3D-bakgrund, monteringsidé och tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sim-Bad

    • December 2022
    • 11

    3D-bakgrund, monteringsidé och tips

    Att få ner en hel eller tvådelad bakgrund vars delar är längre än utrymmet mellan stagen uppe på karet kräver en del arbete, både tankearbete och praktiskt. Efter 300 liter på golvet för ett gäng år sedan (front som spontanprack) är jag noggrann med att fronten på karet aldrig får kunna börja bukta. Det är vanligt också på längre ramakvarier, min erfarenhet är av Juwels, vilket också Akvarielagret bekräftat. Silikonet mellan stag och glas på Juwel släpper och det börjar bukta… Det märks när ljus tittar fram mellan ram och täcklock mitt på karet.

    Så här har jag satt i min 2x75 bakgrund i ett pågående Juwel 450-projekt:
    - Sågat bort en lagom stor bit av ena staget för att få i bakgrunden.
    - Superlimmat tillbaka den.
    - Silikonat fast en 20 cm lång 3 mm tjock plexiglaslist (Clas Ohlson) ovanpå staget med ordentligt med silikon emellan. Silikon också underifrån staget.
    - Satt ett extra stag av 8 mm glas mitt i karet, 200 pix hos glasmästaren. Det skulle jag välja att sätta dit oavsett sågrojekt eller ej.

    Tips: För att undvika att fisk och skräp hamnar bakom bakggrunden har jag fäst ett finmaskigt plastnät över. Förvånansvärt lätt att silikona på plats och konturklippa!

    Avslutningsvis ett tips om hur skarven mellan bakgrundsdelar kan trollas bort. Köpte vanliga små giftfria konstnärsakrylfärgtuber på Dekorima, blandade till rätt komposition och blandade sen snabbt med transparent silikon. Kladdade sen i och över skarvarna med toppenbra resultat.

    Om jag förstod hur jag fick med en bild från iPad hade jag bifogat den…
    Senast redigerad av Sim-Bad; 06 January 2023, 15:50.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Det kom inte med någon bild. Blir du Goldmedlem kan du lägga in bilder. Något som är bra att göra om du inte vill bli medlem är att spela in en kort video, lägg den på youtube och länka hit.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    Arbetssätt...