Oxhjärta/Kalkonhjärta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

    Oxhjärta/Kalkonhjärta

    Är de paket oxhjärta eller kalkonhjärta som man köper i affären tillagade på något vis eller är de råa? Innehåller de mer än bara köttet isåfall?
    Visserligen är hjärtan en delikatess, men det är ofta efter en fågeljakt som man har enormt mycket hjärtan som man isåfall kan ta och använda som fiskmat. Samma gäller t.ex. grishjärta som inte alltid brukar ätas.
    ______________________________________________
    540 L + 540 L + 47 L
    Entusiastisk amatör
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Fetter i kött från varmblodiga djur har en betydligt högre smältpunkt än fetter/proteiner i kött från kallblodiga djur. Därför kan inte fiskarna tillgodogöra sig denna typ av foder på ett bra sätt utan att den kommer att ansamlas runt levern och ge leverskador. Därför bör man inte använda foder från varmblodiga djur.

    Om man ändå vill göra detta så blir skadeverkningarna mindre om man höjer temperaturen rejält på vattnet (minst 30 grader), men detta tål bara fiskar som kommer från miljöer med mycket varmt vatten. En hög temperatur gör också att vattnets syrehalt sjunker och fiskens energiförbrukning ökar (växer visserligen snabbare, men får ett kortare liv). matar man med foder som kommer från varmblodiga djur så skitar det också ner rejält i akvariet - vilket innebär större och tätare vattenbyten och helst bör akvariet vara "rent" (ingen sand eller växter) för att det skall vara lättare att rengöra.

    Om något har tillsatts fodret i affären varierar nog mellan olika fabrikat, men oavsett vilket så finns det vitaminer i handeln som är avsedda att tillsättas fryst foder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Riddaren
      • June 2009
      • 126

      #3
      Jag läste att om man rensar bort fettet ifrån hjärtat så ska det gå bra att mata med det. Eftersom att hjärtat i sig är en enda muskel i princip så är det en ganska enkel uppgift.
      ______________________________________________
      540 L + 540 L + 47 L
      Entusiastisk amatör

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Riddaren
        Jag läste att om man rensar bort fettet ifrån hjärtat så ska det gå bra att mata med det. Eftersom att hjärtat i sig är en enda muskel i princip så är det en ganska enkel uppgift.
        spelar ingen större roll hur du rensar det är fortfarande kött från varmblodiga djur och är inte ett lämligt foder!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          spelar ingen större roll hur du rensar det är fortfarande kött från varmblodiga djur och är inte ett lämligt foder!
          Instämmer helt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Ursprungligen postat av Riddaren
            Är de paket oxhjärta eller kalkonhjärta som man köper i affären tillagade på något vis eller är de råa? Innehåller de mer än bara köttet isåfall?
            Visserligen är hjärtan en delikatess, men det är ofta efter en fågeljakt som man har enormt mycket hjärtan som man isåfall kan ta och använda som fiskmat. Samma gäller t.ex. grishjärta som inte alltid brukar ätas.
            Om man nu inte skall ge sig in i den etiska debatten (som vanligt finns det olika läger ) så innehåller köpt oxhjärta olika vitamin o enzymblandningar som underlättar nedbrytning och upptag.
            Dessa blandningar finns idag i handeln. Annars består ox och kalkonmix av rått finpolerat kött dvs, fett senor etc är borttaget.
            Kalkon är för mycket magrare än de flesta proteinkällor + att det är en trigger då det är en av de proteinkällor som innehåller mest naturligt testosteron.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Roade mig med o leta upp innehållsförteckningen på Tropicals D50 plus

              Complete feedingstuff for ornamental fish.
              Ingredients: fish and fish derivatives, vegetable protein extracts, molluscs and crustaceans (including squid meal min. 8%, krill meal min. 3%), cereals (including oat meal min. 1%), meat and animal derivatives, derivatives of vegetable origin, algae (including Haematococcus pluvialis* min. 0.6%, Spirulina platensis min. 0.5%), yeasts, oils and fats, minerals.

              Feed additives: vitamin A 52 500 IU/kg, vitamin D3 3 150 IU/kg, vitamin E (alpha-tocopherol acetate) 202.5 mg/kg, vitamin C (ascorbic acid phosphate) 1 665 mg/kg, beta-carotene 150 mg/kg, coloured with astaxanthin 116 mg/kg, lecithin. Coloured with EU-permitted additional substances. With EU-permitted antioxidants.

              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Riddaren
                • June 2009
                • 126

                #8
                Tack, det var det jag ville veta

                Sen att det skulle vara etiskt inkorrekt att mata fiskarna med foder som härstammar ifrån varmblodiga djur kan man ju ifrågasätta. Som vanligt så har det här forumet en väldig difus syn på det här med etik.
                ______________________________________________
                540 L + 540 L + 47 L
                Entusiastisk amatör

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Roade mig med o leta upp innehållsförteckningen på Tropicals D50 plus
                  Förr var det väldigt vanligt att torrfodren innehöll produkter från däggdjur (antar att det är det som menas med "meat and animal") men trodde att alla idag som tur är hade övergivit denna typ av tillsatser - men tydligen inte.
                  Dock så skall innehållet stå angivet i turordning efter hur stor mängd det finns i fodret. Detta foder innehåller uppenbarligen då väldigt lite foder från däggdjur - mest från fisk, vegetabilier, kräftdjur etc.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Vill bra till lägga att jag håller inte med riddaren om att zoopets etik syn är diffus. Möjligen kan det ses så om man bara tittat in i ett fåtal trådar, men då har man skaffat sig en fel bild. Att man sedan har olika åsikter o värderingar tror jag ingen här har något emot.
                    Oftast är det diskussion o kritik som leder både till eftertanke o utveckling.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Sticker ut hakan och erkänner att jag matar mina diskus med mix som är gjort av europas största diskusodlare Stendker som säkert innehåller hjärta från oxe.
                      Har inte koll på innehållsförtäckningen men Kaj du kanske kan berätta vad som är i den
                      Dock får dom mestadels tetra diskus bits som dom är helt galna i
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Vill bra till lägga att jag håller inte med riddaren om att zoopets etik syn är diffus. Möjligen kan det ses så om man bara tittat in i ett fåtal trådar, men då har man skaffat sig en fel bild. Att man sedan har olika åsikter o värderingar tror jag ingen här har något emot.
                        Oftast är det diskussion o kritik som leder både till eftertanke o utveckling.
                        Vill bara tillägga - har 2 samma åsikt så blir ju den ene överflödig
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Förr var det väldigt vanligt att torrfodren innehöll produkter från däggdjur (antar att det är det som menas med "meat and animal") men trodde att alla idag som tur är hade övergivit denna typ av tillsatser - men tydligen inte.
                          Dock så skall innehållet stå angivet i turordning efter hur stor mängd det finns i fodret. Detta foder innehåller uppenbarligen då väldigt lite foder från däggdjur - mest från fisk, vegetabilier, kräftdjur etc.
                          ...och då kan man ju fundera över på VARFÖR de över huvud taget blandar i animaliskt protein, om nu andelen är så liten? Vore det inte ännu bättre (och lättare) att avstå från den inblandningen?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...