"superred" färgämne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    "superred" färgämne

    Som ni vet har det kommit en hel del arter av tex Malawis med betäckningen "superred" tex Hongi , rostciklid mm.
    Dessa sägs vara uppfödda med ett speciellt rött färgämne i deras kost som jag inte kommer ihåg riktigt vad det heter men nåt i stil med Anastaxin, Antastaxin .. hmm.. nåt sånt. (vet att det är felstavat men ni som vet förstår säkert vad det är jag menar).
    Nu har jag fått veta att om man får yngel på nån "superred" variant så måste sånt färgämne finnas i kosten för att ynglen ska få samma fina färg som sina föräldrar. Nu undrar jag om nån vet det riktiga namnet på detta färgämne och vart man skulle kunna tänkas beställa det ifrån.
    Har nämligen några kullar på superred rostciklid varianten och vill gärna att dessa ska få samma fina färg som dess föräldrar.

    mvh
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    astaxanthin

    Sedan ger ju också foder som innehåller t.ex. Spirulina, räkskal samt Cyclops bra röd färg
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • thobiastt
      • September 2009
      • 149

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      astaxanthin

      Sedan ger ju också foder som innehåller t.ex. Spirulina, räkskal samt Cyclops bra röd färg
      Jag ger mina malawis räkmix , i mixen använder jag spirulina pulver.
      Räcker den mängden spirulina som anges i receptet för att få behålla den fina röda färgen?

      Du vet möjligtvis inte vart man kan beställa astaxanthin annars?
      Hörde från en kompis att NCS skulle ha nån länk på deras sida där man kunde beställa det men jag kan inte hitta nåt.

      mvh

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Se upp med att ge dem för mycket spirulina, det kan orsaka svarta fläckar på firrarna. Inte farligt, men ganska osnyggt. Det finns ofta astaxantin tillsatt i köpt fiskmat, kolla på förpackningarna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Se upp med att ge dem för mycket spirulina, det kan orsaka svarta fläckar på firrarna. Inte farligt, men ganska osnyggt. Det finns ofta astaxantin tillsatt i köpt fiskmat, kolla på förpackningarna.
          Men för att förvilla finns också ett ämne som heter Kantastaxin eller astaxin som finns i vissa foder. Vilket är ett konstgjort ämne som inte färgar alls lika bra och som dessutom misstänks ha en del hälsovådliga effekter hos människa. Medans astaxanthin är natuligt algmjöl som har massor med nyttiga ämnen i sig.

          Kommentar

          • thobiastt
            • September 2009
            • 149

            #6
            Jag kör på detta recept.

            Malawimix
            0,7 kg hela räkor med skal
            0,3 kg filé av vitfisk t ex seij el. torsk
            0,6 kg gröna ärtor
            0,6 kg förvälld spenat
            30 ml askorbinsyra
            10 ml spirulinapulver
            gelantin

            Om jag nu ska ha astaxanthin i , hur ska man dosera det i förhållande till detta recept?

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av thobiastt
              Jag kör på detta recept.

              Malawimix
              0,7 kg hela räkor med skal
              0,3 kg filé av vitfisk t ex seij el. torsk
              0,6 kg gröna ärtor
              0,6 kg förvälld spenat
              30 ml askorbinsyra
              10 ml spirulinapulver
              gelantin

              Om jag nu ska ha astaxanthin i , hur ska man dosera det i förhållande till detta recept?
              Räcker med en halv matsked typ

              Kommentar

              Arbetssätt...