Aquaboro bakgrund? Gärna tips på andra billigare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rejser
    • January 2005
    • 24

    Aquaboro bakgrund? Gärna tips på andra billigare

    Hejsan

    Mitt första inlägg här, hoppas man blir väl mottagen

    Var i en butik i Halmstad och srang på en Aquaboro-bakgrund.
    den såg bra ut, var inte plastig. Verkade ett bra köp (150x50 ~980:-)
    Undrar om någon har erfarenhet av dessa eller kanske tips på andra lite billigare "riktigare" bakgrunder.

    Join thousands of people who own a premium domain. Affordable financing available.


    /Oscar
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Akwa Lux, Aquael och Aquarock är lite billigare "riktiga" bakgrunder. Aquael och Akwa Lux verkar vara typ dubbelt så dyra som den du såg, medan Aquarock verkar vara i samma prisklass ungefär.



    Själv har jag en nyinförskaffad Aquael, men den är bara på 50 x 30 cm. Den är jag dock riktigt riktigt nöjd med.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      AquaBoro´s bakgrunder är nog de som är billigast i den klassen. Jag tycker själv att de är mycket snygga. Vet i vilken affär du har sett dem och deras priser är helt klart godkända.

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av rejser
        Hejsan

        Mitt första inlägg här, hoppas man blir väl mottagen

        Var i en butik i Halmstad och srang på en Aquaboro-bakgrund.
        den såg bra ut, var inte plastig. Verkade ett bra köp (150x50 ~980:-)
        Undrar om någon har erfarenhet av dessa eller kanske tips på andra lite billigare "riktigare" bakgrunder.

        Join thousands of people who own a premium domain. Affordable financing available.


        /Oscar
        Tycker att en bakgrund skall uppfylla 4 kriterier
        1/ Estetiskt vacker (detta är ju helt upp till vars och ens egen smak)
        2/ Plats för pumpar, filter, värmare etc. bakom bakgrunden (fult med tekniska tillbehör i akvariet).
        3/ Stryktålig - lite svårare att avgöra, men ytan måste vara mycket hård. Ett tips är att pressa tummen mycket hårt mot ytan så får den inte ge efter, om den gör det så är det mycket stor risk att t.ex. algätande malar skadar den eller att den färgas av mediciner som innehåller malakitgrönt eller metylenblått.
        4/ Inte innehålla gifter - ja inget stort märke innehåller väl sådant som fiskarna dör av, men en del innehåller sådant som gör att det blir mycket alger i akvariet. Fråga andra som använt fabrikatet en längre tid om de haft problem (det är ju just de som du gör nu).

        Jag vet inget om detta fabrikat men hoppas att du i alla fall haft lite hjälp av dessa allmänna tips .
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 January 2005, 15:10.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jimel
          • August 2004
          • 253

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          2/ Plats för pumpar, filter, värmare etc. bakom bakgrunden (fult med tekniska tillbehör i akvariet)
          Har aldrig monterat bakgrund eller sett hur det ser ut, men är det inte så att man själv kan välja hur långt ifrån bakglaset en bakgrund ska sitta??? och på så sätt välja själv hur mycket plats ens tillbehör behöver.
          Här är min Zoonen

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tycker att en bakgrund skall uppfylla 3 kriterier
            1/ Estetiskt vacker ...
            2/ Plats för pumpar, ...
            3/ Stryktålig ...
            4/ Inte innehålla gifter ...
            Får man välja mellan tre av dessa fyra kriterier helt fritt då eller...?
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av dinajel
              Får man välja mellan tre av dessa fyra kriterier helt fritt då eller...?
              Eller 4 av 3
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av jimel
                Har aldrig monterat bakgrund eller sett hur det ser ut, men är det inte så att man själv kan välja hur långt ifrån bakglaset en bakgrund ska sitta??? och på så sätt välja själv hur mycket plats ens tillbehör behöver.
                Jo självklart men då försvuinner ju oerhört mycket av akvariet helt i onödan. En del bakgrunder varierar ju i bredd mellan 1 och 15 cm och där det är 15 cm finns plats för filter etc. och då stjäl ju inte bakgrunden 15 cm hela vägen utan kanske i snitt bara hälften (7-8) cm och då blir akvariet 7-8 cm bredare (eller mindre smalt) än om man flyttar fram hela bakgrunden.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • PL
                  • March 2003
                  • 33

                  #9
                  Får man fråga i vilken butik ni sett bakgrunden ?
                  Är sugen på en snyggare bakgrund men har inte hittat (inte letat direkt överdrivet iof.)

                  Kommentar

                  • rejser
                    • January 2005
                    • 24

                    #10
                    Ursprungligen postat av PL
                    Får man fråga i vilken butik ni sett bakgrunden ?
                    Är sugen på en snyggare bakgrund men har inte hittat (inte letat direkt överdrivet iof.)
                    Zoobutiken i halmstad. Om det var aquaboro som jag länkade till som du menade.

                    Aquarock var också fina, men lite steniga.

                    Tack för tipsen, dom flesta var redan tänkte på dock. Knepigt det här med bakgrunder, under tiden som jag har letat så kanske jag bara skulle sparat ihop till en BTN bakgrund.

                    Kommentar

                    • rejser
                      • January 2005
                      • 24

                      #11
                      Gillar dock inte att det ser ut som den stora Aquaboro-bakgrunden är delad, delad bakgrund är ok, men detta var inte så snygg delning, men kommer kanske med priset. få ha någon trevlig hög bred växt där.

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #12
                        Eller tillverka en själv

                        Guy
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • rejser
                          • January 2005
                          • 24

                          #13
                          Ursprungligen postat av Guy Palm
                          Eller tillverka en själv

                          Guy
                          Har starkt funderat på det, men känns svårare med en amazonas-liknande bakgrund än en malawi som är mest sten. Ska läsa in mig lite på forumet tror jag.

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Hasse_H har en utförlig beskrivning på hur han har gjort sin egen Amazonasbakgrund.


                            Guy
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • jimel
                              • August 2004
                              • 253

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jo självklart men då försvuinner ju oerhört mycket av akvariet helt i onödan. En del bakgrunder varierar ju i bredd mellan 1 och 15 cm och där det är 15 cm finns plats för filter etc. och då stjäl ju inte bakgrunden 15 cm hela vägen utan kanske i snitt bara hälften (7-8) cm och då blir akvariet 7-8 cm bredare (eller mindre smalt) än om man flyttar fram hela bakgrunden.
                              OK, tack så mycket... nu fick jag ännu mer å tänka på inför framtida bakgrundsinköp
                              Här är min Zoonen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...