Ölandssten och Ph-värdet i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Ölandssten och Ph-värdet i akvariet

    Har en hel drös med ölandssten här hemma och har länge tänkt att jag vill leta upp några passande att ha i akvariet, men är det någon här som vet hur det påverkar pH-värdet i vattnet? Kranvattnet här hemma har redan högt pH och gH/kH värde, så egentligen lär det väl inte hända så mycket men vill egentligen sänka pH lite grann i alla fall och då kanske det bara är dumt med stenen?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om du redan har högt pH så lär ölandsstenen inte påverka vattenvärdena. De buffrar dock vattnet (pH) så det blir svårare att sänka PH-värdet så om du vill göra detta så är ölandssten inte så lämplig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Okej, det var det jag anade mig till, men då håller jag mig till att använda den i karen jag inte försöker sänka pH värdet i.
      Kommer den även att påverka hur effektivt det är att använda CO2 för växternas skull? Tänker om den gör så att mindre CO2 blir tillgängligt för växterna?
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nja, det kommer att gå åt mycket mer CO2 för att sänka pH-värdet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          växterna tar upp co2 oavsett ölandssten eller inte!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Så det stenen påverkar är egentligen hur mycket det krävs för att sänka pH? Tänkte om det behövdes en sänkning i pH för att CO2 skulle bli lika tillgängligt för växterna, men det kanske bara har en mindre påverkan på effektiviteten av CO2 till växter?
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ett problem med inredning som påverkar vattnet i samband med tillsats av CO2 är att det blir svårt att styra nivån av CO2 med hjälp av att mäta pH, via t.ex. en dropchecker eftersom kalken vill buffra pH osv. Man kanske får börja mäta CO2-halten istället? Vilket är krångligare kan jag tycka. Sen "käkar" säkert kolsyran på kalken som ger ett ökande KH osv. Kan man undvika sådana material som hela tiden buffrar eller för den delen sänker pH så blir det lättare att ha koll på CO2 helt enkelt. Svaret på din första fråga blir att du kommer förmodligen knappast kunna sänka pH mer än marginellt, halten CO2 blir annars så hög att man riskerar att skada fiskarna. Om jag inte minns fel så är ett lägre pH (under pH7) att föredra vad gäller växternas näringsupptagning generellt.

              Kommentar

              Arbetssätt...