Desinficera rötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Desinficera rötter?

    Jag är mer än lite skeptisk till att använda kemikalier - speciellt starka grejer som klorin - över huvud taget. Än mer så när det kommer till akvarier och annat som djur ska vistas i.

    Men efter att ha haft ett ton med problem med karet i uppstart - känner jag mig så nojig (och trött på allt) att jag nog aldrig kommer att stoppa något i kar igen, innan jag har desinficerat det med vad som helst som nu passar bäst i sammanhanget. (Vilket jag brukat göra med växter - men sedan slopat. Men det är en praxis jag kommer att återuppta...)

    Däremot vet jag inte öht vad man ska göra med rötter... (De som är i karet just nu. Jag är inte ens säker på att jag kommer att behöva sanera dem - men OM...)


    Vanligtvis hade jag kokat dem, vilket jag gör med små rötter innan de åker i kar - men de stora jag stoppade i nu, går inte i någon gryta direkt... då hade jag fått koka dem i ett zinkbadkar över en öppen eld... -__-
    Man kan ju hälla kokande vatten på dem i badkaret - men faktum kvarstår ju att det inte kommer att komma in i alla skrymslen och vrår i en stor rot.
    Och efter havet av information jag rotat igenom under de senaste dagarna - då jag har ohyra i karet - framgår väldigt tydligt att de "skadliga" maskar som finns i kar - är snudd på odödliga om man inte tar till avmaskning eller annat. (Finns naturligare alternativ också, men de är långt ifrån ofarliga de heller, och orsakar framför allt extrema ammoniakspikar när de dör, om man råkar ha mycket av dem). De kan leva i saker med ytterst lite fukt, under väldigt lång tid. Sand, rötter, växter, vad som helst. De dör inte av annat än extrema temperaturer heller. Kokning eller frysning. (Kan leva i månader i kylskåpstemp, tydligen...) Avmaskning funkar dessutom inte på alla maskar. Inte heller övriga medel.

    Nu tror jag för all del att jag faktiskt har felidentifierat en av maskarterna och i så fall kommer jag att få bukt med det på naturlig väg - men OM det skulle vara planarier kommer jag att behöva ta till speciella medel. Dem kan man köra med inredningen och filtret som de är. (Jag är dock inte säker på om det skulle utrota kryp inne i rötter)
    Om det bara är "vanliga" maskar behöver jag troligen inte vidta andra åtgärder än nitisk städning tills allt är i balans - såvida de inte skenar iväg i antal.
    I så fall kan jag behöva ta till sanering av rötterna (då jag märkt att det är ett litet näste av "vanliga akvariemaskar" där inne). Filtret kan kanske vara okej eftersom man kan få bukt med små mängder av skiten. Speciellt när det kommer in fisk.


    Men om jag skulle tänkas hamna i situationen att jag tvingas ta ut och sanera rötterna; hur ska jag göra egentligen?

    Jag kan ju inte hälla klorin eller annat i ett kar med filter - isf får jag ju såklart koppla ur det - men då kvarstår ändå problemet att filtret isf måste tömmas på material och saneras då det ju inte bara har bakterieflora - utan även mask. (Har inte kollat men självklart finns de där inne också).
    Och då är det bara omstart av hela skiten som gäller. Vilket jag vill undvika in i det sista.

    Så i så fall får jag ta ut rötterna. Det jag funderar på är om det verkligen är säkert att blötlägga rötter i kar under längre stunder. Annan inredning, grus etc - är ju en helt annan sak. Rötter suger ju upp grejer.
    Jag menar - att bara låta dem ligga i några minuter kan rimligtvis inte vara tillräckligt för det kan omöjligtvis hinna leta sig in överallt på den korta tiden. Men om de ligger länge i klorinbad - suger de ju å andra sidan upp mycket. Och hur pass säkert är det egentligen? Även om jag sedan sköljer och blötlägger och upprepar det X antal ggr - kan det ju bli kvar klorin inne i roten? Och kan det då utsöndras i karet när de åker in igen?
    Eller skulle det försvinna om jag blötlägger i vatten med överdrivna mängder vattenberedare? Det känns ju som en vettig åtgärd...?
    Även om man skulle torka roten och därmed ånga bort kloret - kan man ju egentligen inte vara stensäker på hur torr den är inuti? Att torka i ugnen känns inte smart eftersom uppvärmd klorin är potentiellt farligt, speciellt om minsta rest av ugnsrengöringsmedel skulle finnas kvar.


