Dekorationssten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shapeshifter878
    • January 2021
    • 3

    Dekorationssten

    Är dessa stenar säkra att ha i akvariet Köpte ett antal men blev konfunderad när det fanns rostfärgade strimmor på en del.
  • Winniepin
    • June 2021
    • 16

    #2
    Vet inte, finns väl någon liten risk att den utsöndrar något ämne då de inte är gjorda för akvariet. Tvätta dem innan och jag lästa någon stans att man kan testa dem genom att hälla ättika. Ifall det fräter ska det tydligen innehålla något som utsöndrar något ämne. Men vet inte hur sant det är. Du kan även testa genom att ta ditt akvarievatten och lägga ner stenar och kolla värdena innan och efter ifall det blivit någon skillnad.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2884

      #3
      Dom blänker på bilden vilket skulle kunna indikerar att dom är behandlade med något, isf. är det kanske inte lämpligt för akvariebruk.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Winniepin
        Vet inte, finns väl någon liten risk att den utsöndrar något ämne då de inte är gjorda för akvariet. Tvätta dem innan och jag lästa någon stans att man kan testa dem genom att hälla ättika. Ifall det fräter ska det tydligen innehålla något som utsöndrar något ämne. Men vet inte hur sant det är. Du kan även testa genom att ta ditt akvarievatten och lägga ner stenar och kolla värdena innan och efter ifall det blivit någon skillnad.
        Om man häller ättika på kalksten bubblar det, antagligen det som du tänker på.
        Om stenarna på bilden är OK vet jag inte. Som sleaper skriver glänser dom och kan ju vara behandlade med nåt. Det borde dock affären veta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Winniepin
          • June 2021
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om man häller ättika på kalksten bubblar det, antagligen det som du tänker på.
          Om stenarna på bilden är OK vet jag inte. Som sleaper skriver glänser dom och kan ju vara behandlade med nåt. Det borde dock affären veta.
          Ah, juste. Nu vet jag det! Tack

          Kommentar

          • Darkg
            • September 2020
            • 97

            #6
            Jag gissar att det är karnaubavax.

            Kommentar

            Arbetssätt...