Hittade en fantastisk rot MEN den är lite rutten.. går det att fixa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • driftwood
    • November 2020
    • 1

    Hittade en fantastisk rot MEN den är lite rutten.. går det att fixa?

    Som rubriken lyder hittade jag en fantastisk rotbit som är smått ihålig på grund av röta, det har i sin tur karvat ut tre öppningar som är perfekt för småfisk att simma igenom.
    Jag skulle så gärna vilja använda den men har förstått att man inte kan använda trä som ruttnat i sitt akvarium om man vill ha god balans. Finns det något jag kan göra alls eller är det bara att ge upp?
    Dessvärre är det lite tight att karva rent helt och hållet inuti, skulle nån slags specialbehandling kanske kunna dra bort det sista murkna lagret?
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Vet inte om man kan behandla den på något sätt. Själv skulle jag ta det säkra före det osäkra och välja en annan rot som inte är murken.

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #3
      Jag har funderat på om det skulle gå att åstadkomma något med silikat (vattenglas) men ännu inte experimenterat. Det murkna kommer väl att brytas ned fortare, det är inte självklart ett problem. Men man vill förstås inte göra något dumt. Folk lackar sina bakgrunder har jag förstått, så det kanske är ett alternativ. Fast jag tror att riskerna är överdrivna, särskilt om man håller lite koll.

      Det kanske skulle gå att blästra, förresten? Ett kul alternativ är att elda lite.

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Högtryckstvätt kanske?

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11217

          #5
          Hade nog också gått på en ny rot.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          Arbetssätt...