Frysfoder, hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av cillan
    Det finns ju olika kvalitet på frysfoder. En del innehåller mycket vatten och är då inte så näringsrikt men använder man ett frysfoder som innehåller mycket "mat" är det ju mer näringsrikt. Jag använder frysfoder, maltabletter (inte de billigaste som bara löser upp sig) och olika sorters grönsaker som många utav fiskarna tar sig en tugga på.
    Jo ganska naturligt så är ett frysfoder som innehåller mycket vatten, sämre ur näringssynpunkt än ett som innehåller lite.
    Men även de bästa frysfodren är klart sämre näringsmässigt än torrfodren: Jag dömer absolut inte ut frysfodren (använder en del cyclops) men man bör i alla fall vara medveten om detta - det är bara att jämföra innehållsdeklarationerna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #17
      Men samtidigt innehåller ju torrfoder färgämnen och andra ämnen som inte är naturligt i fiskmaten. Visst det finns bättre och sämre torrfoder oxå men många sämre. Skulle vara intressant att veta vad du använder för torrfoder Kjell.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av cillan
        Men samtidigt innehåller ju torrfoder färgämnen och andra ämnen som inte är naturligt i fiskmaten. Visst det finns bättre och sämre torrfoder oxå men många sämre. Skulle vara intressant att veta vad du använder för torrfoder Kjell.
        Jo men det ligger ju i sakens natur att det är lättare att blanda ihop ett fullvärdigt torrfoder och tillsätta alla de vitaminer och näringsämnen som behövs. I fryst tillstånd klarra sig många vitaminer en väldigt kort tid. För de som nästan enbart kör med frysfoder bör absolut tillsätta vitaminer till fodret innan man matar - det finns speciella vitamindroppar som dras in i frysfodret.
        Kör man med fryst som tillskott så behövs inte detta.

        Kör nog med lite varierat torrfoder - mest har det nog blivit AN granulatfoder - det är drygt och därmed billigt.

        De färgämmen och bindemedel som tillförs torrfoder är rätt minimalt - då är det viktigare att titta på vila huvudingredienserna är så att sammansättningen blir rätt utifrån de fiskar man har
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #19
          Hade en känsla av att det var det du använde men ville se om min magkänsla stämde. Lite kul att man kan ha rätt ibland (lite off topic).

          Kommentar

          • Wictor_88
            • March 2007
            • 210

            #20
            Hej bra tråd, jag har mestadels matat mina guramis och kakaduaciklider med dafnier den senaste tiden. Är dessa bra i näringsynpunkt? Vilken sorts frysfoder är ett bra kompliment tilldessa fiskar om man även har torrfoder? Och vad skulle ni tipsa om för foder till mina pansarmalar? Algtabletter?

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #21
              Jag skulle föreslå en varriation av olika frysfoder. Jag kan inte så mycket om kakaduaciklider men mina guramis ger jag alla möjliga sorters frysfoder. Pansarmalar äter väl det mesta. De äter ju även frysfoder om det når botten.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av Wictor_88
                Hej bra tråd, jag har mestadels matat mina guramis och kakaduaciklider med dafnier den senaste tiden. Är dessa bra i näringsynpunkt? Vilken sorts frysfoder är ett bra kompliment tilldessa fiskar om man även har torrfoder? Och vad skulle ni tipsa om för foder till mina pansarmalar? Algtabletter?
                Dafnier är väl det frysfodret som har minst näringsvärde eftersom det är mest skal. Jag tycker att cyclops är ett hyfsat komplemntfoder och ger också hyfsad färg på fiskarna.
                Pansarmalar är inte algätare så de skall inte ha algfoder utan ett tablettfoder som innehåller mycket fiskskött - brukar finnas bra foder för dessa i handeln.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Wictor_88
                  • March 2007
                  • 210

                  #23
                  Ok tackar för svaren, vilket foder är väldigt smått som mina galaxys skulle kunna ta också? Dafnierna går knappt in i munnen och de spottar ur igen.

                  Precis angående pansarmalarna fick också för mig att de skall väll inte ha alger utan nått riktigt smaskigt, eftersom de bökar runt på botten och äter förmodligen allt som når botten i naturen.

                  Eh ska inte sitta här och plåga er med nybörjarfrågor utan bege mig och köpa lite smått och gott i affären. :-)

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Ursprungligen postat av Wictor_88
                    Ok tackar för svaren, vilket foder är väldigt smått som mina galaxys skulle kunna ta också? Dafnierna går knappt in i munnen och de spottar ur igen.

                    Precis angående pansarmalarna fick också för mig att de skall väll inte ha alger utan nått riktigt smaskigt, eftersom de bökar runt på botten och äter förmodligen allt som når botten i naturen.

                    Eh ska inte sitta här och plåga er med nybörjarfrågor utan bege mig och köpa lite smått och gott i affären. :-)
                    Jag kör med cyclops till mina galaxy. Även bosmider (bosminer) är väldigt smått - men jag har inte testat det själv.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #25
                      Jag kör på oxhjärta (Stendkers) och mysis, cyclops till mina discus. De rör inte torrfoder.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Jag kör på oxhjärta (Stendkers) och mysis, cyclops till mina discus. De rör inte torrfoder.
                        Är fiskar vana vid en viss slags foder då uppfattar de inte nytt foder som foder om det inte ser ut, eller främst luktar som det brukar göra. Svälter man dom en tid så blir de till slut tvungna att testa om det där nya går att äta och sen funkar det.
                        Därför är det alltid bra att ge dom en varierad kost redan från starten. Förr hade jag en del diskus och de åt torrfoder utan problem.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 September 2009, 19:55.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Faltaren
                          • July 2005
                          • 1453

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Är fiskar vana vid en viss slags foder då uppfattar de inte nytt foder som foder om det inte ser ut, eller främst luktar som det brukar göra. Svälter man dom en tid så blir de till slut tvungna att testa om det där nya går att äta och sen funkar det.
                          Därför är det alltid bra att ge dom en varierad kost redan från starten. Förr hade jag en del diskus och de åt torrfoder utan problem.

                          ja jag vet men de är små och jag håller på att få upp dem i storlek så svälta dem gör jag inte. Inte än iaf
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                          Kommentar

                          • Yesska
                            • July 2009
                            • 140

                            #28
                            Jag ger mina fiskar lite blandad kost. Flingfoder får de varje dag och varannan dag frysfoder också. De är tokiga i röda mygglarver, men efter att ha läst att det inte är så bra, får de det bara ibland. Så jag köpte räkmix och artemia, men det är inte lika populärt dock.
                            Jag har ett paket med fryst diskusfoder som min kampfiskhane älskar. När han får det så tar han hela biten för sig själv och gömmer sig tills den är slut.
                            160l asien gurami projekt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...