Ormhassel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    • May 2010
    • 5

    Ormhassel?

    Hej
    Ny på zoopet men inte ny som akvarist. Har haft många och stora akvarier, sött och salt, men lade ner för 7 år sedan. Och nu är man nere i träsket igen...skaffade ett 390 liters med lite ovanliga mått som jag tänkte ha scalare, jordätare och ett stim tetror i, samt lite renhållare. Nu till frågan: jag klippte ner en del grenar från dotterns ormhassel och tänkte sätta ner i karet - funkar det, eller är det rena idiotin? Tänker på om det eventuellt utsöndrar något skadligt. Läser man här på forumet finns det de som är övertygade om att det funkar, baserat på egen erfarenhet och de som är lika säkra på att det är skadligt. Men det är gamla trådar och tänker att det kanske finns lite mer erfarenhet på området tio år senare. Vad säger forumet? Det skulle bli grymt fint i karet...
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Humhum. Jag är en av dem som både använt det förut och tänker använda det igen - stod precis och rotade i mina idag - såvida inte någon övertygar mig om att det verkligen är skadligt. De är ju grymt fina... När jag gjorde efterforskningar innan jag körde ner dem i karet första gången, kunde man ju se motsatta åsikter - men jag bestämde mig för att majoriteten verkade säga att det var okej - och testade.

    Jag hämtade ett stort lass från en snubbe som ansade sina bestånd - skalade, kokte och körde i ugnen. Dels för att få rent, dels för att de ska sjunka, men framför allt för att det var färskt och därmed läcker sav tills de är genomdöda. Aldrig någonsin gröna grenar i kar.
    Mina blev snustorra på nolltid i ugnen (och det luktade så gott... vedbastudoft i hela lägenheten ) och sjönk fort och fint på kort tid.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Jag har ormhassel i ett av mina kar och har inte märkt några problem alls.

      Kommentar

      • Kajjjan
        • May 2010
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Bambikill
        Humhum. Jag är en av dem som både använt det förut och tänker använda det igen - stod precis och rotade i mina idag - såvida inte någon övertygar mig om att det verkligen är skadligt. De är ju grymt fina... När jag gjorde efterforskningar innan jag körde ner dem i karet första gången, kunde man ju se motsatta åsikter - men jag bestämde mig för att majoriteten verkade säga att det var okej - och testade.

        Jag hämtade ett stort lass från en snubbe som ansade sina bestånd - skalade, kokte och körde i ugnen. Dels för att få rent, dels för att de ska sjunka, men framför allt för att det var färskt och därmed läcker sav tills de är genomdöda. Aldrig någonsin gröna grenar i kar.
        Mina blev snustorra på nolltid i ugnen (och det luktade så gott... vedbastudoft i hela lägenheten ) och sjönk fort och fint på kort tid.
        Ok, tack för svar! Nu är ju dessa ganska färska, har legat ute i solen sedan i måndags men det räcker förmodligen inte för att kalla de torra. De är för stora för en ugn...hmmm... Och du skalade dem också? Ser inte det onaturligt ut i karet? Varför skalade du dem?

        Kommentar

        • Kajjjan
          • May 2010
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Jag har ormhassel i ett av mina kar och har inte märkt några problem alls.
          Ok, låter lovande! Hur preparerade du dessa innan du stoppade ner dem? Skalade? Kokte? Ugnstorkade? Har du mycket ormhassel i karet?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Jag köpte redan torr ormhassel på blomsterbutik och stoppade sedan ned dem i en tunna vatten så att de skulle vattenmättas och sjunka. Har varken kokat eller skalat dem. Karet de är i är ganska stort, 570l, och jag har några grenar bara så det är inte så mycket.

            Kommentar

            • Kajjjan
              • May 2010
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Jag köpte redan torr ormhassel på blomsterbutik och stoppade sedan ned dem i en tunna vatten så att de skulle vattenmättas och sjunka. Har varken kokat eller skalat dem. Karet de är i är ganska stort, 570l, och jag har några grenar bara så det är inte så mycket.
              Ok, tack!

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Kajjjan

                Ok, tack för svar! Nu är ju dessa ganska färska, har legat ute i solen sedan i måndags men det räcker förmodligen inte för att kalla de torra. De är för stora för en ugn...hmmm... Och du skalade dem också? Ser inte det onaturligt ut i karet? Varför skalade du dem?
                Jag skalade mina dels för att jag gillar dem helt kala, dels för att få bort all eventuell ohyra och gifter - jag skulle ha några av dem i ett kar för Axolotl och som alla amfibier, är de känsliga - och det är en av de absolut känsligaste av dem. De tål i stort sett ingenting i fråga om kemikalier, gifter, svamp och allt möjligt annat som inte bör finnas i kar. Ägaren av hasseln sade att han aldrig hade använt några medel men jag vågar inte ta en okänd persons ord för det. Speciellt en av dem hade jag importerat snordyrt då den färgen knappt fanns i Sverige öht då, jag var nog en av de första som fick tag i en. (Sen ville jag självklart inte att de skulle ta skada heller). Dock är det ingen garanti att det inte finns gifter inuti - men barken skulle onekligen vara mest mättad om det fanns skit i dem.

