Levande foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    Levande foder

    jag är riktigt sugen på att mata mina fiskar med levande foder. Jag kommer ihåg när jag var barn att vi brukade mata med levande svarta mygglarver och att alla invånare blev lyriska av det.

    Så jag undrar om det är någon som vet var man får tag i levande foder till sina fiskar. Går det att få tag i levande mygglarver själv i september/oktober? och hur? jag var och letade i en dam med en håv för någon vecka sen och jag fick inte upp en enda mygglarv men desto mer vattenödlor.

    Går det att köpa levande foder någonstans nu (i gbg området)?

    Har planer på att föda upp artemia men det verkar krångligt att få dom så stora så att även mina diskusar skulle bli intresserade av dom.

    tackar ödmjukast för svar.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Säsongen för vita mygglarver är väl igång om man väl vet var dom finns till. Övriga mygglarver börjar sina. Att driva upp artemia inomhus är väl jobbigt. Under sommarsäsongen har jag ett par baljor ute där dom får växa till.

    Vad gäller levande foder i GTB tror jag att Gubbero zoo skall ha åtminstone ha moina/dafnier. Är fiskarna stora kan man dessutom mata med metmask som kan köpas på affärer som säljer fiskeutrustning.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Daggmask ger jag mina kejsartetror, men då letar jag små dylika. Små sniglar med skal har jag gett min kulfisk och paktstanbotia.

      Borde inte maggot fungera som man kan köpa levande från fiskebutiker?
      Checking out...

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        eller....ha en kar med en levandefödare som spottar ut massor med yngel,
        ner med håven 1-2ggr i veckan och fiska upp lite småyngel,

        eller ha någon levandefödare i karet som spottar ut yngel.
        jag har exempelvis mollys i ett av mina scalarkar.
        om man räknar i genomsnitt 20 yngel i månaden per hona, så får mina
        scalarer 2 yngel om dagen att festa på. märkligt nog så
        ser scalarerna alltid feta ut, trots att de äter väldigt lite av
        torrfodret.

        ett tag hade jag även ett litet kar med miljarder räkor som skördades
        och matades till scalarerna......tala om tuppjuck på dom....


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        Arbetssätt...