Lake i akvarium - mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Jag försökte kolla, och enligt "Temperaturpräferenzen Süsswasserfische" så tål inte lakar i längden vattentemperaturer över 21 grader. Kan du inte hålla vattnet kallare än så - och det är rätt svårt i boningsrum - så bör du nog släppa den per omgående.

    För att akut få ner temperaturen i karet: gör ett byte med kallt vatten, öppna ett fönster så det blir kallt i rummet. Du kan också frysa PET-flaskor med vatten och låta dem tina i akvariet, och sätta en fläkt att blåsa över ytan (avdunstningen kan kyla vattnet 3-5 grader under rumstemperatur).

    Men vill du hålla laken kommer det i längden nog att krävas en kylanläggning. Jag skulle nog rekommendera att du släpper den. Värmen är f.ö. säkert också anledningen till att den inte äter - fiskar slutar äta när temperaturen är alldeles för hög.

    EDIT: Visstja, en bra grej - enligt boken så tål lakar snabba temperaturväxlingar, dvs du behöver inte vara försiktig när du sänker temperaturen utan kan stå på för fullt.
    Senast redigerad av Azur; 03 October 2009, 19:03.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #17
      Gör som Azur sa, så länge du inte vill lägga ner 10-30 tusen kr för en kylanläggning, och laken blir stor.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        I så fall finns väl kallt vatten att få direkt från kranen när som helst.
        Stora dagliga vattenbyten i ett kallt rum borde väl funka bra eller?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • kew-
          • October 2009
          • 6

          #19
          Tack för alla svar
          Har lagt in en 1 ½ liters cider flaska i frysen fylld med vatten, flyttat akvariet där inte solen kan nå det och satt upp en fläkt som blåser på vattnet. Har precis satt upp akvariet så jag kör med sjövatten och ca en halv liter kranvatten nu i början, men akvariet är inte så stort så det är inte så svårt att byta vatten.

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #20
            Ursprungligen postat av kew-
            Tack för alla svar
            Har lagt in en 1 ½ liters cider flaska i frysen fylld med vatten, flyttat akvariet där inte solen kan nå det och satt upp en fläkt som blåser på vattnet. Har precis satt upp akvariet så jag kör med sjövatten och ca en halv liter kranvatten nu i början, men akvariet är inte så stort så det är inte så svårt att byta vatten.
            Nu vet ja inget som lakear men om karet inte är så stort så är de ju ännu känsligare när man byter vatten.
            vad jag fattat det som i alla fall, men lakar kanske inte är så känsliga för värden och sånt där.
            Menar bara om du byter 5liter i ett 50liters kar så gör det större skillnad ´på värden än om du gör 5liter i ett 400 liters kar.
            Men som sagt jag kanske är ute och cyklar, det är i alla fall vad ja fattat det som.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av erikthur
              Stora dagliga vattenbyten i ett kallt rum borde väl funka bra eller?
              Javisst. Alla sätt att hålla tempen under 20 är bra.

              (Min erfarenhet av "nödlösningar" med kallvattenskar är att det funkar, men i längden blir det för jobbigt - jag rekommenderar definitivt den som vill ha kallvatten att isolera akvariet och köpa en kylanläggning.)

              Ursprungligen postat av kew-
              Tack för alla svar
              Har lagt in en 1 ½ liters cider flaska i frysen fylld med vatten, flyttat akvariet där inte solen kan nå det och satt upp en fläkt som blåser på vattnet. Har precis satt upp akvariet så jag kör med sjövatten och ca en halv liter kranvatten nu i början, men akvariet är inte så stort så det är inte så svårt att byta vatten.
              Jag skulle rekommendera byte med kranvatten, det är betydligt viktigare att få ner temperaturen än att inte chocka fisken med nytt vatten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • kew-
                • October 2009
                • 6

                #22
                Ursprungligen postat av Azur

                Jag skulle rekommendera byte med kranvatten, det är betydligt viktigare att få ner temperaturen än att inte chocka fisken med nytt vatten.
                Menar du då att jag ska göra ett helt byte och tömma akvariet på all sjövatten och fylla det med kallt kranvatten? Är inte risken stor att laken dör ? Temperaturen ligger på 20 nu.

                Kommentar

                • gäst
                  • June 2009
                  • 66

                  #23
                  hur fan fick du tag på en lake..?

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #24
                    Ursprungligen postat av gäst
                    hur fan fick du tag på en lake..?
                    Förmodligen är den vildfångad.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #25
                      Ursprungligen postat av gäst
                      hur fan fick du tag på en lake..?
                      beror på vart man letar, men jag kan hitta 20 lakar på några timmar om jag vill det.
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • gäst
                        • June 2009
                        • 66

                        #26
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        beror på vart man letar, men jag kan hitta 20 lakar på några timmar om jag vill det.

                        jo alltså, jag har allt fiskat lake.. fast då använde jag strömming som bete på en trekrok och det var i november...

                        men dom lever ju på djupt mörkt vatten och dom jag har fått har inte varit några akvariefiskar direkt.

                        fast det kanske finns nått annat sätt...

                        Kommentar

                        • wallström
                          • March 2009
                          • 1092

                          #27
                          Har du nån bild på den? skulle va kul att se
                          Emil

                          Kommentar

                          • SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

                            #28
                            Jag hittade lake när jag sökte efter stensimpor, brukar hitta 20 simpor sen 3 lakar, håller på så där, hittar dem lite här och där under stenar nära stranden såg en lake för 2 veckor sedan när jag var nere i sjön och plockade sten den var 15cm ungefär.

                            Ska se om jag hittar nå bilder på laken jag hade för jag minns att morsan tog några.
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                            Kommentar

                            Arbetssätt...