Fodertips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemima
    • September 2009
    • 51

    Fodertips

    Jag tänkte komplettera flingfodret lite och funderar över vad som kan passa. Jag läste i en gammal akvariebok att man kan använda sånt man har hemma, men det stod dessvärre inte specificerat exakt VAD man kan ta...

    Så nu undrar jag om det kan vara skadligt, vad man ska undvika osv.
    Dessa har jag funderat på:

    - Hårdkokt hackat ägg
    - Kokt morot
    - Kokta bönor/linser
    - Kokta ärtor
    - Kattmat torrfoder (har en påse över som katterna ratar...)
    - Gryn av olika slag t.ex havregryn, rågflingor, cornflakes
    - Brödsmulor
    - Kokt potatis

    Om nån har några fler tips tar jag tacksamt emot dem.
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Bannanflugor
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Det beror nog på vad du har för fisk, kan inte fisken smälta/bryta ner det foder du stoppar i så gör det mer skada än nytta.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Hmm, de saker du frågar om gör lätt att vattnet blir övergött, som potatis är det väldigt mycket stärkelse i, så det skulle jag inte rekomendera, jag brukade ge min gibbiceps spenat då och då, men det är som Kal.p säger det beror på vad du har för fisk.
        Som gibbiceps gillar spenat, medans en catfish äter fisk, jag hade en catfish, jag minns inte namnet på den, men jag brukade ge den maten från affären och en eller två ggr i veckan fick den lax eller torsk.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • Ancristus <3
          • July 2009
          • 277

          #5
          Bannanfluga är ett omtyckt foder för mina fiskar iaf fast dom är ju ganska små, sen är dom lätta å få tag på både utomhus och inomhus^^
          I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Ursprungligen postat av Ancristus <3
            Bannanfluga är ett omtyckt foder för mina fiskar iaf fast dom är ju ganska små, sen är dom lätta å få tag på både utomhus och inomhus^^
            ha ha jo, och de är lätta att odla också
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Det beror nog på vad du har för fisk, kan inte fisken smälta/bryta ner det foder du stoppar i så gör det mer skada än nytta.
              Intressant! Har inte läst det någonannanstans att vissa fiskar inte tåler vissa saker. Hur är det med de här standard saker såsom ärtor? De lär väl de flesta malar och så tåla? Någon som är känslig för det?

              Kommentar

              • Jemima
                • September 2009
                • 51

                #8
                Tack för alla svar! Bananflugor har jag faktiskt fångat åt dem, jag gjorde en fälla med lite vitt vin utspätt med vatten. Massa flugor drunknade i det och så silade jag ut dem efter hand med håven. Hoppas bara inte fiskarna blev fulla om flugorna svalt lite vin!

                Angående fiskarna har jag guppy, glödbandstetror, galaxy rasbora, zebrafiskar, metallpansarmalar, ancistrus och palettciklider.

                EDIT: just det, jag har ju ett rudayngel också.

                Kommentar

                • Jemima
                  • September 2009
                  • 51

                  #9
                  Kom på en till: ost, kan man ge dem det?

                  Kommentar

                  • Jemima
                    • September 2009
                    • 51

                    #10
                    Puffar för min fråga.

                    Nån som vet om t.ex kokt ägg och ost kan vara skadligt för fiskarna?

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #11
                      Jag har aldrig testat kokta ägg eller ost någon annan som vet? kan tänka mig att ost innehåller en del saker som inte fisken ska äta, men ägg är väl mest protein och fett så det kan väl inte vara någon fara?
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Hårdkokt äggula smulas ned lätt och har använts som foder till mycket små yngel åtminstone förr. Därmed också sagt att äggulan kan skita ner vattnet. Jag vet att en del äggpulver säljs till akvarister som yngelfoder. Och det är ju äggulan som är tänkt att bli en kyckling, dvs där har vi en bra näringssammansättning. Jag undrar om inte ägg fanns med i en del obskyra gördetsjälvfoder-recept tidigare använda.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Sedan har vi ju Azurs proteinbomb för malar som är baserad på ägg åtminstone:

                          Diskuterad i denna tråd:
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Jemima
                            • September 2009
                            • 51

                            #14
                            Tack! Då testar jag.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...