Övermatning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Övermatning?

    Ännu en tråd från mig, hoppas jag kan få ett svar.

    Jag har i många trådar läst att övermatning inte är bra men jag undrar vad övermatning innebär. Är det när man matar tills fiskarna inte bryr sig om maten utan att den åker ner till botten? Eller kan de också vara att man helt enkelt ger dem för mycket? När jag matar mina fiskar känns de som jag ger dem mycket men ändå äter de upp alltihop. men en del av fiskarna är magra och jag vill ju att de ska bli mätta.

    Likadant med algtabletterna, när jag slänger ner en tablett är det inte bara malar och ålarna som äter dem utan alla vill smaka av kakan. Blir som ett litet krig mellan och det brukar sluta med att ålarna och malarna inte får i sig så mycket.

    Då undrar jag om jag skulle lägga ner en tablett till men undrar då precis som tidigare att det kanske blir för mycket för de små krabaterna.



    Även om de äter upp all maten så ska man väl inte ge dem för mycket? Och har ni några bra tips så att alla får sin del.

    MVH Janson
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ge flera algtabletter på en gång och sprid ut dem i varje hörn så får alla en bättre chans att komma åt att äta! De äter ju även annat foder som du ger så du behöver inte ge varje dag!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ge flera algtabletter på en gång och sprid ut dem i varje hörn så får alla en bättre chans att komma åt att äta! De äter ju även annat foder som du ger så du behöver inte ge varje dag!
      Lite grönsaker ger dam ibland. det är kul när de äter något annat är den vanliga maten.


      Undrar dock fortfarande om fiskarna inte kan sluta äta eller om övermatning är när det hamnar på botten och ingen ivll ha det.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av janson
        Undrar dock fortfarande om fiskarna inte kan sluta äta eller om övermatning är när det hamnar på botten och ingen ivll ha det.
        Det är bägge delarna. Matar du så mycket att de inte äter upp det då kommer den ruttnande överblivna maten att förstöra vattnet.
        Matar du för mycket men de äter upp det så kommer det ju ut som skit och för mycket skit förstör också vattnet.

        Fiskarna har ingen mättnadskänska utan kan äta så länge det finns plats - därför är det lätt att ge dem för mycket vattnet de alltid verkar vara hungriga.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Som kuriosa kan jag namna att min fodertautomat inte fungerade nar jag akte pa semester 4 veckor..

          ett 40 tal neontetro, 3 gibbiceps,3 coridoras, 2 siamesiaska algatare och 2 praktotior

          Alla overlevde! utan mat

          Kommentar

          • Pickabuu
            • August 2009
            • 73

            #6
            testa att lägga i maten när du på natten har släckt lampan, jag har läst att då hittar rätt fiskar maten!
            150 liter akvarium

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Pickabuu
              testa att lägga i maten när du på natten har släckt lampan, jag har läst att då hittar rätt fiskar maten!
              Fiskar sover normalt på natten, så det funkar självklart enbart på nattaktiva fiskar. Annars skitar det bara ner akvariet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Agnez
                • February 2007
                • 337

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det är bägge delarna. Matar du så mycket att de inte äter upp det då kommer den ruttnande överblivna maten att förstöra vattnet.
                Matar du för mycket men de äter upp det så kommer det ju ut som skit och för mycket skit förstör också vattnet.

                Fiskarna har ingen mättnadskänska utan kan äta så länge det finns plats - därför är det lätt att ge dem för mycket vattnet de alltid verkar vara hungriga.
                Vill bara göra en sidostickare och meddela att det samma gäller hundar. I alla fall min hund verkar totalt sakna mättnadskänsla
                Agnez

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Vill bara understryka det Kjell sa - de har ingen mättnadskänsla. detta beror på att de allra flesta fiskar lever i en miljö där tillgången på mat varierar mycket. De måste därför vara beredda på att äta som små galningar när mat finns. För mycket mat ökar andelen organiskt avfall som tar en hel del syre vid nedbrytningen. Den bakteriella syreförbrukningen är i de allra flesta fall betydligt större än förbrukningen av syre från fiskarna. Dessutom - fiskar kan också bli för feta...

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Det finns ju också en koppling till mängden fiskar i akvariet. Om du har många fiskar så kräver det mer mat, men samtidigt skitar det ner mycket. Även det går men då krävs mycket växter (som förbrukar gödslet) och täta vattenbyten.

                    Jag är själv något osäker på om jag har rimligt många fiskar i våra akvarier.

                    /David
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #11
                      Så om man känner att man gett dem för mycket mat kan man helt enkelt sluta ge dem ett par dagar? Tänker om man slutar ett par dagar så det blir mindre chans att nitrit bildas?

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Nitrit bildas alltid, dock är det fråga om mängden nitrit som är direkt beroende på hur mycket mat du stoppar i, hur många växter som förbrukar nitriten samt hur ofta du byter ut vatten med nitrit till rent vatten.

                        Jag är lite osäker på mitt påstående om att växter förbrukar nitrit.

                        /David
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • chainy
                          • February 2007
                          • 405

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Fiskarna har ingen mättnadskänska utan kan äta så länge det finns plats - därför är det lätt att ge dem för mycket vattnet de alltid verkar vara hungriga.
                          Gäller det alla fiskar? Jag har haft många typer av fiskar och jag upplever att det är lite olika. Mina Mbuna till exempel slutar jag mata när de börjar äta långsammare. Så jag uppfattar det som att de inte är lika hungriga längre - alltså mäta(halvmäta i alla fall). Och mina öronålar och fengäddan är inte "ute på jakt" om de inte är hungriga. Medan platy och guppysar som jag hade förut verkade inte ha något stop.
                          Bilder på mina fiskar finns på;
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                          Kommentar

                          Arbetssätt...