Vilka matar så här mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Vilka matar så här mycket?

    Satt och läste igenom Tetras dropptester för nitrit och nitrat.

    Läste rent allmänt om rekommendationer där de själva skriver ang matning av fiskar.

    Reagerade väldigt på hur mycket de säger att man kan ge fiskarna.

    Man har ju alltid hört om att det är lagomt att mata så att fiskarna äter upp maten inom 3 minuter och 1-2 gånger om dagenm inte mer.

    Sen ser man att Tetra inte är främmande för att man ska mata fiskarna 4 gånger om dagen och så mycket som de äter inom 3-5 minuter.

    Kan det ha något med att de säljer foder och tester kanske

    Det måste ju ställa väldiga krav på filtrering. Tvekar på att tetras filterrekommendationer räcker till.

    Då blir det inte många fiskar i karen

    Någon som verkligen matar så mycket och regelbundet och kan hålla bra kvalité på vattnet?

  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Jag matar med räkmix så det ligger kvar i 12-18 timmar i yngelkaren.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Beroende på vad man har för fisk så....
      *Yngre diskus 3-8ggr/dag
      *Äldre diskus 1-3ggr/dag
      *Vanliga sällskaps fisk enligt mig 1ggr/dag
      *Yngel 2-3gg/dag
      i en mängd som blir uppäten på max 5-10 minuter. Fungerat ypperligt för mig.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Jag matar 3 gånger varje dag när jag har yngel och annars 2 ggr och det fungerar bra

        Kommentar

        • Luxur
          • October 2009
          • 127

          #5
          Matmängd.

          Jag tycker också de är svårt med matmängd. Jag brukar ge dom 2 gånger om dagen och de äter dom upp på 30 sekunder. Har 20tal fiskar av olika sorter och storlekar i ett 200 liters akvarium och då dom äter är dom som galna. Man har ju fått ipräntat att inget får sjunka till båtten. Har man olika sorter så är de ju alltid några som går och plockar i gruset så de borde inte vara så farligt.
          Ger jag dom kanske för lite och är de därför dom blir så galna
          54 liter. Molly.
          200 liter. Olika fiskar.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av Luxur
            Jag tycker också de är svårt med matmängd. Jag brukar ge dom 2 gånger om dagen och de äter dom upp på 30 sekunder. Har 20tal fiskar av olika sorter och storlekar i ett 200 liters akvarium och då dom äter är dom som galna. Man har ju fått ipräntat att inget får sjunka till båtten. Har man olika sorter så är de ju alltid några som går och plockar i gruset så de borde inte vara så farligt.
            Ger jag dom kanske för lite och är de därför dom blir så galna
            Om det är tetror eller annan typ av stimmfisk så spelar det ingen roll hur ofta man matar då de är galna i mat. Har ett 20 tal Kilfläcksrasboror som bokstavligen hets äter tills de är fykantiga i form och munnen på vid gavel. Platys, guppys m.f. är oftast likadana oavsett mat. Om man har ett stort antal malar, vilka till stor del är natt aktiva så är det en fördel att mata dem med sjunk foder efter att det har vart släkt ett tag.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • sandish
              • August 2009
              • 462

              #7
              matar mina fiskar 3 gånger om dagen med mygglarver & ibland artemia... (Ibland slänger jag i lite flingor också, så då blir de 4 per dag)
              Finns kvar max 10 min efter utfodring, så de har funkat bra för mig...
              500L Monster Tank
              1st Paroon haj
              3st Påfågelciklider (Oscar)
              1st Gibbicep

              1 st Redtail Catfish

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Eeeh o jag matar i bland 2 ggr om dagen i bland är de utan mat i två dagar det beror på hur mycket jag är hemma... Men jag ger dem regel mat en gågn om dagen på kvällen fling foder och sprulina flingor alltid maltabletter och tabletter för cyrrodas några gånger i veckan, artemia två till tre gånger i veckan.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  beroende på hur mycke fiskarna förföljer mig när jag går förbi karet så matar jag ibland 1 gång å ibland 4 gånger om dagen, beror lite på hur man är hemma å har en rätt grov blandning mellan olika malawiciklider,rovfiskar å snällare sorter å rovisarna dom tar först å kanske lämnar lite mysis över.

                  ynglena matar jag upp mot 6-7 gånger per dag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...