Foder till Molly-yngel? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    Foder till Molly-yngel? Hjälp!

    Jag har precis fått Molly-yngel, vad ska jag mata dem med? Fungerar det med smulad vanlig fiskmat eller ska jag köpa speciell yngelmat? Är det bra att ge ägg-gula?

    Tacksam för svar!
    160 liters sällskapsakvarium
  • Amazon77
    • July 2008
    • 129

    #2
    Till mina guppy och svärdbäraryngel kör jag med vanlig fiskmat ibland söndersmulad.
    54L
    175L Sällskap

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Jag matar mina med algtabletter, då behöver man inte vara orolig för att flingbitarna ska vara för stora
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Jag matar på som vanligt med smulat flingfoder och sjunktabletter framförallt men även fryst artemia och cyklops... Du behöver inte mata på något annat sätt än du gjort tidigare, bara krossa flingorna lite för att underlätta.
        Har man levandefödare så kommer det ständigt finnas yngel i karet
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          algtabletter har jag, så det kan de få. Och vanlig mat förstås. Men jag ska nog köpa lite cyklops, har för mig om att fryst foder inte är så dyrt heller.

          Blev lite förvånad, för jag köpte fiskarna igår... Och var jätteorolig för en av honorna för hon bara låg på botten och ville inte simma lika mycket som de andra. Nu vet jag varför! Ska se om hon är piggare imorgon, annars ska jag sätta henne i en egen burk och stödmata henne med mygglarver.

          haha, ja... jag får väl skaffa ett till akvarium och börja massproducera dalmatinermolly... Ska bara lura min pojkvän/ sambo att tillåta ett till akvarium
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Så fort du ser att en hona ynglat är det bra att mata.. Det kan ta ganska hårt på honorna ibland och chansen är större att de låter ynglen vara om de inte är vrålhungriga
            Att flytta en hona ensam till en liten burk är extremt stressande och inte att rekommendera. Tror nog det skadar mer än det gör nytta tyvärr
            Bara om hon är så svag att de andra ständigt "äter" på henne bör du flytta henne till en burk..

            Cyklops är min favorit när det gäller fryst foder. Alla gillar det och det är så smått att de flesta yngel kan äta.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Ludde87
              • July 2009
              • 146

              #7
              Jag försökte fånga honan idag för att sätta henne i en egen burk, men jag gav upp VÄLDIGT snabbt då hon simmar väldigt fort! Sen har jag matat fiskarna jättemycket för att hon som är lite trög nu skulle hinna äta något, till slut fick hon faktiskt i sig några flingor, och nu är hon piggare. Ja, det stressar säkert mer än vad det ger, sålänge honan inte är så dålig som du skrev.

              Idag blir det en shopping-resa till djuraffären. Tänkt att jag ska ha ett sånt skumgummifilter i yngelkaret, så jag ska köpa en bit akvarieslang, och en förgrening och ett relä så jag kan koppla ihop filtret med min luftpump. Funderar på att köpa en till 10 L petbox, de är väldigt praktiska ur yngelsynpunkt. Och när jag behöver transportera min guldhamster

              Det verkar som att två till av honorna är dräktiga... som sagt, massproduktion blir det! Hm hur övertygar jag min sambo att jag måste ha ett akvarium till?
              160 liters sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #8
                Hm dom hade inte cyklops så jag köpte artemia istället, men det ser väldigt stort ut, kan ynglena verkligen äta så stora bitar? De är ju lika stora som ynglena...

                äsch får väl ta en sväng till en annan djuraffär i morgon och köpa cyklops. Har lagt i en algtablett, eller, 1/4 algtablett, och den verkar iaf några stycken äta på.
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • Estetfjortiz
                  • March 2009
                  • 365

                  #9
                  Mina mollyyngel äter all mat de kan få in i munnen. Ibland även de som de inte får in i munnen... tex. stora, röda mygglarver
                  HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Haha.. Ska du ha en 10L-burk för var kull kommer du snart fylla hela huset

                    Ett tips gällande artemian: Ta en kniv och skrapa av små flingor till ynglen
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • HeroS
                      • January 2009
                      • 285

                      #11
                      Mina platy bäbisar åt med god aptit de vanligt flingfoder som jag först smulade fleragånger i matburkslocket =) Grattis till bäbisarna o lycka till!
                      96 Liter
                      54 Liter
                      /Sandra

                      Kommentar

                      • Ludde87
                        • July 2009
                        • 146

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Haha.. Ska du ha en 10L-burk för var kull kommer du snart fylla hela huset

                        Ett tips gällande artemian: Ta en kniv och skrapa av små flingor till ynglen

                        Äsch! Nej då! Jag räknar med att ynglen bara behöver vara själva i ca 2-4 veckor, sen tror jag att de kan komma tillbaka till akvariet igen, de simmar bra och snabbt! Och jag borde kunna ha upp till tre kullar i 10 L-burken, jag har ett sånt luftdrivet skumgummi-filter i och så byter jag några deciliter vatten vart annan till var tredje dag. De ser förresten mycket pigga ut, tror att de redan har växt lite!
                        160 liters sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        Arbetssätt...