Byta grus till sand.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björndjur
    • March 2021
    • 33

    Byta grus till sand.

    Idag kommer jag genomföra ett byte från grus till soil och sand. Jag har tänkt pumpa över vattnet i en annan behållare där fiskarna ska få vara tills bytet är klart.

    Sen tömmer jag karet helt och rengör det. Inreder det som jag vill ha det och fyller på med nytt vatten. Kanske låter jag de gå en timme eller så innan jag introducerar fiskarna på nytt.

    Exakt hur många saker kan gå fel som leder till massdöd?
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Om du använder t ex Ada Amazonia så måste du byta vatten i några veckor innan du kan lägga i fiskar, för det innehåller mycket ammonium som jag förstått. Men den soilen är väl lite extrem tror jag.

    Kommentar

    • björndjur
      • March 2021
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av snikke
      Om du använder t ex Ada Amazonia så måste du byta vatten i några veckor innan du kan lägga i fiskar, för det innehåller mycket ammonium som jag förstått. Men den soilen är väl lite extrem tror jag.
      Intressant. Där har vi första saken som kan gå fel alltså. Kommer använda mig av Tropica Aquarium Soil.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av björndjur

        Intressant. Där har vi första saken som kan gå fel alltså. Kommer använda mig av Tropica Aquarium Soil.
        Det sänker ph och kh vilket gör du får ett instabilt vatten där vattenvärdena kommer variera mycket. Mot det tillsätter du stabiliserande saker som kalk och eller kh höjare.
        När vattnet är stabilt om en par månader beror det på att de aktiva mineralerna i substratet är förbrukade och du har vanlig sand kvar. Pengar i sjön bokstavligen alltså.

        Kommentar

        • björndjur
          • March 2021
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av Bernt G

          Det sänker ph och kh vilket gör du får ett instabilt vatten där vattenvärdena kommer variera mycket. Mot det tillsätter du stabiliserande saker som kalk och eller kh höjare.
          När vattnet är stabilt om en par månader beror det på att de aktiva mineralerna i substratet är förbrukade och du har vanlig sand kvar. Pengar i sjön bokstavligen alltså.
          Det lät ju inte alls bra. Är det en reflektion mot soil i allmänhet?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av björndjur

            Det lät ju inte alls bra. Är det en reflektion mot soil i allmänhet?
            Det står det på påsen att det sänker ph och kh. Det lär vara helt sant eftersom tropica uppger det. Mot det tillsätter du ju ph höjare och kh höjare. Du vill ju inte ha ett instabilt vatten. Då löser det ju ut de ämnen ut ur substratet som sänker ph och kh. Dvs dom förbrukas och kvar är sand. Enkel kemi helt enklet. Det är som att köpa en växtnäring med nitrat och köpa en nitrax "svamp" till ett filter för att sänka nitrit, nitrat halterna. Det fungerar .. en månad tills den är "svampen" är förbrukad. Sedan då? Till vilken nytta?

            Från början får du täta vatten byten för att sänka näringshalterna från rent giftiga till hanterbara. Läs hur du ska göra på påsen, när du gjort det en par månader, som det står du ska göra är ju näringen slut och du får tillföra näring. Som vilket växtsystem som helst. Rätt meningslöst övergöda i starten. För att sedan vara utan näring efter en par månader om du inte tillför extra. Det är ju så att säga en begränsad mängd näring i substratet där halten faller med tiden.
            Senast redigerad av Gäst; 01 April 2021, 09:08.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Läs här -- lågt kh är ett problem och då medvetet sänka det är inte helt genomtänkt.
              Lite grundläggande vattenkemi (zoopet.com)


              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Här har du lite grundlägga växlära
                Dvs substrat fyller ingen som helst mer funktion än att hålla rötterna på plats. Mineralull, stenull, som ofta växterna har växt i som vi köper fungerar utmärkt, det är lätt för rötterna att växa i eller lecakulor. Näringen finns ju i vattnet inte i substratet.

                Sedan täcker man dom så man visuellt inte ser det utan har ett ytlager som man ser. Sedan tillsätter man näringen i vattnet bara.. enklet fungerande och billigt.
                Odla grönsaker hemma - Hemmaodlat

                Kommentar

                • björndjur
                  • March 2021
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bernt G
                  Här har du lite grundlägga växlära
                  Dvs substrat fyller ingen som helst mer funktion än att hålla rötterna på plats. Mineralull, stenull, som ofta växterna har växt i som vi köper fungerar utmärkt, det är lätt för rötterna att växa i eller lecakulor. Näringen finns ju i vattnet inte i substratet.

                  Sedan täcker man dom så man visuellt inte ser det utan har ett ytlager som man ser. Sedan tillsätter man näringen i vattnet bara.. enklet fungerande och billigt.
                  Odla grönsaker hemma - Hemmaodlat
                  Du har såklart helt rätt i det. Förstår inte varför jag har tänkt annorlunda egentligen. Jag pysslar själv med hydroponik och odlar bland annat tomater, paprika och chili. Att det skulle vara annorlunda när det gäller akvarium vore konstigt. Känner mig lite lurad och du har gett min en tydlig grej som kan gå fel.

                  Däremot kanske det kan vara en idé att ha soil precis där växterna ska vara. (För att känna mig mindre lurad) Tänkte att det i teorin skulle bindas mera näring till soil än sand?