    Jag vet helt enkelt inte eftersom jag är så otroligt försiktig med att använda kemikalier öht. (Har inte ens ägt en klorinflaska på säkert 10-15 år...)
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Äppelcidervinäger är helt naturligt och är lätt desinficerande. Har inte en susning om ifall det är tillräckligt för att ta död på det du vill ha bort dock.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av cambru
      Äppelcidervinäger är helt naturligt och är lätt desinficerande. Har inte en susning om ifall det är tillräckligt för att ta död på det du vill ha bort dock.
      Tack för tips Jag har dock inte sett det nämnas någonstans i samband med just utrotning av mask.

      Planarier verkar vara känsliga för 1) avmaskningsmedel (Fenbendazol) men problemet är att det är receptbelagt vad gäller pulver och granulat. Det enda receptfria är tabletterna (Axilur) men jag hade nog inte vågat mala tabletter och använda det - då jag är ytterst osäker på vad hjälpämnena skulle kunna orsaka. Jag har t.o.m. Axilur liggande sedan en avmaskning av något annat djur. Men tabletter... Och jag tror att det skulle vara väldigt krångligt att få en veterinär att skriva ut det utan att kunna bevisa att ett problem finns - och dessutom för en användning som inte är indikerad enligt svensk veterinärmedicinsk praxis. Att beställa från utlandet är inte lönt då det dels kan ta lång tid att få hit och dels för att det kan konfiskeras om den specifika typen inte är godkänd i Sverige (inte nödvändigtvis ämnet utan tillverkaren/formen). Jag har fått flera paket konfiskerade innan ett till slut slank igenom, när jag en gång för många år sedan beställt en medicin från USA till att behandla en specifik typ av parasit på katt.
      I övrigt är planarier känsliga för 2) betelnötextrakt. Det finns färdiga medel att köpa. Men det kan ställa till cykeln totalt.

      Men jag tror som sagt inte att jag har planarier, utan att jag var lite väl kvick att identifiera en viss storlek av de "vanliga" maskarna som detta.
      Det verkar som att odjuren minskar just nu med vattenbyten men det vore bra att veta ett lämpligt sätt att ta kål på dem om jag inte kan få bukt med dem innan de förökar sig. Jag har ju ingen fisk i karet och kan troligtvis inte skaffa det på ett tag - så ingenting som skulle mumsa i sig vad de hittar.


      Klorin skulle absolut fungera - jag är bara rädd att det skulle bli kvar mängder inuti rötterna som sedan kunde avsöndras i karet under en tid.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Har du haft rötter i klorin förr? Klorin kan göra mörka fina rötter ljusa och fina
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Har du haft rötter i klorin förr? Klorin kan göra mörka fina rötter ljusa och fina
          Nej aldrig... har öht aldrig använt klorin till någonting som ska ha med mina djur att göra... Använder öht ingenting hemma som inte är helt naturligt. Jag är sjukt försiktig med alla kemikalier och har inte ens ägt en flaska klorin på minst 10 år eller mer... det är därför jag är väldigt tveksam till att använda det då jag inte vet om allt verkligen försvinner där inifrån så att det inte avsöndras långsamt med tiden. Men det känns som det enda rimliga alternativet om det slutar med att jag måste desinficera dem...

          Fast att göra dem ljusa vill jag verkligen inte så det är snarare avskräckande De ska helst vara så mörka som möjligt även om den ena har en fin rödbrun ton som är något ljusare än jag hade tänkt mig. Det ska vara ett svartvattenkar så allt därinne ska hålla sig i bruna och röda toner och jag har till och med försökt välja så många växter i mörkare toner, som möjligt.

          Kommentar

          • Morticia
            • July 2020
            • 5

            #6
            Ställ in dem i ugnen. Många svampar och mikroorganismer dör redan vid 65 grader.
            Såga isär om den är för stor, det går ofta att ställa så det inte syns i karet sedan.
            Klorin bryts ned väldigt fort. När det inte luktar är det borta. Ättika är inte så nyttigt att andas in heller, och du blir blind om du får det i ögat.
            ​​​​​

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Morticia
              Ställ in dem i ugnen. Många svampar och mikroorganismer dör redan vid 65 grader.
              Såga isär om den är för stor, det går ofta att ställa så det inte syns i karet sedan.
              Klorin bryts ned väldigt fort. När det inte luktar är det borta. Ättika är inte så nyttigt att andas in heller, och du blir blind om du får det i ögat.
              ​​​​​
              Jag funderade på ugn men den ena går definitivt inte in. Jag är väldigt motvillig till att såga itu den för den kommer inte att gå att ställa "rätt" sen, den har en sådan form, som redan är svår att få till stående i ett bra läge. Den andra är formad på ett sätt som hade gjort det möjligt (dock går den nog in i ugnen).

