set på Youtube så flyter äggskalen upp och artemian larverna simar ner mot ljuset

    Läste att ett artemia ägg / skal kan ta död på ynglen så äggen / äggskalen INTE smälter i magen på fisken som kan medföra att ägget fastnar i tarmarna och fisken dör !

    Men i mitt fall så sjunker även äggskalen till båtten av flaskan !?
    Min sats artemia är långt i från likadant som visas på nätet och på youtube.com

    Tips råd ?

    1L vatten + rågad matsked bordssalt + 2 kryddmått Artemia ägg.
    Artemian är frystorkad Kan det vara därför eller var ligger problemet ?
    720L
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Du ska sätta ett lock eller liknande i mitten på burken. Sen simmar de kläckta arytemiorna igenom springorna som blir. Kolla guiden här i forumet så får du se hur du ska göra.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Äggskalen är sällan något problem om du inte har väldigt kinkiga fiskar. Däremot finns det fiskar, t ex Farlowella, där ynglen inte tål artemia. Jag har givit de flesta mindre fiskar nykläckt artemia (petflaskmetoden) senaste åren utan problem.

      Kommentar

      • Matte79
        • October 2009
        • 110

        #4
        Ursprungligen postat av Grothras
        Du ska sätta ett lock eller liknande i mitten på burken. Sen simmar de kläckta arytemiorna igenom springorna som blir. Kolla guiden här i forumet så får du se hur du ska göra.
        Länk till den guiden tack ! =)
        720L

        Kommentar

        • Matte79
          • October 2009
          • 110

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Äggskalen är sällan något problem om du inte har väldigt kinkiga fiskar. Däremot finns det fiskar, t ex Farlowella, där ynglen inte tål artemia. Jag har givit de flesta mindre fiskar nykläckt artemia (petflaskmetoden) senaste åren utan problem.

          Okej ja detta är Röd Juvel ciclid yngel på ca 5mm
          Har fodrat demmed pulveriserat flingfoder ett tag
          och tängte testa artemia Men vart inte som man har set
          Börken har nu stått i en 10 minuter och det ligger skal både på ytan och på botten, massor av ägg är kläckta och det hänger ut artemia från dem men de rör sig inte, Men det finns de som rör på sig i massor.
          720L

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det där med "äggskalen flyter" funkar aldrig, man får alltid äggskal precis överallt.

            Här är guiden Grothras talar om: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=46

            Annars håller jag med Erik, äggskal är inga problem om det inte är stora mängder.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Matte79
              • October 2009
              • 110

              #7
              Japp jag giorde nu som visas på bilderna och se om det kan separera mer.
              Börken har nu stott och bubblat i över 48 timman och det är mer ägg en larver fortfarande :/
              Kanske är för gammla artemiaägg ?
              720L

              Kommentar

              • Matte79
                • October 2009
                • 110

                #8
                Så var får man tag i Artemia billigt och inte till drömpriser ?
                Skalade eller ej ? HUr är det med skalade ?
                Lever de med ?
                720L

                Kommentar

                Arbetssätt...