Levande föda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickabuu
    • August 2009
    • 73

    Levande föda?

    Jag ska skaffa mig några scalare och jag tror att de vill ha någon slags levande föda eller liknande. Har ni tips på bra mat för dessa fiskar?
    150 liter akvarium
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    #2
    Ursprungligen postat av Pickabuu
    Jag ska skaffa mig några scalare och jag tror att de vill ha någon slags levande föda eller liknande. Har ni tips på bra mat för dessa fiskar?
    endlers yngel
    Emil

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det räcker gott med frysfoder eller vilket foder som helst som de andra fiskarna äter. Levandefoder kan du annars fånga i pölar på våren, cyklops, dafnier och mygglarver.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Pickabuu
        • August 2009
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det räcker gott med frysfoder eller vilket foder som helst som de andra fiskarna äter. Levandefoder kan du annars fånga i pölar på våren, cyklops, dafnier och mygglarver.
        tack för tipsen! jag får mina fiskar imorgon och har samlat mycket information men behövde lite tips Jag skulle bli jätteglad om jag fick ett bra tips på frysfoder som dessa fiskar gillar.
        150 liter akvarium

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Frågan är väl snarare vilket foder de inte gillar.

          Frysfoder som räkmix, cyklops, mysis, mygglarver och annat är mina rejält glada i. Men de äter glatt flingfoder och granulat också. De är förmodligen lite mer kräsna om de är vildfångade kan jag tänka mig.

          Kommentar

          • Pickabuu
            • August 2009
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av myslas
            Frågan är väl snarare vilket foder de inte gillar.

            Frysfoder som räkmix, cyklops, mysis, mygglarver och annat är mina rejält glada i. Men de äter glatt flingfoder och granulat också. De är förmodligen lite mer kräsna om de är vildfångade kan jag tänka mig.
            Tack så himla mycket för tipsen !
            150 liter akvarium

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              ....om du på våren fångar svarta mygglarver i mängder (lätt gjort!) så vill jag bara varna dig för att scalarer gillar dem lite FÖR mycket, de äter ihjäl sig om de får obegränsat med sådan mat...ge alltså små mängder levandefoder (speciellt levande svarta mygglarver) i taget!

              Samtidigt är just levande svarta mygglarver ett av de bästa sätten att få trilskande fisk i lekkondition!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Pickabuu
                • August 2009
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                ....om du på våren fångar svarta mygglarver i mängder (lätt gjort!) så vill jag bara varna dig för att scalarer gillar dem lite FÖR mycket, de äter ihjäl sig om de får obegränsat med sådan mat...ge alltså små mängder levandefoder (speciellt levande svarta mygglarver) i taget!

                Samtidigt är just levande svarta mygglarver ett av de bästa sätten att få trilskande fisk i lekkondition!
                Bra tips!
                150 liter akvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...