Egna grenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winniepin
    • June 2021
    • 16

    Egna grenar

    Jag funderar på att stoppa ner egna grenar utifrån för att få in mer detaljer i akvariet och inte behöva köpa (driftwood) från affären. Men jag har inte kunskap om detta, är det några speciella sorters trä man kan ta och/ eller ska man göra något med dem? Har sett att folk kokar dem och har dem i ugn mm. Allmänna råd för hur man gör skulle uppskattas.
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    (döda)Kvistar från björk har jag i akvariet, inte brytt mig om att göra någonting med dem men i ärlighetens namn så är jag egentligen inte helt bekväm med det.

    Konsensus tycks väl vara att alla lövträd går bra så länge trät är dött. Helst bör man nog koka för att bli av med eventuella parasiter och liknande.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Jag har syrengrenar och grenar från äppelträd samt körsbärsträd också (om jag inte minns fel) i några av mina kar. Har först låtit dem torka helt och sedan vattenmättat dem innan de placerades i karet. Det funkar fint.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Jag kör mest med "sjö-tall", tycker det fungerar bäst och har en lysande hållbarhet samt minimal påverkan om man hittar en bit kärnved. Vet att många säger att barrträd inte ska användas men i Sverige har vi mycket dämda sjöar med träd som legat under vatten i 50+ år, då är det inte mycket ämnen kvar som kan läcka ut i akvariet. Bara att hitta en sjö med rent vatten (så att träet inte har sugit åt sig några otrevligheter) och sedan dra på sig cyklopet

        Kommentar

        • Winniepin
          • June 2021
          • 16

          #5
          Tar ni bort barken eller påverkar den inte?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Jag har testat både att ta bort barken (i syfte att få grenarna att torka snabbare) och att låta den vara kvar. Det är mycket finare, och ser mer naturligt ut, att ha kvar barken enligt min uppfattning. Jag har inte märkt något negativt med det senare alternativet i karet heller. Men träet torkar långsammare på det sättet.

            Kommentar

            • Winniepin
              • June 2021
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Jag har testat både att ta bort barken (i syfte att få grenarna att torka snabbare) och att låta den vara kvar. Det är mycket finare, och ser mer naturligt ut, att ha kvar barken enligt min uppfattning. Jag har inte märkt något negativt med det senare alternativet i karet heller. Men träet torkar långsammare på det sättet.
              Ok, då stannar nog barken

              Kommentar

              Arbetssätt...