Maltabletter i storpack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HerrJesper
    • August 2008
    • 19

    Maltabletter i storpack

    Hej alla glada zoopare.

    Mina plecos blir större och hungrigare.
    Så jag söker tips på vart man kan få tag på maltabletter till dem i storpack för bra pris. Det jag har lyckats hitta på egen hand är 1 kilo tabletter för 350 spänn.

    Nån som känner till något mer i storpacksväg?
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    kolla tradera!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vill bara inflika att det är stor skillnad melllan tabletter och tabletter. Många löser upp sig vädldigt snabbt och skitar ner vattnet mycket, samtidigt som de inte är så näringsrikare.
      Så även om jag förstår ditt problem så tycker jag att du istället borde efterlysa tips på "Maltabletter av bra kvalitet i storpack" - annars kan det bli dyrt i längden
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Hur är det egentligen, om butiken packar om tabletterna och lägger dem i genomskinliga plastpåsar, tar de inte skada av att utsättas för ljus? Jag tror det iallafall!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Hur är det egentligen, om butiken packar om tabletterna och lägger dem i genomskinliga plastpåsar, tar de inte skada av att utsättas för ljus? Jag tror det iallafall!
          Dels så finns det olika kvalitet och sedan förändras kvalitén också beroende på hur fodret förvaras. I en oöppnad mörk förpackning har det en väldigt lång hållbarhet, och när man väl brutit en förpackning så förkortas hållbarheten markant. Om förpackningen är bruten skall fodret förvaras mörkt, svalt och torrt för att hålla så länge som möjligt. Ofta brukar det också ligga något i affärsförpackningen som drar åt sig fukten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Dels så finns det olika kvalitet och sedan förändras kvalitén också beroende på hur fodret förvaras. I en oöppnad mörk förpackning har det en väldigt lång hållbarhet, och när man väl brutit en förpackning så förkortas hållbarheten markant. Om förpackningen är bruten skall fodret förvaras mörkt, svalt och torrt för att hålla så länge som möjligt. Ofta brukar det också ligga något i affärsförpackningen som drar åt sig fukten.
            Tack för info kjell Då fortsätter jag bojkotta butikspackat eftersom fodret varit i kontakt med luft och ligger i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse samt att det inte finns någon bäst före datum
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Tack för info kjell Då fortsätter jag bojkotta butikspackat eftersom fodret varit i kontakt med luft och ligger i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse samt att det inte finns någon bäst före datum
              Det är kanske bäst, åtminstone om man inte vet hur länge det har legat i påsen.

              Jag sålde själv plastpåsförpackat på den tiden jag hade affär - det var himla poppis för det blev ju billigt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • HerrJesper
                • August 2008
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Vill bara inflika att det är stor skillnad melllan tabletter och tabletter. Många löser upp sig vädldigt snabbt och skitar ner vattnet mycket, samtidigt som de inte är så näringsrikare.
                Så även om jag förstår ditt problem så tycker jag att du istället borde efterlysa tips på "Maltabletter av bra kvalitet i storpack" - annars kan det bli dyrt i längden
                Kjell,

                Jag kommer skriva lite saker som kan uppfattas som irriterande men så är absolut inte fallet.
                Varför kan ni inte utgå från att jag vill det som är bäst för de djur jag håller mig med?
                Jag frågar efter en sak och ett svar i stil med "XX finns i 100kilos tunnor men de är inte alls bra" eller det kan komma en lastbil med YYtabletter och dem har jag själv använt och gillar väldigt mycket" hade väl varit utmärkt? Frågan ställs ju i syfte att få ta del an info som ni medlemmar har. Det känns som att oavsett vad man skriver så blir man nedtittad på inom zoopet. Frågan är ställd i rent reasearchsyfte.

                Jag ber om ursäkt om jag gör någon arg eller sårar någon för jag tror inte att det var din mening att få mig att känna mig dum och jag vill även understryka att det inte du personligen Kjell som står för det jag skrev ovan.

                Nu har jag ventilerat mig, tycker ni att jag är helt ute och cyklar så ska jag hålla tyst för all framtid och inte ställa fler dumma frågor.

                Och Kjell, tack för svaret, jag förstår din välmening.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13126

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är kanske bäst, åtminstone om man inte vet hur länge det har legat i påsen.

                  Jag sålde själv plastpåsförpackat på den tiden jag hade affär - det var himla poppis för det blev ju billigt
                  joo många gånger kliar det i fingrarna ska jag säga och när jag står vid disken och säger jag vill ha algtabletter så plockar han/hon av automatik fram sin butikspackade, men då ber istället jag om den lilla burken som är dubbelt så dyr och känner mig dum
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    [QUOTE=HerrJesper;1312299Varför kan ni inte utgå från att jag vill det som är bäst för de djur jag håller mig med?[/QUOTE]
                    Jag tror att ställer man en fråga i ett internetforum så blir det ofta svar som svävar ut lite från ämnet och uppriktigt sagt tycker jag att det bara är bra.
                    Dels så ger det faktiskt ett vidare perspektiv på frågeställningen och dels så håller det också tråden vid liv - dvs chansen ökar att fler får se den ursprungliga frågan och att man även får svar på det.

                    En fråga på Zoopet har ganska kort liv eftersom det ställs så många frågor - så har man inte fått svar på några timmar har det hamnat flera hundra nyare inlägg framför ens eget och risken är uppenbar att man aldrig kommer att få svar.
                    Så denna tråd hade nu sannolikt varit helt död efter vinkelslips tradera svar (efter det har ingen svaret på ursprungsfrågan) - nu lever den ändå vidare.

                    Dock kan jag hålla med om att ibland blir "utsvävningarna" väl omfattande, men om trådstartern tycker det så är det ju bara att påminna lite "försynt" om vilken fråga som ställts.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Spongeduck
                      • June 2009
                      • 366

                      #11
                      Lånar tråden lite: Är maltabletter detsamma som algtabletter? För annars blir jag tvungen att även skaffa maltabletter...

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #12
                        Ursprungligen postat av Spongeduck
                        Lånar tråden lite: Är maltabletter detsamma som algtabletter? För annars blir jag tvungen att även skaffa maltabletter...
                        Det finns olika sorter, för algätare och för köttätare. Har du algätande malar behöver du inget annat.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Maltabletter har väl blivet att samlingsnamn, givetvis är namnet helt felaktigt.
                          (Finns ju många typers malar)

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13126

                            #14
                            Ursprungligen postat av Spongeduck
                            Lånar tråden lite: Är maltabletter detsamma som algtabletter? För annars blir jag tvungen att även skaffa maltabletter...
                            asså det finns algwaffers och sen finns det "köttiga" maltabletter för tex pansarmalar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • cattus
                              • August 2007
                              • 167

                              #15
                              det är ju faktiskt skillnad på tabletter och wafers också oavsett innehåll. Tabletter löser sig snabbare, är porösare och wafersär mycket "hårdare", i bästa fall hålla ihop i en massa timmar.
                              Allt går om man vill...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...