Slem på ny rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McQuarium
    • July 2020
    • 9

    Slem på ny rot

    Första inlägget och rätt ny på det här med akvarium än!!
    Köpte mig en ny fin rot som var passade perfekt i mitt kampfiskakvarium, inredde och allt var frid och fröjd till det plötsligt bildades en massa slem på grenarna. Invånare är en karpfisk och en Albino ansistrus. Akvariet har varit igång i tre veckor men roten har bara varit på plats sedan i förrgår! Har sköljt av den och lagt den i blöt nu men ska det vara så och går det över?
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Hej! Nya rötter slemmar ofta. Det är ofarligt men ser ju inte så trevligt ut. Om man har roten i blöt i en tunna eller liknande en tid innan den läggs i karet kan man skrubba av den med jämna mellanrum. Då slemmar den inte lika mycket i karet sedan. Ofta slemmar vissa sorters rötter mer än andra, t.ex. redmoore slemmar mycket tycker jag. Även om mina rötter legat i blöt i flera veckor blir det fortfarande en del slem i karet. Man det går över!

    Kommentar

    • McQuarium
      • July 2020
      • 9

      #3
      Tack!!! Men då kan jag vara lugn ju! Bara att se till att inte vara så hialös helt enkelt!!!

      Kommentar

      • Twintanking
        • July 2020
        • 42

        #4
        Upplever samma på redmoorot, men de uppskattas av siamesiska algätare

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Instämmer med att redmoor slemmar avsevärt mycket mer än andra. Öht, ju slätare rötter - desto mer slemmar det. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin haft minsta lilla slem på mangrove och driftwood - men däremot på varenda redmoor. Och ormhassel. (Egentligen är det inte så logiskt eftersom det lever på organisk nedbrytning, och då borde ju poröst trä vara mer mottagligt - men nope. Nästan alltid slätt trä).

          Jag tycker att det ser vidrigt ut så jag brukar ta ut dem och skrubba av det med en diskborste i akvarievatten. (Oanvänd utöver akvarier, givetvis
          Det kan räcka med att bara torka men jag upplever att det växer tillbaka avsevärt mycket långsammare om man skrubbar bort det. Man känner liksom på ytan att den är kladdig fortfarande, om man bara snabbtorkar/sköljer av det. Jag skulle väl säga, ungefär på en höft, att efter en månad är det högst osannolikt att någonting alls finns kvar. (Max).

          Däremot tycker jag att man ska vara uppmärksam på om de slemmar riktigt abnormt mycket (då menar jag att det blir stora sjok som ser ut som om en elefant hade nyst snorloskor på rötterna, inte bara normala mängder här och då) för slemmet lever på saker som bryts ned och om det bildas enorma mängder kan det vara värt att kontrollera om något är snett. Jag hade nyligen det problemet och det var därför jag uppmärksammade att några ormhasselgrenar börjat ruttna rejält - för de slemmade tio ggr mer än övriga. Så slemmet kan vara en ganska nyttig grej ibland

          Vissa fiskar tycker att det är gott och räkor har gillat det hos mig också. Har sett enstaka snäckor krypa runt i det (antagligen för att äta - vad skulle de annars där att göra...?) Men ancistrus har jag nog aldrig sett röra det.

          Kommentar

          • Twintanking
            • July 2020
            • 42

            #6
            uppdatering i denna tråd, min redmoorrot slemmade på utav bara den sista dygnet, kom in igår och de lukade illa om akvariet, några fiskar hade dött, de var slem överallt på allt och även pumpen började gå trögt, gjorde en koll av vattenparametrarna och såg att PH krashat totalt. så de blev en snabb operation med att sätta upp ett tillfälligt kar av en IKEAlåda, ett cyklat filet o doppvärmare, sen åkte den där roten ur akvariet och fick bli en uppstädningen och rejäl skrubbning, dedär slemmet var överallt :/ Men nu har jag nog fått bukt på saker o ting o resterande fiskar verkar klarat livhanken. Så, aldrig mer redmoorrot för min del iallafall :/ håller mig till mangrove

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              #7
              Oj, Twintanking, det lät ju mindre trevligt. Tur att det inte gick ännu värre med fiskarna. Jag har redmoore i alla mina kar och tycker det är fantastiskt fina rötter. Brukar låta dem ligga i blöt några veckor först och skrubba av slemmet samt byta vatten med jämna mellanrum. Sedan slemmar de fortfarande en del när de hamnar i karet men det brukar gå över rätt fort. Ser man slem överallt och känner konstig lukt får man ju göra ett vattenbyte och skölja av roten på nytt. Det ska inte lukta illa och bli gegg överallt.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Jag hade massor av slem på rötter i mitt kar, fem Amanoräkor käkade upp allt under kanska så kort tid men det kanske är skillnad på slem och slem. Amanoräkor är bra att ha

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Twintanking
                  uppdatering i denna tråd, min redmoorrot slemmade på utav bara den sista dygnet, kom in igår och de lukade illa om akvariet, några fiskar hade dött, de var slem överallt på allt och även pumpen började gå trögt, gjorde en koll av vattenparametrarna och såg att PH krashat totalt. så de blev en snabb operation med att sätta upp ett tillfälligt kar av en IKEAlåda, ett cyklat filet o doppvärmare, sen åkte den där roten ur akvariet och fick bli en uppstädningen och rejäl skrubbning, dedär slemmet var överallt :/ Men nu har jag nog fått bukt på saker o ting o resterande fiskar verkar klarat livhanken. Så, aldrig mer redmoorrot för min del iallafall :/ håller mig till mangrove
                  Hu! :O

                  Ja du, I feel you... Jag har precis haft ett helvete tack vare ruttnande grenar :S

                  Jag har bestämt mig för att om jag kör i annat än mangrove - kommer jag att lägga dem i blöt ett bra tag och dessutom testa vattnet för att se om de ruttnar. För mina kickstartade cykeln och mer därtill :S (Tack och lov att jag inte hade fisk i karet...)
                  Däremot har jag faktiskt aldrig hört om redmoor som ruttnat och speciellt inte så fort. Slemmat järnet - ja. Men inte ruttnat. Redmoor är ju så attans solid att de knappt ens går att sänka. Så då ruttnar de ju rimligtvis långsammare också. Risken är att du fick med något konstigt in med den kanske?
                  Mangrove har orsakat rejäl pH-dip hos mig nu också, men det var mitt eget fel för jag lakade inte ur dem ordentligt.

