Mata med gurka och annat grönt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Mata med gurka och annat grönt

    Jag hade tänkt testa att mata min ancistrus med gurka och ärtor till och börja med.

    Hur ska jag bära mig åt? Hur mycket ska jag lägga ner? Hur länge kan det ligga i vattnet ?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag kör med squash ist. blir mindre slabbigt tycker jag...

    bara att köra en sked igenom o droppa ner i karet! vissa kör med snöre för att slippa bli blöta om armen när man tar upp det. brukar låta det ligga under natten och lite inpå dagen.

    ärter brukar jag bara ta av skalet på och slänga ner. brukar inte finnas några rester dagen efter..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Paprika har jag testat med och det var populärt.
      Brocoli har jag testat oxå, tinad. Var popis.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #4
        Jag har också funderat på detta eftersom att jag har problem med mina ciklider som äter upp malarnas tabletter. De kan ju i alla fall inte stoppa in en hel squashbit i käften
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Hahaha Man vet aldrig med glupska ciklider. Mina Cryptoheros Cutteri är glupska men de är inte så förtjusa i grönsaker. Trist
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Kokar man grönsaken så sjunker den av sej själv...men kan tänka mej att mycket näring försvinner. micra maten ska man INTE göra eftersom mängden b12 vitamin kan försvinna eller förstöras. långsam uppvärmning i vanlig ugn har samma effekt.
            Bättre då med en sked eller gaffel igenom.

            Blomkol har jag prövat (kokt) den var populär.
            Även gurka (okokt) där var även kopparbarber och guramis på och smakade
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Uuuh, micra i en minut (Det tar inte mycket mer att förvälla i micron) förstör alltså vitaminen b12? Källa på det?

              Kommentar

              • Spongeduck
                • June 2009
                • 366

                #8
                Tack så mycket för svaren Men hur länge går det att ha kvar i vattnet innan det börjar ruttna?

                Grönsaker skulle verkligen underlätta, eftersom fiskar smular sönder maltabletterna och det blir en plåga att plocka upp alla bitar sen...

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Uuuh, micra i en minut (Det tar inte mycket mer att förvälla i micron) förstör alltså vitaminen b12? Källa på det?
                  En profesor från nogre vid namn reidar lövlie (fast alla vet hur dumma norrmän är) nämde detta för mej,
                  (han var för övrigt min lärare i fysik-teknink.)
                  även en mycket allmänbildad jobbarkompis som har läst på om allt som har med skumma innehållsförteckningar att göra och strålning i maten och hela köret.
                  Är man gravid så ska man helst undvika mikrad mat. (enligt honom)
                  Men artickeln säger bara att det KAN förstöra.
                  Vet inte alls hur länge maten skall ligga i mikron för att det ska ha någon effekt. 5 sekunder? 1minut? 5 minuter?
                  Själv har jag aldrig kört min mat i mikro...
                  Fråga mej inte varför. jag vet inte.

                  sökte på google och hittade en artickeln om det
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Ursprungligen postat av Spongeduck
                    Tack så mycket för svaren Men hur länge går det att ha kvar i vattnet innan det börjar ruttna?

                    Grönsaker skulle verkligen underlätta, eftersom fiskar smular sönder maltabletterna och det blir en plåga att plocka upp alla bitar sen...
                    Inte mer än ett dygn iaf. brukar ha mina grönsaker i ca 12 timmar
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Spongeduck
                      • June 2009
                      • 366

                      #11
                      Tack så mycket Ska testa med squash eller gurka idag.
                      Kan man inte köra ner det med en blompinne istället för en sked ?

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av Spongeduck
                        Tack så mycket Ska testa med squash eller gurka idag.
                        Kan man inte köra ner det med en blompinne istället för en sked ?
                        Om den funkar som tyngd eller låser fast den i botten så att den inte flyter iväg så funkar det nog bra.
                        Kolla bara så att den inte är inpregmerad med något skumt, men det tror jag inte.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #13
                          Jag brukar oxå ge olika sorters grönsaker och har varit jättenoga med att de ska vara ekologiska. Det är tur att jag inte bryr mig själv om att allt ska vara ekologiskt för färska grönsaker tar ju en hel evighet att leta reda på ekologiska. Jag skulle köpt mig en ny gurka idag för att skiva upp och frysa in men jag hittade ingen på Maxi i Råå, frågade en kille bland grönsakerna men de brukar aldrig ha ekogurka. Däremot den gurka de hade nu var odlad här i skåne men han kunde inte svära på att den var helt fri från bekämpningsmedel.

                          Hur noga är ni att de ska vara ekologiskt odlade? Frysta grönsaker är inte lika svårt att få tag i ekologiska men färska är mycket svårare.

                          Kommentar

                          • janson
                            • July 2009
                            • 300

                            #14
                            Jag har inte varit så noga med ekologiskt om jag ska vara ärlig. Dock sköljer jag av det ganska noga. Ska bli kul och se vad de andra säger om detta!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              tja jag tror det var vinterhalvåret 06 i tyskland. Dom gick ut med en varning i media.
                              Barn under 5 år ska INTE ta i besprutade citrusfrukter pga av just besprutningsmedlet.
                              Så det borde ju inte vara speciellt nyttigt för fiskar att suga på besprutade grönsaker.

                              Hörde det av en kollega, men det kan vara en kryddad historia...

                              Btw jag färgar håret svart nu... sköljer man skallen i akvariet får man svartvatten
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...