Vulkansten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    Vulkansten?

    Någon mer som testat denna http://www.weibulls.com/IboxServlet?...E04&EID=701220 istället för t.ex. kattsand som bottenmaterial?

    Den finns att få i grå eller röd färg. Den röda är väldigt snygg men innehåller spår av koppar enl förpackningen.

    Jag har använt den i ett par akvarier och tycker det växer bra men vet egentligen inte hur stor effekt den har. Jag upplever den som bra att plantera i jämfört med tex Aquaclay då den är tyngre men den kan grumla vattnet lite vid omplantering. Då har jag inte brytt mig om att skölja ur den i förväg iofs. Den är iaf mycket fastare och mindre upplöslig än kattsand är.

    Någon som kollat mer på den här och gjort något jämförande test?

    Akvariet på bilden har en påse vulkansten i botten under ett rätt tunt lager grus och har körts i ca en månad (med CO2 och PMDD)
    Bifogade filer
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Shit pommes. Jag testar direkt jag får tag på det. Det verkar vara precis som Seachem flourite (som är jättedyrt att få hem till Sverige). Har du bild på den grå varianten i akvariemiljö?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Om den innehåller koppar lär väl inte räkorna uppskatta den i alla fall - verkat snygg annars
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Shit pommes. Jag testar direkt jag får tag på det. Det verkar vara precis som Seachem flourite (som är jättedyrt att få hem till Sverige). Har du bild på den grå varianten i akvariemiljö?

        Om du kollar i nedre vänstra hörnet på bilden så har det krupit fram lite ur gruset där så det syns ungefär hur det ser ut. Jag tycker den vita som jag har där ser rätt trist ut som bottenmaterial, för ljust för min smak, men den går ju att täcka över med annat grus.

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Om den innehåller koppar lär väl inte räkorna uppskatta den i alla fall - verkat snygg annars
        Har faktiskt haft den röda ett tag med räkor i en liten burk och inget verkade hända, men visst, det är inget jag rekommenderar. Synd på kopparen då den röda är riktigt snygg och hade jag vågat skulle jag hellre tagit den till det stora akvariet.

        edit: hittade en något bättre länk http://www.weibulls.com/IboxServlet?id=VULKANSTEN07
        Senast redigerad av Olivin; 14 February 2008, 22:43.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Dahla
          • January 2004
          • 218

          #5
          Vad kostar det här?
          /Dahla
          Kungsbacka

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Tror det var runt 60 :- för en påse om 8 lit.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            Arbetssätt...