Bäst frysmat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sina_aslami
    • August 2009
    • 56

    Bäst frysmat?

    Hej !
    Vilket sort frysmat är bäst som alla fiskar kan äta?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    ja du, olika fiskar gillar olika mat. men artemia, frysta mygglarver m.m brukar gå hem hos de flesta fiskar. som alla fiskar kan äta brukar vara artemia, frysta mygglarver (finns både svarta,vita och röda). har för mig att de röda är mest näringsrika eller om det var de vita, kommer inte. men testa dig fram kan med göra ^^. varierat foder är bäst för fisken, typ fryst någon dag och kanske något annat någon annan dag.
    Senast redigerad av macke_fisk; 03 September 2009, 09:33.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      ja du, olika fiskar gillar olika mat. men artemia, frysta mygglarver m.m brukar gå hem hos de flesta fiskar. som alla fiskar kan äta brukar vara artemia, frysta mygglarver (finns både svarta,vita och röda). har för mig att de röda är mest näringsrika eller om det var de vita, kommer inte. men testa dig fram kan med göra ^^. varierat foder är bäst för fisken, typ fryst någon dag och kanske något annat någon annan dag.

      ha inte röda larver som standard, de frakallar allergier.
      fiskarna gillar dom extremt mycket, men det är inte lämpligt
      att ha dom för människor.

      bör enligt mig enbart ges till matvägande firrar.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av sina_aslami
        Hej !
        Vilket sort frysmat är bäst som alla fiskar kan äta?
        Det finns inget foder som passar alla carnivora, herbivora och omnivora fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Är det inte så att mygglarver innehåller mest vatten och egentligen inte är speciellt nyttigt.
          Som Kensa skriver så bör man inte använda röda mygg mer än till matvägrande fiskar och inte annars eftersom det finns risk för framkallande av allergier. Inte enbart hos den som hanterar röda mygg utan även riskerar man att sin omgivning ska drabbas.
          Röda mygg har väl även en tendens att bidra till bukvattensot ifall man råkar övergöda har jag för mig ..

          Själv föredrar jag fryst cyklops som passar de flesta fiskar, allt från yngel till större fiskar.
          Algätande malar mm behöver ju såklart algtabletter eller liknande och det kommer man aldrig ifrån.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • sandish
            • August 2009
            • 462

            #6
            mina hajar/malar älskar mygglarver
            500L Monster Tank
            1st Paroon haj
            3st Påfågelciklider (Oscar)
            1st Gibbicep

            1 st Redtail Catfish

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av sandish
              mina hajar/malar älskar mygglarver
              De flesta fiskar älskar mygglarver... Det är därför man använder det till matvägrande fiskar för att locka dem till att äta.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • 96 tubo
                • November 2008
                • 238

                #8
                jag ger min snakehead svinhjärta och frysta räkor. funkar det bra?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av 96 tubo
                  jag ger min snakehead svinhjärta och frysta räkor. funkar det bra?
                  Frysta räkor är säkert bra för de är ju rovfiskar.
                  Svin tillhör däggdjuren och proteiner och fett från däggdjur har en annan smältpunkt och risken är uppenbar att fisk som matas med sådant får en fettlever och andra skador.
                  Risken för skador minskas om man höjen tempen på vattnet rejält - dvs uppåt 30, men sådant vatten är betydligt syrefattigare (vilket bl.a. gör att man måste byta mycket mer vatten) och inte hälsosamt för fiskar som inte är vana vid att leva i denna typ av varma vatten (de lever betydligt kortare).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • suzanne.h
                    • March 2005
                    • 223

                    #10
                    Räkmix är ett bra frysfoder som passar de flesta fiskarna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...