                  (Och spånhuvudet här lärde sig till slut sin läxa och gick till slut och köpte en stor plastback med lock för eventuella framtida behov - istället för att förlita sig på hinkar och latmetoden med att vända på rötterna då och då... :P )

                  Kommentar

                  • Twintanking
                    • July 2020
                    • 42

                    #10
                    [QUOTE=Bambikill;n2420434]

                    Hu! :O

                    Ja du, I feel you... Jag har precis haft ett helvete tack vare ruttnande grenar :S

                    Jag har bestämt mig för att om jag kör i annat än mangrove - kommer jag att lägga dem i blöt ett bra tag och dessutom testa vattnet för att se om de ruttnar. För mina kickstartade cykeln och mer därtill :S (Tack och lov att jag inte hade fisk i karet...)
                    Däremot har jag faktiskt aldrig hört om redmoor som ruttnat och speciellt inte så fort. Slemmat järnet - ja. Men inte ruttnat. Redmoor är ju så attans solid att de knappt ens går att sänka. Så då ruttnar de ju rimligtvis långsammare också. Risken är att du fick med något konstigt in med den kanske?
                    Mangrove har orsakat rejäl pH-dip hos mig nu också, men det var mitt eget fel för jag lakade inte ur dem ordentligt.

                    (Och spånhuvudet här lärde sig till slut sin läxa och gick till slut och köpte en stor plastback med lock för eventuella framtida behov - istället för att förlita sig på hinkar och latmetoden med att vända på rötterna då och då... :P )[/QUOT

                    jag kokte mina mangroverötter två gånger innan ja skicka i dom nu...:/

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av Twintanking

                      jag kokte mina mangroverötter två gånger innan ja skicka i dom nu...:/
                      Det är lika bra - om de går i en gryta... Jag har alltid gjort det med smårötter men jag hade aldrig fått i de här i något annat än en gammeldags zinkbalja typ :S Och hade fått koka dem över öppen eld... Mangrove känner jag mig rätt okej med, dock. Jag tror att de torkats i en evighet innan de hamnat i butikshyllan. Dock finns det ju grejer som kan överleva som sporer och annat... Men det jag definitivt kommer att vara extremt försiktig med - är saker jag plockat själv. Den tabben gör jag inte om. Det kan ju gå fint och gör det också för många - men för mig gjorde det INTE det :S Better safe than sorry - även om det blir mer jobb med det hela.

                      Kommentar

                      • Twintanking
                        • July 2020
                        • 42

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bambikill

                        Det är lika bra - om de går i en gryta... Jag har alltid gjort det med smårötter men jag hade aldrig fått i de här i något annat än en gammeldags zinkbalja typ :S Och hade fått koka dem över öppen eld... Mangrove känner jag mig rätt okej med, dock. Jag tror att de torkats i en evighet innan de hamnat i butikshyllan. Dock finns det ju grejer som kan överleva som sporer och annat... Men det jag definitivt kommer att vara extremt försiktig med - är saker jag plockat själv. Den tabben gör jag inte om. Det kan ju gå fint och gör det också för många - men för mig gjorde det INTE det :S Better safe than sorry - även om det blir mer jobb med det hela.
                        Ja, kan ju förstå lockelsen att ut i naturen o plocka, men så som de gick nu med roten vetifan om ja ska köra annat än mangrove

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av Twintanking

                          Ja, kan ju förstå lockelsen att ut i naturen o plocka, men så som de gick nu med roten vetifan om ja ska köra annat än mangrove
                          Jag vågar använda småkrafs som löv etc - för dem kan jag koka och torka i ugn eller bärtork och det finns helt enkelt nästan inga levande ting som överlever en grundlig kokning. Men med rötter och grenar har jag fått nog just nu. Skulle jag ha möjlighet att koka dem etc - kunde jag överväga det igen men jag orkar bara inte med sådan här förruttnelse-soppa igen. Tur att jag föredrar mangrove :P Men det retar mig när man ser sjukt fina stubbar och annat i andras kar - och det gått bra för dem men skitit sig för mig :S
                          Men redmoor vågar jag använda. Jag bara hatar slemmet och att de ibland är svårsänkta. De är ju väldigt fina.

                          Kommentar

                          • McQuarium
                            • July 2020
                            • 9

                            #14
                            Tror att min rot börjat ta sig nu efter en månad! Mossan jag monterat fint var dock helt grå av allt slem. Har kokt den två gångern och varje gång har den släppt mängder med färg direkt efteråt. Nu har den fått flytta in i ett akvarium där det är relativt lätt att lyfta ur och kolla så att det inte kommer mer innan den sätts i lite mer permanent med mossa och allt. Tänker även montera ihop två rötter som passar som handen i handsken på riktigt denna gången, tänker var på säkra sidan och använda stripes och täcka dom med mossa!
                            Senast redigerad av McQuarium; 16 August 2020, 15:10.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...