Börja om

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    Börja om

    Jag startade ett nytt 30L kar och har introducerat en kampfisk. Den verkar må bra, äter skiter m.m

    Men jag är inte alls nöjd med all inredning, vill börja om med helt nytt bottensubstrat ,växter och stenar.

    Hur ska jag göra på bästa sätt? ska jag få över vattnet i det nuvarande burken till en tillfällig balja där fisken kan vara tills allt är klart? kan föra över samma pump och doppvärmare m.m

    När jag har inrett om burken, hur länge ska jag vänta med att introducera fisken? Vill helst inte slänga i samma vatten i det ny möblerade burken.

    Räcker det att man kör nytt kranvatten, självklart tillhörande mängd aquasafe, sedan ta de gamla pumpfiltret till den nya pumpen?
    Finns det någon simplare sätt ni hade gjort för o inte stressa fisken för mycket
    Många frågor, hoppas ni förstår,
    Senast redigerad av Jazen; 12 August 2020, 16:30.
  • Stinxen
    • October 2020
    • 15

    #2
    Hej. Sent svar, och jag är själv nybörjare. MEN, ett svar i alla fall jag har gjort något liknande en gång när jag hade en sjuk fisk.

    För det första, en så stor förändring är riskabel. Fisken kommer att bli stressad.

    Hur länge har akvariet varit igång hittills?

    Om du inte råkar ha ett karantänakvarium ståendes att använda, så får nog vilken hård box som helst fungera som ett tillfälligt hem till kampfisken och inredningen.

    Jag hade gjort såhär (sen får gärna andra ge input på hur dom hade gjort annorlunda)
    (1. införskaffat flera rena hinkar/kar/byttor)
    1. Tagit upp några liter vatten, och lite växter och haft i en mindre burk/bytta/hink/whatever (notera, endast fisk, vatten och lite växter, inte sand eller inredning)
    2. Fångat kampisen och satt honom ovannämnda vatten och växtfyllda burk i ett lugnt hörn. Jag har inbillat mig att lite växter kanske har en avstressande effekt på kampisen då han kan gömma sig lite medan han väntar på att flyttas till det tillfälliga akvariet.
    3. Tagit upp en del av sand, lite växter, doppvärmare osv och fört över det till det tillfälliga "akvariet". Eftersom det troligen är mindre så behöver du ju inte föra över så mycket av sanden. Jag hade inte satt pumpen i det tillfälliga akvariet, utan sett det som en tillfällig low-tech-lösning (hehe)
    4. När det tillfälliga akvariet är färdigt, för över kampfisken dit. Det tillfälliga akvariet bör som vanliga akvarium stå på en lämplig plats.

    5. Nu vet jag inte hur mycket du tänkt ändra, men spara det vatten som nu är kvar! Antingen genom att suga upp det och ställa det åt sidan tillsvidare, eller så kan du kanske gå vidare med att inreda på nytt även om vattnet är kvar (lättare att plantera växter exempelvis)
    6. Tagit upp övrig sand, överflödiga växter (kampfisken måste kunna simma i det tillfälliga akvariet) och inredning och lagt det åt sidan i en annan bytta tillsvidare.
    7. Tagit upp pumpen men låtit den ligga i lite "original"-vatten från akvariet
    8. Inrett akvariet
    9. Fyllt på akvariet med vatten av god kvalitét (och prepmedel och annat som du ev. använder).
    10. Satt tillbaka pumpen och låtit den gå.

    Därefter vågar jag inte svara på hur länge du bör vänta innan du återintroducerar kampisen. Jag hade nog väntat en vecka minst, för att inte stressa kampisen med flera flyttar på kort tid.

    Sedan kan man diskutera akvariets bakteriekultur osv, men det har jag sämre koll på (men det är en orsak till att du vill ha kvar pumpen och filtret och låta den gå i akvariet, + behålla så mycket akvarievatten som går).

    Kommentar

    • Stinxen
      • October 2020
      • 15

      #3
      Ser nu att du skrivit "Vill helst inte slänga i samma vatten i det ny möblerade burken." , varför inte? Är det problem med det vattnet på något sätt?

      Kommentar

      Arbetssätt...