Sand eller grus i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #31
    Men som sagt man får göra som man tycker känns bäst men upplever man problem så tycker jag inte man ska forsätta att köra i dem gamla hjulspåren utan våga testa andra sätt att hålla fisk och anledningen att jag fortsätter med "naturliga akvarium" - metoden är för att jag skördat en fantastisk framgång!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2891

      #32
      Har aldrig hört begreppet "naturliga akvarium" förut. Hittar inget på nätet om naturlig akvarium med det låter nästan som "nature aquarium" som blivit ett känt begrep som Takashi Amano gjorde bl.a. en bok om.
      Senast redigerad av Sleaper; 20 April 2023, 17:48.

      Kommentar

      • andlamaguete
        • April 2023
        • 6

        #33
        Akvariehobbyn är traditionellt sett uppdelad i saltvatten och sötvatten. Jag tänker att det är dags att sluta se sötvatten som en specifik gren. Det är alldeles för stor skillnad på att hålla stora ciklider i akvarier utan växter mot ett växtakvarium med djup sandbotten och liten fauna. Det är alldeles för stor skillnad mellan det som kallas high tech mot low tech. Det är alldeles för stor skillnad mellan George Farmer och MD Fish tanks även om båda är aquascapers. Och så vidare...Thaimaten lagas inte på samma sätt som italiensk mat. Traditionell svensk husmanskost skiljer sig från kebab och pizza. Att baka bröd kräver helt andra saker än att röra ihop en kladdkaka. Även om ugnen är gemensam. Åter till frågan om grus eller sand. Samma sak som att fråga om man ska använda vetemjöl eller majsmjöl när man lagar mat.

        Kommentar

        • andlamaguete
          • April 2023
          • 6

          #34
          Jag har för övrigt både grus och sand i mitt övergödda Fluval Spec.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2891

            #35
            Ursprungligen postat av andlamaguete
            Akvariehobbyn är traditionellt sett uppdelad i saltvatten och sötvatten. Jag tänker att det är dags att sluta se sötvatten som en specifik gren. Det är alldeles för stor skillnad på att hålla stora ciklider i akvarier utan växter mot ett växtakvarium med djup sandbotten och liten fauna. Det är alldeles för stor skillnad mellan det som kallas high tech mot low tech. Det är alldeles för stor skillnad mellan George Farmer och MD Fish tanks även om båda är aquascapers. Och så vidare...Thaimaten lagas inte på samma sätt som italiensk mat. Traditionell svensk husmanskost skiljer sig från kebab och pizza. Att baka bröd kräver helt andra saker än att röra ihop en kladdkaka. Även om ugnen är gemensam. Åter till frågan om grus eller sand. Samma sak som att fråga om man ska använda vetemjöl eller majsmjöl när man lagar mat.
            Jo, även vad gäller bottensubstrat finns det en del att välja på, sand, grus, soil. bränd lera (ECS) mm. Sen har det väl rätt länge funnits en del olika inriktningar vad gäller sötvattensakvarier t.ex. sällskapsakvarium, artakvarium, biotopakvarium, holländskt växtakvarium etc. Lite nyare är väl aquascaping och olika layouttyper som t.ex. iwagumi som begrepp, även high-tec och low-tec kan ingå i detta.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13130

              #36
              Jag ser absolut inte sötvatten som en enkelriktat gata utan här kör man kors och tvärs! Skillnaden mellan ett naturligt akvarium eng= natural aquarium och ett naket kar med tex stora ciklider eller för den delen akvarier som de allra flesta faktiskt har inte kan upprätta hålla liv utan att det filtreras av kraftiga filter och stora vattenbyten och går strömmen så krachar det ganska snabbt medans ett naturligt akvarium klarar sig mest på egen hand och går strömmen så är det bara trist att man inte kan sitta vid datornMen akvariet kommer inte påverkas...

              Och vi behöver kanske inte stöta och blöta det här så mycket mer, för att man ska ha stora fiskar och vara gud över livet i akvariet så får man vara det, mig kvittera det för den enda meningen med den här tråden är att erbjuda en mer naturlig form av fiskhållning och att det finns enkla och trevliga alternativ till den mer konstladeFör mig var det räddningen för jag hade nått vägs ände med alla dessa filter och vattenbyten och döende växter och ditt och datt men det här var skitintressant och jag blev helt såld och det här var min mening med akvaristiken, en helt ny värld öppnade sig
              Senast redigerad av åheim; 22 April 2023, 08:23.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #37
                Sand tycker jag är det bästa och snyggaste och mest funktionella bottensubstratet i alla akvarium
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...