Fiskelina - är flätlina färgad och är den i så fall farlig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Fiskelina - är flätlina färgad och är den i så fall farlig?

    En snabbfråga om någon kanske råkar vara en akvaristikintresserad fiskare... Det slog mig nu - när jag redan använt flätlina - att jag inte vet om den kan vara skadlig.

    Jag har alltid använt nylonlina - alltså transparent, "vanlig" fiskelina - för att binda växter. Men jag tycker att den är irriterande eftersom t.o.m. de tunnaste varianterna ju är ganska stum och seg när man ska binda. Jag kan stå ut med att binda till ett spö - men att greja med mycket knytande på många ställen - gör mig frustrerad.

    Så jag tog istället flätlina (snodde rejäla mängder av brorsan - både vanlig lina och flätlina) och den är mycket lättare att hantera och dessutom grön så den syns inte mycket.
    Det är Biltemas egna, gröna flätlina - men det står inga specifikationer på deras hemsida... så jag har inte den blekaste aning om vad den är gjord av men när jag googlar står det att många flätlinor är gjorda av kevlar.

    Är det någon som har koll på om just kevlar - eller eventuella färgämnen - skulle kunna vara skadliga?
    Självklart är den ju inte giftig nog att utgöra en risk i naturliga vatten men att stoppa i ett litet, stängt ekosystem, är ju en annan femma om material eller eventuell färg skulle vara potentiellt skadlig...
Arbetssätt...