Hungriga fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Rooster
    svarade
    Hej tänkte bara tillägga att om du vill variera födan lite ytterligare kan du kunna utfodra dina akvarie-innevånare med mygglarver (röda brukar inte rekommenderas av olika anledningar). Klorgrodor brukar va särskilt förtjusta i den här typen av foder, fiskarna du har säger inte heller nej till ilte mygglarver.
    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Humlan81
    svarade
    Ursprungligen postat av myslas
    Så att det sjunker till botten där malarna oftast håller till.
    Gaahh! Såklart.. Vad dum jag är!

    Lämna en kommentar:


  • myslas
    svarade
    Ursprungligen postat av Humlan81
    Men du Nina, en lite korkad fråga kanske men varför trä på en tesked?
    Så att det sjunker till botten där malarna oftast håller till.

    Lämna en kommentar:


  • Humlan81
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Hej och välkommen hit

    Ancistrus är främst nattaktiva och många gånger kan det vara bättra att slänga i algtabletter efter ljuset släckts. Vänta till det varit släckt ett tag så de andra fiskarna hunnit gå in i sin dvala.

    Annars kan du trä gurka, zuccini, skalad rå potatis eller annat smått och gott på en tesked... Det tar lite längre tid att ätas så malarna får en chans.

    Men du Nina, en lite korkad fråga kanske men varför trä på en tesked?

    Lämna en kommentar:


  • vaim
    svarade
    Zuccini inehåller dessutom mer näring och mindre vatten än gurka. Lucky me som jobbar på grönsakslager med obegränsad tillgång till allt :-)

    Bra tips det med att gömma tabletter i grönsakerna, har själv problem att mina choklad & hantelciklider klippa alla oavsett tid på dygnet eller ljus mm

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Zuchini e mer spännande för dom flesta malar än gurka, iaf när det gäller mina alla malar här

    Lämna en kommentar:


  • Humlan81
    svarade
    Tack för alla svar
    Nu ska jag testa och se vad och hur mina firrar och malar vill ha det!

    Jag återkommer säkert med fler frågor och funderingar!

    Lämna en kommentar:


  • ZZulan
    svarade
    Jag har även provat gurktricket, ingen av mina fiskar visade intresse för gurkan :-(

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Undvik dock potatis då det innehåller stora mängder stärkelse

    Lämna en kommentar:


  • JohanFridsall
    svarade
    du kan prova att gömma tabbletterna i gurkan eller ngt .. ett bra tips jag fick av en vän som jag använder med jämna mellanrum

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Humlan81
    Aha det låter ju smarrigt! Ska testa det ikväll..

    Vad tror du om flingfodret till fiskarna då? Räcker det eller ska de ha något annat också? Känns lite tråkigt att bara "äta löv" som min 3-åring säger..

    Tack för välkomnandet och snabbt svar!
    Flingfoder duger fint till de andra men lite variation är bara bra. De fiskar du har behöver alger (spirulina) i viss mån precis som dina malar så ett flingfoder som innehåller spirulina vore bra.
    Själv har jag TetraMenü som har fyra olika flingfoder i en burk och jag är nöjd med den, ist för att ha massor med olika burkar

    Lämna en kommentar:


  • ZZulan
    svarade
    Hej, jag är långt ifrån en expert utan snarare nybörjare själv. Men som jag förstått det så behöver fiskarna inte variation utan det är bättre att ge dom ett bra foder istället för flera. Jag har försökt med algtabletter till mina ancistrus. Testat allt, på natten, på dagen, vid matning osv. De får aldrig ens smaka tabletterna. Detta har lett till att jag slutat med tabletterna, nu många månder senare verkar mina ancistrus må bra ändå. Tror de får tillräckligt av spillmat som når botten samt alger.

    Lämna en kommentar:


  • vaim
    svarade
    Precis som Nina säger testa att mata efter ljuset slocknat. Du kan även förbereda och öppna lucka eller dyl om du har det då fiskarna har en tendens att komma ihåg ljudet och koppla ihop med mat. Och gärna ha alla lampor,tv apparater mm är avstängda så att dom andra fiskarna förstår att det verkligen är natt.

    Annars kan du försöka gömma tabletterna i malarna grottor mm.

    Jag kör med zuccini och det är en riktigt favorit för alla mina malar.

    Lämna en kommentar:


  • Humlan81
    svarade
    Aha det låter ju smarrigt! Ska testa det ikväll..

    Vad tror du om flingfodret till fiskarna då? Räcker det eller ska de ha något annat också? Känns lite tråkigt att bara "äta löv" som min 3-åring säger..

    Tack för välkomnandet och snabbt svar!

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Hej och välkommen hit

    Ancistrus är främst nattaktiva och många gånger kan det vara bättra att slänga i algtabletter efter ljuset släckts. Vänta till det varit släckt ett tag så de andra fiskarna hunnit gå in i sin dvala.

    Annars kan du trä gurka, zuccini, skalad rå potatis eller annat smått och gott på en tesked... Det tar lite längre tid att ätas så malarna får en chans.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...