snigel i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 191

    snigel i akvariet?

    Köpte växter och tvättade den och tog bort det gula luddet men sen insåg jag när jag hade planterar att det var kvar små små av det luddet och tänkte inte så mycket för jag skulle ta bort det men det låg så dåligt till och såg det idag. Jag såg att det var något konstigt på glaset som rörde sig och jag insåg att det var en snigel, ni kanske blir arga men jag tog upp den och slängde den nån som vet om det var pga gula luddet?? Hur få jag bort sniglarna? Kommer det komma mer?
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 191

    #2

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Jadu jag vårdar mina snäckor och vill ha dem i akvariet, dem äter överbliven mat och äter alger. Övermatar du så kommer dem bli många fler så de är en bra indikator hur mycket du ska utfodra!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Elliotfiske10
        • February 2023
        • 191

        #4
        åheim har inte ens fiskar, så vet inte ens hur jag fick dem eller om jag får mer

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Nä sniglar brukar man få när de följer med som fripassagerare på växterna, det kan sitta snigelägg på bladen och dem lossnar inte fast du sköljer växten.
          Troligen kommer de bli fler...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Elliotfiske10
            • February 2023
            • 191

            #6
            bara att börja döda...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ska du döda städhjälpen Perfekt i ett nystartat kar när diverse alger dyker upp...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 191

                #8
                villl ju inte ha 10000 styckna... som folk säger att man får

                Kommentar

                • Elliotfiske10
                  • February 2023
                  • 191

                  #9
                  en sålänge har jag bara dödat 1

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ok då är du ingen massmördare ännu
                    När "folk" får 10 000 snäckor så betyder det att dem matar för mycket
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • maria@borgkvist.se

                      • August 2020
                      • 32

                      #11
                      Det är lätt att få oönskade "skräpsnäckor" som följer med växter och annat. Jag själv köper inte den teorin till 100 procent om att det beror på hur mycket man matar om det blir många eller inte, även om det är ett ganska bra riktmärke. Jag tror också att det beror på vilken sorts skräpsnäcka det är och på förhållandena i akvariet, vattenkvalitet osv, som gör att skräpsnäckorna trivs och förökar sig eller inte.

                      Själv köper jag de snäckor som jag vill ha och tycker om (främst olika Neritina) och vill inte att skräpsnäckorna konkurrerar ut mina köpta, varken utseendemässigt eller livsmässigt. Med det sagt så försöker jag undvika skräpsnäckor i mesta möjliga mån, dock hade jag stått ut med med vissa skräpsnäckor, tex Physa, medans andra, tex New Zealand mudsnail, arbetar jag hårt för att få bort. Just den sistnämnda har väldigt hög överlevnadsförmåga och är invasiv.

                      Vad man kan göra för att minska risken att få oönskade snäckor är att köpa växter i in vitro-koppar vilka är fria från fripassagerare Sen är det ju tyvärr inte alltid att just den växten man vill ha finns tillgänglig i sådan kopp.

                      Kommentar

                      • Elliotfiske10
                        • February 2023
                        • 191

                        #12
                        aa msnakes tack för svar och du med åheim!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...