Seiryusten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Seiryusten

    Försökte göra en sökning på Seiryu sten här i forumet (för jag antar att det finns en del skrivet) men hittar åtminstone i telefonens browser ingen sökfunktion. Däremot ute på Zoopets förstasida, där blev det 123 träffar men framförallt fisk (?) träfflistan.

    Nåväl, lägger upp en ny tråd här.
    Skall inom en vecka eller två starta om mitt 450-kar och har ju då goda möjligheter att tänka om och skaffa nytt om jag vill. Sprang slumpmässigt på en bild med nämnda stenar. Mkt vackert akvarie enligt det fotot. Själv har jag under akvariekarriären mig veterligen aldrig sett Seiryu sten,varken på bild eller i verkligheten. Gissar att en högre prisklass kan vara förklaringen - eller att den stenen helt enkelt är sällsynt.

    Minustecken (utöver priset då månne) för min del, enligt det lilla jag hittat, är att stenen är kalkhaltig (jag kör alltid ”amazonas” numera och vårt kranvatten behöver ingen kalktillsats) samt att den tappar färg (ganska snart) med tiden. ?

    Erfarenheter?
    Using Tapatalk
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Stenen innehåller en del kalk, vilket kan göra att det går åt lite mer CO2 för att hålla tänkt pH. Men annars är det en vanlig sten i aquascaping-sammanhang. Att den tappat färg är inget jag märkt av, isf, är det minimalt.

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Stenen innehåller en del kalk, vilket kan göra att det går åt lite mer CO2 för att hålla tänkt pH. Men annars är det en vanlig sten i aquascaping-sammanhang. Att den tappat färg är inget jag märkt av, isf, är det minimalt.
      OK.

      Inköpskanal?
      Using Tapatalk

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Jag har köpt det mesta på Hornbach aldrig på nätet. Men t.ex. cyberzoo har tydligen. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/227/sten-skiffer

        Kommentar

        Arbetssätt...