Trädrötter igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E_W
    • November 2022
    • 54

    Trädrötter igen...

    Hej! Jag är ny på forumet så jag hoppas att jag gör rätt nu, annars får ni säga till i vänlig ton. :-)

    Först litet fakta om vad vi för närvarande håller på med:

    Det är mest jag och min systers lille son som är intresserad av akvarium vad det verkar, men jag har lovat att hjälpa honom och att alla akvarium får stå hos mig tills han kan ta hand om det mindre själv.

    Det var väldigt, väldigt länge sedan jag höll på med akvarium, typ början på 90 talet.
    Men för en tid sedan skaffade jag ett litet 50 liters akvarium att starta med, detta har mest varit att experimentera med, just nu innehåller det bara tropiska sötvattensväxter och stenar jag hittat vid östersjön.

    Min plan just nu är att ha kardinalfiskar (alltså äkta kardinalfisk, inte kardinaltetror...) i det så snart jag får tag på sådana.
    Mest för att de inte äter upp växterna som guldfiskar och att de tål ungefär samma tempersaturspann.
    (Hade gärna velat ha guldfiskar också men de är ju växtätare så jag vet inte om det går med finbladiga växter... Tyvärr går alla arter som kräver mer än 10 grader vintertid helt bort i det akvariumet då jag tyärr inte har minsta möjlighet att värma upp huset till högre temperaturer vintertid (jag vet jag har kallt, men så är livet i gamla trähus... Tyvärr måste jag välja mellan det eller inget akvarium.))

    Planen är att detta skall vara ett temperarat akvarium som håller kallvatten vintertid och sommartid tillåts att bli varmare, precis som våra riktiga sjöar.
    (kyla med lyftkylda radiatorer kan jag kanske göra om det krisar, men det är inget jag har grejer till just nu, jag har placerat det på nedervåningen i nordligt läge utan direkt solljus så det blir aldrig så våldsamt hett därinne)

    Nyligen har jag nu mer för eget bruk fått tag på ett större akvaruim, det jag fick tag på är på 600 liter.
    Tanken är att hämta sand på stranden och tvätta den på samma vis som till de små.
    Sedan skall även detta bli ett kallvatten som tillåts att hålla något högre temperatur sommartid på samma vis.

    Vattnet här är väl naturligt lätt surt tror jag då berggrunden helt saknar kalksten, utan består av granit, vattnet lakas således troligen genom naturliga humus ämnen som skapar en lätt sur miljö när det hamnar i sjöar och vattendrag. Vattnet ser mycket riktigt svartaktigt, lätt grönskimrande ut i sjöarna här. Ph har jag mätt till 6-7 cirkus, litet beroende på var man tar det.

    I akvariumet har jag lagt i några flintastenar som troligen kommer söderifrån för mycket länge sedan, dessa har rester av kalksten på sig, men personen jag talade med på den lokala akvariumbutiken sade mig att detta skall vara helt i sin ordning när jag förklarade saken.

    De andra stenarna är stenkol som jag hämtat själv från ett gammalt industriområde och noga tvättat, de har alla legat i jorden mycket länge så ytan skall vara ren och i växtakvariumet verkar de fungera.

    Sanden har jag försökt att vlanda upp med litet grövre material och det verkar fungera so far, jag tänkte dock placera en del av växterna i "öar" av litet grövre grus så att rötterna får bättre vattenväxling, just in case.

    Jag har även inköpt ett koldioxid system, men jag har ännu inte fått hem min sand hit så jag har inte installerat det ännu, eller satt igång det stora akvariumet.

    Det spelar verkligen ingen som helst roll om det är grönt vatten och alger i det bara ekosystemet är sunt och välfungerande, tvärtom tycker jag att det ser trivsamt och välmående ut när man har etablerat en balans i vattnet, därför brukar jag låta det stå någon månad innan jag börjar befolka det med någonting annat än sttnar och sand.

    Belysningen är just nu ett lysrör för det lilla och skall bli motsvarande fyra lysrör för det stora, som sagt inget direkt solljus i något av dem.
    Jag har försökt att välja växter som skall klara sig på detta, hoppas jag.


    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    FRÅGA:

    Jag hittade en fin björkstubbe i en bäck i våras, men tyvärr glömde jag helt bort den då jag inte hade detta akvarium då. Nu har jag hittat igen den då jag var hos en släkting och sågade ved, den känns fortfarande hård och fin men det hade dessvärre börjat växa ganska rejäla vita träsvampar på den, så min fråga är, går den att rädda, eller är det nu kört med den? Jag har både låtet den frysa ute och nu tagit in den och börjat skrubba av den. Jag har inget kärl stort nog att kunna koka den i. När jag trycker med nageln känns den ganska hård, inte rutten så att den smular.

    Vad tror ni som kan?







  • andrealos
    • September 2023
    • 8

    #2
    Jag kan inte svaret på frågan, tycker att allt trä jag stoppar i akvariet börjar lukta träsk efter ett tag. Men jag är nyfiken på om du fått användning för stubben?

    Kommentar

    Arbetssätt...