Akvarierengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Akvarierengöring

    Hej!

    Jag ska flytta mitt kar som är på 220 l och måste alltså tömma det. Jag undrar vad jag kan använda för sorts "rengöringmedel" för att få bort alger som sitter fast på bakgrunden? Den är ju porös så man kan ju inte skrapa, får nog skaffa fler algätare.
    Sen en fråga till när jag ändå är igång. Vilken typ av grus/sand är bäst att använda åt apistogramma?

    /Fröken frågvis
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, inget rengörningsmedel i akvariet, risken att man sköljer ur karet är stor, och det är inte många rengörningsmedel som tar alger. Däremot kan du skrubba med en nagelborste så får du bort mycket av algerna.
    Ganska fin sand är det bästa för Apisar, men det funkar för grävandets skull upp till 2-3 mm:s storlek på kornen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Tack för svaren Ansjo.

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • surinam
        • September 2007
        • 673

        #4
        Du kan även skura av akvariet med en klorinblandning. Naturligtvist ska man skölja väldigt noga efteråt. Men klorin och en köksvamp är det bästa.
        1 st malkar
        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

        Kommentar

        Arbetssätt...