Stapla sten, punktbelastning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjoelk
    • May 2020
    • 12

    Stapla sten, punktbelastning

    Håller på att planera ett stort stenröse i min tank och börjar nojja över det här med punktbelastning mot akvarieglaset. Det finns ju otroligt med trådar i detta ämne, man kan ha yogamatta, akvariummatta, frigolit inget alls osv...

    Något i denna stil kommer jag att bygga upp, sen häller jag sand ovanpå. Jag kommer ha tanganyika så det kommer bli en del grävande.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Hur hade ni gjort. Jag har kört frigolit tidigare men blev galen på alla småbitar som lossnade om vart annat. Yogamatta/liggunderlag är jag därför inne på nu istället. Jag har jättemycket skifferplattor som jag eventuellt tänkt bygga bakgrund med, skulle även kunna lägga såna ovanpå mattan för att dölja den om sanden grävs bort. Vad tror ni om det?

    Det jag är orolig för är att jag råkar köpa något som fäller ut kemikalier i vattnet. Är det någon som vet en specifik matta/underlag som fungerat bra? Jag bor nära både biltema, jula, rusta och clas ohlson så det vore kanon om nån hade tips där.

    Ett alternativ annars vore ju såklart akvariummatta men då måste jag beställa och hade helst blivit klar med detta nu i helgen.

    Ska jag bara sluta nojja och slänga i stenen rätt på glaset? Verkar ju fungerat för många det också... Är ett Juwel 240 liters och dem verkar ha 8 mm tjockt glass.

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Några polykarbonatskivor kan ju jämna ut trycket. Polykarbonatskivor - Biltema.se

    Kommentar

    • Mjoelk
      • May 2020
      • 12

      #3
      Ja det kanske skulle vara något, men är inte dem rätt så hårda? Det kommer krypa in sand mellan skivan och glaset och då kanske man har samma problem igen?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2878

        #4
        Jag har använt dessa när jag inrett med sten rätt på glaset utan problem, det kan om man har fin sand kanske komma in lite vid kanterna. Men är karet rent från början när man lägger i skivorna ser jag inga problem. Man skulle ju kunna lägga en tunn silicon-sträng utmed kanterna men det verkar överkurs. Annars en tunn duk emellan, typ markduk eller liknande?

        Kommentar

        • Mjoelk
          • May 2020
          • 12

          #5
          Jag gör som dig och provar med plasten. Stenarna är ju tänkt att ligga stilla så det borde vara lugnt, annat om man flyttar omkring då kanske sanden kryper in under.

          Kommentar

          Arbetssätt...