Grenar och rötter från sjöbotten - hiss eller diss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fannika
    • February 2021
    • 10

    Grenar och rötter från sjöbotten - hiss eller diss?

    Sitter och läser om olika grenar och rötter från vår egen natur och alla för- och nackdelar med dem.
    Någon nämnde att hen plockat upp rötter ur sjö och då förutsätter att de är dels "giftfria" och dels sjunker.
    Har någon mer provat och hur har det i så fall fungerat?
    I vilket typ av vattendrag har du i så fall fiskat upp rötterna?

    Jag har en riktigt fin sjö en bit hemifrån som är djup och klar. Är lite sugen på att leta efter fina träbitar där nästa gång jag kommer den vägen.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Jag är ingen expert på detta, men att förutsätta att allt trä som sjunkit är ok i akvariet låter lite märkligt. Skulle tex delar av tall inte kunna sjunka innan allt terpentin lakats ur?

    Jag plockar gärna i naturen men bara om jag har koll på träslaget.

    Kommentar

    • Fannika
      • February 2021
      • 10

      #3
      En diss med andra ord

      Kommentar

      • HåkanM
        • April 2005
        • 102

        #4
        men vad kan hända i värsta fall?, färgar vattnet, knappast troligt om trät redan legat länge i vatten, sura ner vattnet?. nja , börja mögla?, kanske men det ser man ju isåfall och kan ta ut träbiten, har själv aldrig hört talas om någon som plockat trä i naturen och blivit tvungen att ta bort det, så mitt tips kör på, inget farligt kan inträffa

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Jag kör mycket tall från sjöbotten i mina kar utan några problem, de färgar vattnet marginellt och verkar väldigt hållbara. Har svårt att tro att de skulle kunna orsaka skada i akvariet efter 10+ år i sjön och med regelbundna vattenbyten.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ja vet man att det legat 10+ år i sjön så är det ju säkert rätt urlakat redan.

            Kommentar

            Arbetssätt...