Hur många novotab-tabletter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rdh404
    • October 2006
    • 1

    Hur många novotab-tabletter?

    Jag har pansar- leopard- och panda-pansarmal (8+8+4 st.) i ett 50x50x50cm-kar. Jag växlar lite mellan flingor (krill-flake) och röda mygglarver och JBL novotab-tabletter. När dom får 2 novotab-tabletter på morgonen försvinner dom på ca: 20-25 minuter men då har en del lösts upp i vattnet och hamnat på växter och rötter och äts upp under dan. Det verkar ganska lagom med 2 st. men jag har fått många råd om väldigt skiftande antal tabletter, allt mellan 1 och 8 st. (!) för en dag. 8 st. låter alldeles mycket. Jag har dessutom tre fjärilsciklider men de håller sig i övre delen av karet och får annan mat och bryr sig inte så mycket om tabletterna på botten. Jag har bra rening (Eheim 2213 ytterfilter) men jag vill ändå inte ge för mycket mat men inte för lite heller såklart. Min fråga är: Hur många tabletter skulle ni ge för en dag?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att 20 pansarmalar får dela på 2 tabletter låter lite i minsta laget, men samtidigt kommer de att få del av den andra maten som dina fiskar får.
    Skulle du öka mängden med tabletter är det bar kanske en tablett ytterligare, men känner du att det är lagom som det är samt att fiskarna ser välmående ut så varför ska du ändra på det då?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...