Mata första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Mata första gången

    Jag matade mina platys för första gången imorse. Men det kändes nästan som ett fiasko. Fiskarna brydde sig till en början inte ens om maten, och sedan när fiskarna komit sjönk maten ner till botten.

    Nu är dessa bland växter och i stort sett omöjliga att få upp. Det rör sig om 4-5 flingor. Kommer detta förorena vattnet till en sån grad att fiskarna dör?

    När ska jag mata nästa gång ?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Platyna är nog rädda nu i början, snart kommer de att förknippa dig med mat
    Mata igen imorgon.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      De kommer simma och plocka bland resterna när du inte tittar
      De kanske inte var vana vid just den maten heller...
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Spongeduck
        Jag matade mina platys för första gången imorse. Men det kändes nästan som ett fiasko. Fiskarna brydde sig till en början inte ens om maten, och sedan när fiskarna komit sjönk maten ner till botten.

        Nu är dessa bland växter och i stort sett omöjliga att få upp. Det rör sig om 4-5 flingor. Kommer detta förorena vattnet till en sån grad att fiskarna dör?

        När ska jag mata nästa gång ?
        Det är ingen fara med maten som låg kvar i den mängd som du beskriver,sen angående maten så är det som dem andra skriver allt har sin tid sen kanske det kan vara på sin plats att skaffa fisk som fyller sin funktion i karet så slipper du detta dilemmat var gång kanske att överbliven mat ligger och skräpar
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Det är ingen fara med maten som låg kvar i den mängd som du beskriver,sen angående maten så är det som dem andra skriver allt har sin tid sen kanske det kan vara på sin plats att skaffa fisk som fyller sin funktion i karet så slipper du detta dilemmat var gång kanske att överbliven mat ligger och skräpar
          Problemet är ju att alla dessa bottenlevande fiskar behöver finkornigt grus, och jag har engelsk sjösten på kanske 3-5mm...
          Ska köpa körsbärsräkor, men inte förrän akvariet är lite inkört...

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Spongeduck
            Problemet är ju att alla dessa bottenlevande fiskar behöver finkornigt grus, och jag har engelsk sjösten på kanske 3-5mm...
            Ska köpa körsbärsräkor, men inte förrän akvariet är lite inkört...
            Enligt mig funkar även med det du har då jag har kört med samma Bottensten som du nämner,men ett gäng räkor som du nämner kan jag varmt rekomendera men du kan inte räkna med några ungar på grund av ditt fiskval tyvärr, till och med att räkorna om dem är lite av den mindre storlek kanske kan bli mat om du har otur.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Är akvariet tätplanterat så kommer inte ett par fjantiga platys lyckas ta alla räkyngel som produceras

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Är akvariet tätplanterat så kommer inte ett par fjantiga platys lyckas ta alla räkyngel som produceras
                Det är ju alltid några som klarar sig på sikt om det som du nämner ett tätt planterat Akvarium
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Spongeduck
                  • June 2009
                  • 366

                  #9
                  Jag tror nog att jag har växter så att någon liten räka kan klara sig iaf
                  När jag kom hem idag märkte jag att det hade börjat växa lite cyano på gruset ! Kan det bero på matningen?

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Corydoras (pansarmalar) funkar ju alltid som "rengörare" till mindre fiskar såsom platys. Dessutom brukar de vara rätt billiga att köpa in!
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...