Rot som flyter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Rot som flyter

    Jag försökte idag lägga i en ny rot, ganska liten, vet inte vad sorten heter men den är ljusare än de vanliga mangroverötterna och ofta är de krokiga. Problemet är att roten flyter, vilket jag inte alls förutsett. Brukar dessa rötter flyta så att man på något sätt måste göra fast dem i botten?
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Hej! Många rötter flyter innan de blivit vattenmättade. Om du har möjlighet kan du lägga roten i en hink/tunna/behållare med vatten och vänta tills den sjunker. Därefter kan du placera den i karet. Risken med att tynga ned en rot som fortfarande flyter är att tyngden kan släppa och roten far upp och riskerar att skada täckglas eller annat i karet. Det brukar därför vara säkrast att placera dem i karet först när de är vattenmättade.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #3
      Det låter för övrigt på din beskrivning som att roten du köpt är en redmoore. De är snygga men brukar ”slemma” när de är nya. Ytterligare en fördel med att vattenmätta dem i en annan behållare är att du då kan borsta av det värsta slemmet innan roten hamnar i karet.

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #4
        Ha, ha...... ja, jag funderade på om det kunde vara så det fungerade. Bara att luta sig tillbaka och vänta då alltså .

        Tack för svar

        Kommentar

        • anjamayer

          • November 2022
          • 1

          #5
          Jag har en gammal rot som jag plockat. Den flyter fortfarande fast den varit i vattnet lääänge =) märkligt kan man tycka.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Köpte två mangroverötter (samtidigt och i samma affär) och den ena sjönk direkt. Den som sjönk direkt var lite större än den andra. "Lillen" hade jag i en hink i fem veckor och ändå ville den bara flyta. Testa att lägga den i karet och placera andra roten över. Det gick inte heller, den flytta på den andra roten av viljan att flyta upp. Lät roten ligga i hinken tre veckor till och testa igen. Fortfarande vill den flyta, men nu hålls den nere av andra roten ovanpå iallafall. Köper konstgjorda rötter nästa gång, man vill ju ha rötterna i karet, inte i en hink i ett år eller två!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Komplettera med rötter i ett vattenfyllt akvarium är svårt. Enda sättet är väl att fästa en sten med buntband eller fiskelina under roten för att tynga ner den, ifall det nu går utan att det ser "konstigt ut". Har man däremot med rötterna från början när man inreder finns det också andra sätt att hålla rötter på plats.

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Komplettera med rötter i ett vattenfyllt akvarium är svårt. Enda sättet är väl att fästa en sten med buntband eller fiskelina under roten för att tynga ner den, ifall det nu går utan att det ser "konstigt ut". Har man däremot med rötterna från början när man inreder finns det också andra sätt att hålla rötter på plats.
                Enklaste sättet som du säger att förankra den i en sten, men det kan ju se konstigt ut ja. Men hur menar du med "andra sätt" ?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Jag brukar lägga en plexiskiva under bottensubstratet för att kunna sticka buntband i genom för att fästa rötterna. Jag börjar alltså med att lägga i lagom stor (eller flera) 2mm plexiskiva, skapar inredning med stenar och rötter. Markerar sen på plexiskivan var det är lämpligt att göra hål för buntband. Plockar ur allt, borrar hål i plexiskivan och sen tillbaka med allt. Numera låter jag dock inte rötterna hamna för långt ner i bottensubstratet vilket kan leda till dom "ruttnar" där. Buntbanden får i stället sticka upp ur bottensubstratet så det går att förankra rötterna ovan substrat.

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Jag brukar lägga en plexiskiva under bottensubstratet för att kunna sticka buntband i genom för att fästa rötterna. Jag börjar alltså med att lägga i lagom stor (eller flera) 2mm plexiskiva, skapar inredning med stenar och rötter. Markerar sen på plexiskivan var det är lämpligt att göra hål för buntband. Plockar ur allt, borrar hål i plexiskivan och sen tillbaka med allt. Numera låter jag dock inte rötterna hamna för långt ner i bottensubstratet vilket kan leda till dom "ruttnar" där. Buntbanden får i stället sticka upp ur bottensubstratet så det går att förankra rötterna ovan substrat.
                    Det var ett mycket bra tips, antagligen det smartaste sättet!

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Det är också en fördel att inte rötterna flyttar sig bara man råkar komma åt.

                      Kommentar

                      • JonasA
                        • February 2009
                        • 7

                        #12
                        Jag har en rot som inte vill sjunka, har borrat ett 4mm hål i en skifferplatta som är 10x10x0,5cm

                        tänkte dra en rostfri skruv upp i roten och sedan gömma skifferplattan i sanden

                        Kommentar

                        Arbetssätt...