Lake i akvarium - mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kew-
    • October 2009
    • 6

    Lake i akvarium - mat?

    Hej jag har precis skaffat en lake att ha i mitt akvarium och nu undrar jag vad dessa lever på?
    Har för tillfället köpt frysta röda mygglarver, tror ni detta funkar?
    Vad har jag annars för val av mat? Mask, maggots, annat?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ursprungligen postat av kew-
    Hej jag har precis skaffat en lake att ha i mitt akvarium och nu undrar jag vad dessa lever på?
    Har för tillfället köpt frysta röda mygglarver, tror ni detta funkar?
    Vad har jag annars för val av mat? Mask, maggots, annat?
    De livnär sig på småfisk, yngre lake äter mest musslor, små kräftdjur,insektslarver mm! Nog inte en fisk att ha i ett akvarie, de vill ha regält kallt och går en hel del på djupet av sjöar, din lake kommer sannolikt inte bli gammal
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • kew-
      • October 2009
      • 6

      #3
      okej :/ jag har faktiskt två rätt stora musslor i akvariet men jag tvivlar på att han kommer att äta dom. Om han äter insektslarver så borde ju mygglarverna fungera iaf.
      Har du något tips på hur jag kan få han att överleva? Har ett par stenar och en kruka där han kan simma in men hur är det med temperaturen ? Är det så att jag t.om. måste lägga i is i vattnet?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Lake är en sådan som helst har lite svalare vatten än t ex abborre. Klipp vanliga räkor eller fiskbitar när du fått den att äta.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          gör som eriahl sa med matningen, jag brukar lura med lite levande först för att få den och äta.
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Jag hade en liten lake i mycket litet akvarium. jag matade med sill-bitar och frysta mygglarver, det gick bra. efter ett år tröttnade jag och släppte ut den.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Jag hade en liten lake i mycket litet akvarium. jag matade med sill-bitar och frysta mygglarver, det gick bra. efter ett år tröttnade jag och släppte ut den.

              vilket jag inte tycker man ska göra. tar man upp en firre så tycker jag man ska vara beredd att nacka den om man tröttnar på den...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                vilket jag inte tycker man ska göra. tar man upp en firre så tycker jag man ska vara beredd att nacka den om man tröttnar på den...
                Kan låta lite hårt eller hur? men om man har haft den med annan akvarium fisk så ska den nackas, på grund av smittrisk, kan låta hårt ja, nödvändigt enligt svensk lag Ja.
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • kew-
                  • October 2009
                  • 6

                  #9
                  Okej men då kör jag på mina frysta röda mygglarver nu i början då
                  Är det nån bestämd tid som jag ska mata honom ? Hon i butiken sa att jag skulle mata honom med väldigt lite mat nu i början tills han fattar att det är mat, sen sa hon något att det påverkar syret också, så jag kanske bara borde ge en liten bit frysta mygglarver åt han en gång / dag?

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    Kan låta lite hårt eller hur? men om man har haft den med annan akvarium fisk så ska den nackas, på grund av smittrisk, kan låta hårt ja, nödvändigt enligt svensk lag Ja.

                    livet är väl hårt? det här är skillnaden mellan en biologs synvinkel och en "vanlig dödlig"

                    ska en population av fisk dö för att en ägare inte ville nacka sin nemo?
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av kew-
                      Okej men då kör jag på mina frysta röda mygglarver nu i början då
                      Frysta mygglarver är säkert ett rätt bra startfoder, liksom t.ex. hackad daggmask.
                      När han börjat äta, vilket han antagligen gör mycket snart, kan du försöka vänja över honom på t.ex. ciklidpellets.

                      Att du inte ska mata för mycket är för att överblivet foder ruttnar och förstör vattnet. Kolla så att den mat du lägger i försvinner inom en dag, annars får du plocka bort den - låt aldrig proteinrikt foder, särskilt inte röda mygglarver, ligga och surna.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • SimonSaysBaka
                        • August 2009
                        • 788

                        #12
                        Ursprungligen postat av smurfmats
                        livet är väl hårt? det här är skillnaden mellan en biologs synvinkel och en "vanlig dödlig"

                        ska en population av fisk dö för att en ägare inte ville nacka sin nemo?
                        Nej, läste du inte vad jag skrev?
                        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          Ursprungligen postat av smurfmats
                          vilket jag inte tycker man ska göra. tar man upp en firre så tycker jag man ska vara beredd att nacka den om man tröttnar på den...
                          jaså? varför då? det är väl synd... kan tänka mej att fisken får det svårt att komma ut i naturen igen, men eftersom att den är vild från början så tror jag att den smällter in.

                          Det där med smittrisk behövdes inte tänka på, då denna lake gick själv med kräftor från samma sjö.
                          Vatten, sand och växter tagna från sjön.
                          Dessa fiskar hade alltså ingen kontakt med akvariefiskar eller fiskar från annat vatten. förutom maten då.

                          Hade den gått med mina akvarie fiskar så hade jag nackat den.
                          Senast redigerad av karrokaja; 03 October 2009, 13:49.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            Nej, läste du inte vad jag skrev?

                            sorry läste det mer noggrannt nu!
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • kew-
                              • October 2009
                              • 6

                              #15
                              Skulle behöva tips om hur jag får det kallt i vattnet. Han gapar och stänger munnen nästan som om han flämtar rätt snabbt och det är inte lika kallt i akvariet som det är i sjön så några tips ? Behöver jag köpa till något?
                              Tacksam för snabba svar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...