                  Skillnaden mot hydroponik och akvarium är ju att hela växten är i näringslösningen och det är endast rötterna som har behovet av näringen.
                  Senast redigerad av björndjur; 01 April 2021, 10:11.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av björndjur

                    Däremot kanske det kan vara en idé att ha soil precis där växterna ska vara. (För att känna mig mindre lurad) Tänkte att det i teorin skulle bindas mera näring till soil än sand?

                    .
                    Nja.. vi har inte och vill inte ha stillastående vatten i karet: Även en par cm ner i grus, substrat så rör sig ju vattnet. Om det INTE gjorde det skulle du ju få ett syrefritt vatten och .. växterna skulle dö. Så kanske finns en mätbar skillnad men det torde helt sakna betydelse. Vi kan nog utgå från att vattenvärdena är dom samma i hela burken tack vara våra pumpar och skapade vatten rörelser. Tillsätter du co 2 gör du det i en punkt och hela karet får co2 .. det funkar. Din sol kan ju vara skonsam mot rötterna, vara lätt att växa i. Men förutom det så är nog riskan du får instabila vattenvärden större än fördelen med det hela.
                    Det skrivs en massa humbugg om detta ungefär som om vi har en meter med lera som knapp släpper igenom vatten och därmed kan skapa lokala skillnader i näringstillgång.
                    Nu är det ju inte så våra kar är utan vi har botten material som släpper igenom vatten och rätt stora vatten rörelser därmed får vi inga egentliga skillnader i näringsnivåer i karet.

                    Kommentar

                    • björndjur
                      • March 2021
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bernt G

                      Nja.. vi har inte och vill inte ha stillastående vatten i karet: Även en par cm ner i grus, substrat så rör sig ju vattnet. Om det INTE gjorde det skulle du ju få ett syrefritt vatten och .. växterna skulle dö. Så kanske finns en mätbar skillnad men det torde helt sakna betydelse. Vi kan nog utgå från att vattenvärdena är dom samma i hela burken tack vara våra pumpar och skapade vatten rörelser. Tillsätter du co 2 gör du det i en punkt och hela karet får co2 .. det funkar. Din sol kan ju vara skonsam mot rötterna, vara lätt att växa i. Men förutom det så är nog riskan du får instabila vattenvärden större än fördelen med det hela.
                      Det skrivs en massa humbugg om detta ungefär som om vi har en meter med lera som knapp släpper igenom vatten och därmed kan skapa lokala skillnader i näringstillgång.
                      Nu är det ju inte så våra kar är utan vi har botten material som släpper igenom vatten och rätt stora vatten rörelser därmed får vi inga egentliga skillnader i näringsnivåer i karet.
                      Jag är beredd att hålla med dig i det här. När det gäller landlevande krukväxter med jord, kan man med fördel tillsätta ett substrat som hjälper till att syresätta rötterna. Eller för att jorden inte ska bli allt för kompakt. Kan tänka mig att det är liknande i akvarium för att syresätta rötter. Men då går det ju att använda en blandning mellan grus och sand för att få en lämplig sammansättning. Det här slutar nog med att jag frångår idén med soil.

                      Blir kanske en tur till biltema och köpa lite billig sand för att späda ut min dyra finsand.
                      https://www.biltema.se/bygg/murning/...and-2000021665


                      Man lär så länge man lever. Har iallafall inte gått på att köpa superdyra stenar. De kommer från bakgården. Kom nu inte och säg att just stenar är det väldigt viktigt att använda exakt rätt och att det är av yttersta vikt att köpa de dyraste.
                      Senast redigerad av björndjur; 01 April 2021, 11:25.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av björndjur

                        Jag är beredd att hålla med dig i det här. När det gäller landlevande krukväxter med jord, kan man med fördel tillsätta ett substrat som hjälper till att syresätta rötterna. Eller för att jorden inte ska bli allt för kompakt. Kan tänka mig att det är liknande i akvarium för att syresätta rötter. Men då går det ju att använda en blandning mellan grus och sand för att få en lämplig sammansättning. Det här slutar nog med att jag frångår idén med soil.

                        Blir kanske en tur till biltema och köpa lite billig sand för att späda ut min dyra finsand.
                        https://www.biltema.se/bygg/murning/...and-2000021665


                        Man lär så länge man lever. Har iallafall inte gått på att köpa superdyra stenar. De kommer från bakgården. Kom nu inte och säg att just stenar är det väldigt viktigt att använda exakt rätt och att det är av yttersta vikt att köpa de dyraste.
                        Det ÄR viktigt köpa det dyraste Jag ha använt och använder grus från gården. Grus för halkbekämpning som jag helt enklet rengjort. Kostar inte en krona men fungerar som utfyllnad. Vill man ha PH - KH höjare, stabiliserare, krossad trädgårdsklak för 2 kr kilot.. det behöver inte var dyrt

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Är syftet att ha ett växtakvarium eller att iaf. tanken är ett akvarium med rätt mycket fokus på växter, så är ett högre pH och KH inget man eftersträvar. På det sättet är soil bra och det är därför man ofta ser det i växtakvarium även om effekten av den pH sänkande effekten är tillfällig. Stabilt pH är bra men i ett växtakvarium är det oftast ett lägre pH än 7,0 som är optimalt vilket man löser med hjälp av tillsats av CO2. Annars är det generellt inert material man vill använda, alltså inget som påverkar pH eller KH i någon riktning, framför allt inte kalkhaltigt material.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Kalk e bra
                            Kalk i akvariet. - Zoopet

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bernt G
                              Beror på vad man vill uppnå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...