Diverse mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

    Diverse mat

    Jag tycker om att ge mina fiskar lite olika sorters foder, men främst tycker jag att det hade varit kul att komma på några olika saker som fungerar bra. Därför vill jag testa mig fram och se vad som funkar och inte funkar.
    Frågan är då: Finns det saker man bör akta sig för att testa?

    T.ex. så när jag tömde matrester i komposten så upptäckte jag att det där kryllar av larver, dessa ser ju ut att ha en alldeles förträfflig storlek för att mata ciklider med. Frågan är då om man vågar testa detta eller om kompostlarver kan innehålla farliga ämnen?

    Något som jag kommit fram till funkar är även gädda, majs, ärtor och gurka.
    Jag tänker aldrig sluta använda torrfoder, mygglarver och annat man köper i affären, men jag vill ibland smyga åt dem annat vissa dagar.

    Jag vill även passa på att smyga in en fråga;
    Om man vill att yngel ska växa fortare, är det en då fet mat man vill ge dem? Är det en dum idé att mata dem väldigt ofta?
    ______________________________________________
    540 L + 540 L + 47 L
    Entusiastisk amatör
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Jag har fått till mig att Avokado é NONO att ge fisk... (synd då dom verkligen hugg i det)

    all kokt fisk utan tillsats av salt eller annan kryddning går fin fint, (brukar filea hemma, och bara slå en vattenkokare med varmt vatten över resterna (ej huvud/tarmar) kyla av efter några minuter och så ner med det i akvariet (beror ju på hur mkt du fileat såklart)

    nej fet mat é inte det bästa, sätter sig bara i kroppen och ger problem, dom vill ha varierad som all annan fisk vill ha,

    har du filter till det så é det bara mata på (när magarna ser fulla ut skall du sluta, fiskar KAN spricka.)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Riddaren
      • June 2009
      • 126

      #3
      Ja jag har hört det där om att fiskar kan spricka men gäller det även äldre fisk? Jag råkade ta lite för mycket röda mygglarver en gång, och det såg ut som att de flesta levandefödare (platy, guppy, svärdbärare) höll på att spricka så tjocka de blev. Till och mina guramisar blev tjocka.
      ______________________________________________
      540 L + 540 L + 47 L
      Entusiastisk amatör

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Jag har mata fiskarna med maskar från vår hushålls kompost, eirkhur här på forumet har gjort lika så. Det beror på vad det är frö larver du har i komposten lägg upp en bild på dem, fluglarver bör inte var omöjligt annars kan du köpa maggots i sportfiske butiken vilket är ett salunamn på fluglarverna =) även flera zooaffärer säljer maggots.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Riddaren
          • June 2009
          • 126

          #5
          Ja maggots ser det ut som, vita och ser ut som likmaskar. Jag kan ta en bild imorgon. Blir fluglarver så pass stora? (en centimeter långa och säkert 3 mm tjocka)
          ______________________________________________
          540 L + 540 L + 47 L
          Entusiastisk amatör

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Några "spyflugor" är rätt stora och de lägger sin ägg i kadaver om natten. Jag har odlat dem när jag pysslade med att tävlingsmeta. Om du är sugen på att prova odla själv så gör du fäljande. Men det lyckas inte alla gånger bäst är att starta upp såhär års när flugorna är på aktiva av naturen.

            Man tager en ½ kilos uppsprättad och snittad brax fin lukt och tjockt med kött gädda och stor mört går också bra, lägger den i en hink med ca 20 cm fina torra sågspån, lägger på ett lock på glänt ställer den utomhus över natten på morgonen stänger man locket som man gjort små luft hål i låter den stå ett par dagar i en sval källare eller liknade plats sedan får man kika i den var dag för att se hur maggotten utvecklas när de ätit nog kryper de ner i sågspåna då plockar man bort fiskens kvarlevor. Nu har du ett lager med feta maggots flera dagar fram över. Bäst är att förvara maggoten i spån hinken i ett mörkt utrymme under 10grder. =) Jag kan förtälja att det är en fördel och ha på sig engågns handskar när man plockar bort det som är kvar av braxen =)
            Sedan är det bara att fixa en ny mört eller brax när maggotsen börjar att för puppas och lägga ett finmaskigt nät över bara så fixar de själva ny maggots åt dig =)
            Jag gjorde detta under en metsässong och hade de sista "kulturen" kvar till nyårs skiftet till vinter fisket. Sedan var jag less på det.
            Senast redigerad av Mick13; 10 July 2009, 00:13.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Riddaren
              • June 2009
              • 126

              #7
              Det där var ett väldigt bra förslag, om jag inte använder det till karet så använder jag det iaf till metet nu i sommar.
              Att gräva mask är värdelöst när det är så här torrt.
              Tack för tipset
              ______________________________________________
              540 L + 540 L + 47 L
              Entusiastisk amatör

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Ursprungligen postat av Riddaren
                Det där var ett väldigt bra förslag, om jag inte använder det till karet så använder jag det iaf till metet nu i sommar.
                Att gräva mask är värdelöst när det är så här torrt.
                Tack för tipset
                Det är därför jag köpte 2 burkar med mask från sportfiske butiken och hade i vår hushålls komposten med botten för att slippa o gräva ihjäl mig efter mask. Brukar kunna ta mask ur den fram till ny år men sedan blir "tjäle" lagret för tjockt.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...