Hungriga fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Humlan81
    • October 2009
    • 30

    Hungriga fiskar!

    Halloj. Passar på att slänga in min första fråga såhär på fredagsförmiddagen. Jag är helt färsk inom fiskvärlden men har förstått att det är här på Zoopet som proffsen hänger..

    Jag har ett 90 liters där det för tillfället bor:
    5 Black Molly
    5 Guppy
    2 Ancristus malar (stavning?)
    1 Brun klogroda

    Fick med/köpte vanligt flingfoder (Tropical Supervit) till fiskarna, och några "algkakor" (Tropical Wafers) till malarna och grodan.

    Nu till problemet. Fiskarna, främst Mollysarna, är otroligt glupska och nästan krigar om dessa algkakor. Har testat att ge flingor samtidigt/före kakorna så de ska vara mätta men de slänger sig över dem ändå. Är lite orolig att malarna och grodan inte får i sig det de behöver..
    Vad tror ni? Tips eller idéer? Ska jag ge dem något helt annat foder kanske?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hej och välkommen hit

    Ancistrus är främst nattaktiva och många gånger kan det vara bättra att slänga i algtabletter efter ljuset släckts. Vänta till det varit släckt ett tag så de andra fiskarna hunnit gå in i sin dvala.

    Annars kan du trä gurka, zuccini, skalad rå potatis eller annat smått och gott på en tesked... Det tar lite längre tid att ätas så malarna får en chans.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Humlan81
      • October 2009
      • 30

      #3
      Aha det låter ju smarrigt! Ska testa det ikväll..

      Vad tror du om flingfodret till fiskarna då? Räcker det eller ska de ha något annat också? Känns lite tråkigt att bara "äta löv" som min 3-åring säger..

      Tack för välkomnandet och snabbt svar!

      Kommentar

      • vaim
        • April 2009
        • 116

        #4
        Precis som Nina säger testa att mata efter ljuset slocknat. Du kan även förbereda och öppna lucka eller dyl om du har det då fiskarna har en tendens att komma ihåg ljudet och koppla ihop med mat. Och gärna ha alla lampor,tv apparater mm är avstängda så att dom andra fiskarna förstår att det verkligen är natt.

        Annars kan du försöka gömma tabletterna i malarna grottor mm.

        Jag kör med zuccini och det är en riktigt favorit för alla mina malar.
        http://vaim.se
        http://twitter.com/vaim

        Kommentar

        • ZZulan
          • December 2008
          • 144

          #5
          Hej, jag är långt ifrån en expert utan snarare nybörjare själv. Men som jag förstått det så behöver fiskarna inte variation utan det är bättre att ge dom ett bra foder istället för flera. Jag har försökt med algtabletter till mina ancistrus. Testat allt, på natten, på dagen, vid matning osv. De får aldrig ens smaka tabletterna. Detta har lett till att jag slutat med tabletterna, nu många månder senare verkar mina ancistrus må bra ändå. Tror de får tillräckligt av spillmat som når botten samt alger.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Humlan81
            Aha det låter ju smarrigt! Ska testa det ikväll..

            Vad tror du om flingfodret till fiskarna då? Räcker det eller ska de ha något annat också? Känns lite tråkigt att bara "äta löv" som min 3-åring säger..

            Tack för välkomnandet och snabbt svar!
            Flingfoder duger fint till de andra men lite variation är bara bra. De fiskar du har behöver alger (spirulina) i viss mån precis som dina malar så ett flingfoder som innehåller spirulina vore bra.
            Själv har jag TetraMenü som har fyra olika flingfoder i en burk och jag är nöjd med den, ist för att ha massor med olika burkar
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • JohanFridsall
              • November 2008
              • 134

              #7
              du kan prova att gömma tabbletterna i gurkan eller ngt .. ett bra tips jag fick av en vän som jag använder med jämna mellanrum

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Undvik dock potatis då det innehåller stora mängder stärkelse
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • ZZulan
                  • December 2008
                  • 144

                  #9
                  Jag har även provat gurktricket, ingen av mina fiskar visade intresse för gurkan :-(

                  Kommentar

                  • Humlan81
                    • October 2009
                    • 30

                    #10
                    Tack för alla svar
                    Nu ska jag testa och se vad och hur mina firrar och malar vill ha det!

                    Jag återkommer säkert med fler frågor och funderingar!

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Zuchini e mer spännande för dom flesta malar än gurka, iaf när det gäller mina alla malar här
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • vaim
                        • April 2009
                        • 116

                        #12
                        Zuccini inehåller dessutom mer näring och mindre vatten än gurka. Lucky me som jobbar på grönsakslager med obegränsad tillgång till allt :-)

                        Bra tips det med att gömma tabletter i grönsakerna, har själv problem att mina choklad & hantelciklider klippa alla oavsett tid på dygnet eller ljus mm
                        http://vaim.se
                        http://twitter.com/vaim

                        Kommentar

                        • Humlan81
                          • October 2009
                          • 30

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Hej och välkommen hit

                          Ancistrus är främst nattaktiva och många gånger kan det vara bättra att slänga i algtabletter efter ljuset släckts. Vänta till det varit släckt ett tag så de andra fiskarna hunnit gå in i sin dvala.

                          Annars kan du trä gurka, zuccini, skalad rå potatis eller annat smått och gott på en tesked... Det tar lite längre tid att ätas så malarna får en chans.

                          Men du Nina, en lite korkad fråga kanske men varför trä på en tesked?

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #14
                            Ursprungligen postat av Humlan81
                            Men du Nina, en lite korkad fråga kanske men varför trä på en tesked?
                            Så att det sjunker till botten där malarna oftast håller till.

                            Kommentar

                            • Humlan81
                              • October 2009
                              • 30

                              #15
                              Ursprungligen postat av myslas
                              Så att det sjunker till botten där malarna oftast håller till.
                              Gaahh! Såklart.. Vad dum jag är!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...