Löv på botten, amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristoffer_T

    • March 2021
    • 7

    Löv på botten, amazonas

    Hej,
    Jag är i planeringsstadiet med att starta upp ett 350 liters akvarium med amazonas biotop.
    Men jag har en fundering angående döda löv som jag har tänkt ska finnas på botten.
    Plockar ni löv från skogen och låter dom torka för att sedan lägga ner dom i akvariet eller hur gör ni som har detta?
    Tacksam för tips!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Löv man plockar själv förmultnar jättefort! Jag tycker catappalöv är det bästa att använda och finns ju lite andra roliga grejer HÄR: https://www.shrimps.se/sv/22-naturprodukter
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #3
      Eklöv hör jag att en del använder. Undrar hur valnöt skulle fungera.

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Jag använder eklöv och boklöv som jag först kokar för att vara säker på att inte få in några elaka bakterier eller mögel. De håller i flera månader, sen byter jag ut dem. Catappa verkar hålla för evigt. Har bara bytt sådana för de blivit fula, aldrig att de blivit dåliga.

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Jag använder ek (håller länge och färgar mycket), lönn (multnar rätt fort), pil och bambu (verkar hålla rätt bra, plus ger lite variation), äpple och andra fruktträd (medel hållbarhet men ser mer tropiska ut än ek), med mera. Prövar också en del inomhusväxter såsom guldpalm (håller inte så länge men riktigt snygg) och ficus (blir snabbt bara bladnerverna kvar vilket ser bra ut tycker jag).

          Kommentar

          • B.Ros...
            • January 2021
            • 16

            #6
            Prövat med boklöv. Tycker det fungerar bra. Men håller bara ngr månader.

            Kommentar

            • Paulinchen
              • March 2021
              • 11

              #7
              Ska de torkas el är de färska? När plockar ni?

              Kommentar

              • fileunderwater
                • March 2021
                • 22

                #8
                De ska vara döda och torra. Färska kan avge giftiga ämnen, och kommer att innebära mer nedbrytningsprodukter i karet. Även nu tidig vår så kan du hitta döda löv från förra året på grenar, som du kan plocka.

                Kommentar

                Arbetssätt...