              Ättika går fetbort hemma hos mig utom när det måste användas - jag klarar inte lukten öht. Jag har överkänsligt luktsinne och just ättika... hu... :P
              Oavsett vilket hade jag nog inte ens tänkt tanken, det hade inte känts som ett vettigt alternativ.

              Klorin känns vettigt sett till att det tar sig in överallt - men å andra sidan är det jag nojar över just att fukt skulle kunna bli kvar långt inne i roten och i den då klorin.
              Men å andra sidan kanske kloret letar sig ut även om inte vattnet gör det, eftersom det avsöndras i gasform. Ligger roten i vatten borde det dessutom hjälpa till.
              Jag tror att det känns som att jag vågar ta till klorin, efter ditt svar som satte igång tankeprocesserna hos mig och logiken vann över nojan... hahaha

              Jag har haft Axolotl i många år och jag är så extremt indoktrinerad i att passa mig för minsta lilla kemikalie (förutom då det faktum att jag avskyr kemikalier öht) att det gör
              mig extremt försiktig i att använda dem. Växter och sådant - visst - dem kan man vara säker på att de är rena efter att man tvättat och blötlagt i avklorinerat vatten. Det hade jag inte nojat över. Mer just rötterna.

              En annan sak jag funderat på är om det vore dumt om det låg maskar och ruttnade inne i roten för då har jag en konstant ammoniakavsöndring där.
              Någon tycker att jag bör skippa att ta ut dem öht utan bara hålla efter mekaniskt och låta fiskarna sköta saken när de flyttar in - och det är vad jag vill göra. Och de skulle ju göra av med rubbet - inte bara ta livet av kräken. Men jag vill ha backup-plan redo utifall att jag skulle tvingas ta ut dem.

              Kommentar

              • Morticia
                • July 2020
                • 5

                #8
                Efterskölj med varmt vatten så dödar du kloret. Jag tror maskarna kryper ur roten av klor. Jag rengjorde ett begagnatköpt juwel trigon inklusive filter med klor. Mätte med test efter sköljning. Låg halt kvar, sköljde med varmvatten, inget kvar. Jag ville bli av med snäckor då de äter corydoras ägg och larver, samt skit bakom en monterad bakgrund. Ympade in filtermedia och vatten från gamla karet. Fungerade utmärkt Det var första gången jag vågade mig på det. Jag gillar inte sånt, men efter att ha fått många corydoras larver uppätna och igensatt impeller är inte snäckor välkomna hos mig längre. Använder esha gastrobac på nya växter och inredning.

                Kommentar

                • Morticia
                  • July 2020
                  • 5

                  #9
                  Men använd handskar. Se till att inte få något i ögonen. Var försiktig.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av Morticia
                    Men använd handskar. Se till att inte få något i ögonen. Var försiktig.
                    Tack för all input Ibland behöver man höra bekräftelse av saker man egentligen vet men inte tänker på för att man är så fixerad vid ett visst resultat. Jag vet ju hur klor funkar i vatten men samtidigt har jag aldrig stoppat någon i stil med en rot i det. Men vad du säger låter fullständigt logiskt så det får bli strategin om det blir sanering.

                    Jo, man får vara försiktig med kemikalier. Har inte direkt hanterat klor men avsevärda mängder med andra läskigheter - har jobbat på både tropikhus, i stall och inom både human- och djurvård. Virkon är ju en av de jag gillar sämst, om man säger som så :S Speciellt när en kompis fick hem ringorm till sitt katteri och vi fick bilda ett stort team för att städa lägenheten och varenda pinal som fanns där, med skiten. Från golv till tak. Patriciervåning med 4+ meter takhöjd var ju ingen hit heller :S
                    Alla textilier fick kemtvättas och stoppade möbler saneras av saneringstjänst...

                    Lite overkill kanske, men samtidigt är det det sista man vill ha i sin djuruppfödning...
                    Senast redigerad av Bambikill; 18 July 2020, 16:53.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...