Vad är bosmider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Vad är bosmider?

    Hej!
    Ja, precis som det står i rubriken? Jag har googlat men hittar bara att det är fryst fiskmat - men vad det är för sorts djur? Var finns de? Kan man fånga dem själv? Osv. Nån som vet nåt mer?
    Hälsningar
    Jennifer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är medlemmar ur familjen Bosmidae inom ordningen hinnkräftor, Cladocera. Dvs du kan betrakta dem som "dafnier".
    Man kan fånga bosmider själv, de är mycket vanliga i sjöar och vattendrag, och vissa arter förekommer även i havet, ibland i stort antal.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Tack! Då vet jag lite mer om vad det är jag ger mina fiskar!
      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • Tima
        • August 2008
        • 14

        #4
        Köpte frysta bosmider.Något jäkla skit tyckte jag.Såg ut som det snöade i akvariet,och fiskarna åt inte det..

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Ursprungligen postat av Tima
          Köpte frysta bosmider.Något jäkla skit tyckte jag.Såg ut som det snöade i akvariet,och fiskarna åt inte det..
          Alla mina firrar gillar djupfrysta bosmidier. Daphnier är sisådär, det äts men tveksamt och mysis ratar de nästan helt.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • Tima
            • August 2008
            • 14

            #6
            Ursprungligen postat av TinaM
            Alla mina firrar gillar djupfrysta bosmidier. Daphnier är sisådär, det äts men tveksamt och mysis ratar de nästan helt.
            Favoriten i mitt kar är utan tvekan artemia =) det är kalas i karet

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ja artemia är bra, har inte vart med om någon enda fisk som ratat det, inte ens den mest kräsna diskus!=)
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...