Gammalt flingfoder, farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platypus
    • September 2009
    • 23

    Gammalt flingfoder, farligt?

    När jag köpte mitt akvarium fick jag med en liten påse med flingfoder, när jag kommer hem märker jag att den är bäst före i mitten av 2007, är det farligt att mata fiskar med fodret?
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Nej det är inte farligt men du kanske inte ska mata med det varje dag. Är det mycket kvar? Köp något annat foder och mata med det varannan dag.

    Kommentar

    • platypus
      • September 2009
      • 23

      #3
      Okej det är nämligen det ändå fodret jag har för tillfället. Ja Förpackningen är helfull (ca. 10 g)

      Kommentar

      • chainy
        • February 2007
        • 405

        #4
        Som jag har förstått det så är det inte farligt men däremot så förlorar dem sina vitaminer och mineraler efter en viss tid.
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Näringsvärdet i maten lär ha försvunnit en del så fiskarna kanske inte växer på det direkt annars tror jag inte det är nån direkt fara för dom att äta det.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • kula
            • September 2009
            • 7

            #6
            Nej inte är det farligt men inte något bra heller vitaminer osv är borta så. En ny burk foder är att föredra.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Köp ny burk och kasta det gamla. Äter det såklart men i längden är det ju inte bra med vitaminbrist. På sätt och vis kanske man kan kalla det farligt ändå om man kör med gammalt länge.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • platypus
                • September 2009
                • 23

                #8
                Man lär sig saker varje dag, tack för hjälpen!

                Kommentar

                • snagge
                  • September 2009
                  • 101

                  #9
                  tror ni inte bäst före datumen är väldigt grovt tilltagna och att mycket handlar om att de som tillverkar vill sälja mer, fast egentligen är fodret kanske inte dåligt.

                  Är det nån som kan vara helt säker på att gammalt foder är dåligt? Egentligen?
                  Jag menar inte att det inte är det, och om man vill vara på den säkra sidan ska man ju helt klart ha nytt. Men jag försöker se det ur de pengautsugande företagens synvinkel också

                  Kommentar

                  • uncleban
                    • March 2008
                    • 69

                    #10
                    Jag har också funderat i dessa banor...vilket gör att jag oftast köper mycket mindre matburkar bara för att de ska ta slut innan bäst före. Egentligen är det inga pengar det handlar om. Hur mycket äter fiskarna? Max 5 kr per dag och det har man väl råd med?

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Man kan köpa lite Sera Fishtamin och droppa på fodret också.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        äh jag hade inte oroat mig så för vitamin värdena jag har fiskar jag ärvt som är över 20 år slöjstjärtar och en pleco och de har fram tills de kom till mig bara fått fisk foder från matvarubutiken dvs det billigaste och då alltid från stor burken som i bland passerat bäst före datumet med råge. Alla fiskar skall inte ha för "fet" kost.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av snagge
                          tror ni inte bäst före datumen är väldigt grovt tilltagna och att mycket handlar om att de som tillverkar vill sälja mer, fast egentligen är fodret kanske inte dåligt.

                          Är det nån som kan vara helt säker på att gammalt foder är dåligt? Egentligen?
                          Jag menar inte att det inte är det, och om man vill vara på den säkra sidan ska man ju helt klart ha nytt. Men jag försöker se det ur de pengautsugande företagens synvinkel också
                          Fast nu är det ju inte tillverkaren som hittat på detta med datummärkning
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Williamberg
                            • October 2009
                            • 12

                            #14
                            Det beror ju också på när burken öppnandes. Oöppnade håller de längre än bäst före datum.
                            Certifiable fishaholic!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Williamberg
                              Det beror ju också på när burken öppnandes. Oöppnade håller de längre än bäst före datum.
                              Har du öppnat burken håller den bara ett par månader och är den oöppnad så är det ju datummärkningen som gäller! Detta gäller ju alla "livsmedel"
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...