Malawin äter upp mal maten :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    Malawin äter upp mal maten :(

    Ja som rubriken lyder mina j**la malawi fiskar äter upp mina "mal-wafers". Har prövat mata 20-30 min efter släckning men det blir full kastrull i karet och mat fest för alla malawis. Har prövat droppa i dom sammtidigt med deras matning men när dom ätit klart letar dom upp dom och tok svullar!

    Hur skal jag få dem sluta om det går?! Har 8 små och 1 vuxen ancistrus. Så det känns som ett måste med stödmatning på dem. Sen är ingen av dom grönsaker jag prövat någon höjdare enligt dem
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    #2
    Nu är ju jag inget proffs men funkar det inte att försöka lägga malmaten i en grotta eller under en rot där dina andra fiskar inte kan komma åt dom?
    bara en tanke

    Kommentar

    • sauser
      • May 2009
      • 133

      #3
      Ursprungligen postat av one__akvarium
      Ja som rubriken lyder mina j**la malawi fiskar äter upp mina "mal-wafers". Har prövat mata 20-30 min efter släckning men det blir full kastrull i karet och mat fest för alla malawis. Har prövat droppa i dom sammtidigt med deras matning men när dom ätit klart letar dom upp dom och tok svullar!

      Hur skal jag få dem sluta om det går?! Har 8 små och 1 vuxen ancistrus. Så det känns som ett måste med stödmatning på dem. Sen är ingen av dom grönsaker jag prövat någon höjdare enligt dem



      hade samma problem jag att verkligen varenda fisk åt av mal maten...pratade med dom på djuraffären och dom hade inget tips heller...
      så kommer du fram till nått får du gärna meddela det!
      Mvh Robin Brännström

      Kommentar

      • one__akvarium
        • June 2008
        • 163

        #4
        Mina malawis är ju över allt även där dom inte ska vara dom gräver och bygger om gör gånga så att "gömma" fodret för dom men inte för malarna blir svårt

        Kommentar

        • GulaFisken
          • November 2008
          • 87

          #5
          Ganska enkelt:

          Släng i malmaten några minuter efter att ljuset är släkt

          Kommentar

          • one__akvarium
            • June 2008
            • 163

            #6
            Men har prövat det ju mina fiskar är alltid hungriga och det är slltid någon som märker att jag slänger i något och börjar plaska ich jävlas så alla abdra vaknar. Poff så är alla mal tabletter uppätna !!! Idiot fiskar

            Kommentar

            • garjzla
              • June 2007
              • 273

              #7
              Hur stora är dina malar och dina andra fiskar...jag tänker typ ihålig trästam i plast som man köpa i de flesta zooaffärer...kanske kan lägga maten i en sån och så kommer bara malarna in? allt beroende på storlek på stocken och fiskarna såklart

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Jag brukar distrahera övriga fiskar genom att vifta med handen på ena sidan av akvariet medans jag petar ner algtabletter på den andra sidan och alltid ge i samma hörn så ancistrusen lär sig var maten kommer Vågar inte din stora ancistrus jaga bort dina malawi från maten...?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Rambo
                  • February 2004
                  • 672

                  #9
                  jag matade en blyg mal som går med chokladciklider med hjälp av ett elrör och en tratt. Cikliderna tog maltabletterna när de singlade ner genom vattnet. Jag stack ner elröret till den plats där malen var la i tabletterna i röret och hälde sedan lite vatten i röret för att driva ner tabletterna, tratten underlättade att man fick vattnet i röret.
                  Funkade i ett par månader innan cikliderna kom på att det kom mat ur elröret, men då hade malen börjat tuffa till sig och ta för sig lite mer.
                  Finns det inte lite större maltabletter?
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Det finns stora maltabletter men tyvärr bösar de ner vattnet & är för porösa. Tropical är märket på dem.
                    Jag har valt att ha bara 1 mal med mina malawi samt några synodontis. Den mal jag valde var l-029. Tuffare än synden & han viftar bort malawis oavsett storlek.
                    Vanliga hårda algtabletter fungerar inte hos mig heller trots att de fått annan mat före, sover, släckt lampa mm. Spelar ingen roll - de blir galna! Köpte porösa små alg tabletter (tablets pet plus - märket "flamingo") som jag kör som basfoder varannan dag, slänger i ca 7 st samt pyttelite vanlig mat. Då får även malarna en chans att komma åt dem då det blir många tabletter. Så gör jag i alla fall.
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...