                Man behöver inte skala dem om man inte vill Har man inga hyperkänsliga arter och föredrar utseendet med bark på (jag tycker dock att de är fina oavsett, men jag ville ha dem kala. Först är de ju helt ljusa och släta - som vissa rötter i djuraffären. Dock blir de bruna med tiden oavsett - i både kar och luft - så man ser egentligen knappt att de är skalade nu längre, när de legat ovan vatten i åratal.
                Jag hyvlade liksom inte av hela ytan utan bara skalade av det yttersta skiktet - den tunna barken. Prova pilla av på en liten bit så ser du att den inte blir speciellt jättestor skillnad Det är ljust i början men mörknar när de torkar ut. Men man måste ju inte ta bort det. Jag är bara extra försiktig av mig.
                Sen använde jag faktiskt en del av dem till annat - jag är en obotlig pysselmoster och har gjort mobiler av ormhassel med hängande origami-tranor, till mamma och andra tanter som ville ha pynt Då såg de skalade trevligare ut.


                Kokningen var av samma anledning huvudavdelning - extra hygien. (Dessutom går de lättare att skala då - det bara glider av). Som sagt, hyperkänsliga djurarter... Och jag har haft några grenar av annat, som möglat, så för mig är det självklart om det bara går. Många av dem var för långa för att koka men jag använde en pastagryta och vände grenarna åt båda håll. Dessutom pressar det in mer vatten i trät och trycker ut sav, precis som sänkning i vatten under längre tid, gör - bara snabbare. Och träet blir ofta lite uppmjukat och gör det lättare att sänka senare. (Ormhassel är dock så tunt att det är lätt att sänka oavsett).
                Ugnen var en sista sterilisering, men framför allt för att sedan få ut allt vatten igen. Då kunde jag vara stensäker på att vätskan var borta och ingen sav kunde sippra ut i vattnet, utifall att de kunde vara farliga (eftersom meningarna är delade). Saven är ju generellt det farliga när man avråds från vissa träslag.
                Sedan är de snustorra och minuset kan vara att de blir lite skörare men är man bara någorlunda varsam med dem, går de inte sönder, förutom tunna utskott.
                De som inte fick plats i ugnen kortade jag av. I.o.m. trasslet är de ju lätta att pussla ihop till en sammanhängande bit inne i karet sen.

                Det viktiga är att de absolut inte är gröna i kärnan, men jag hade väntat så länge man kan för att vara helt säker på att de är genomtorra. Fördelen med ormhassel är att de är så tunna att det är lätt att se kärnan i snitten. Man kan ju prova att knäcka/såga en på något ställe mer i mittparti, för att se hur de ser ut där.

                Det är superfint om man får till det snyggt i en större rot-inredning. Men småbitar är grymt fina som accent i nanokar också

                Kommentar

                • Kajjjan
                  • May 2010
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bambikill

                  Jag skalade mina dels för att jag gillar dem helt kala, dels för att få bort all eventuell ohyra och gifter - jag skulle ha några av dem i ett kar för Axolotl och som alla amfibier, är de känsliga - och det är en av de absolut känsligaste av dem. De tål i stort sett ingenting i fråga om kemikalier, gifter, svamp och allt möjligt annat som inte bör finnas i kar. Ägaren av hasseln sade att han aldrig hade använt några medel men jag vågar inte ta en okänd persons ord för det. Speciellt en av dem hade jag importerat snordyrt då den färgen knappt fanns i Sverige öht då, jag var nog en av de första som fick tag i en. (Sen ville jag självklart inte att de skulle ta skada heller). Dock är det ingen garanti att det inte finns gifter inuti - men barken skulle onekligen vara mest mättad om det fanns skit i dem.

                  Man behöver inte skala dem om man inte vill Har man inga hyperkänsliga arter och föredrar utseendet med bark på (jag tycker dock att de är fina oavsett, men jag ville ha dem kala. Först är de ju helt ljusa och släta - som vissa rötter i djuraffären. Dock blir de bruna med tiden oavsett - i både kar och luft - så man ser egentligen knappt att de är skalade nu längre, när de legat ovan vatten i åratal.
                  Jag hyvlade liksom inte av hela ytan utan bara skalade av det yttersta skiktet - den tunna barken. Prova pilla av på en liten bit så ser du att den inte blir speciellt jättestor skillnad Det är ljust i början men mörknar när de torkar ut. Men man måste ju inte ta bort det. Jag är bara extra försiktig av mig.
                  Sen använde jag faktiskt en del av dem till annat - jag är en obotlig pysselmoster och har gjort mobiler av ormhassel med hängande origami-tranor, till mamma och andra tanter som ville ha pynt Då såg de skalade trevligare ut.


                  Kokningen var av samma anledning huvudavdelning - extra hygien. (Dessutom går de lättare att skala då - det bara glider av). Som sagt, hyperkänsliga djurarter... Och jag har haft några grenar av annat, som möglat, så för mig är det självklart om det bara går. Många av dem var för långa för att koka men jag använde en pastagryta och vände grenarna åt båda håll. Dessutom pressar det in mer vatten i trät och trycker ut sav, precis som sänkning i vatten under längre tid, gör - bara snabbare. Och träet blir ofta lite uppmjukat och gör det lättare att sänka senare. (Ormhassel är dock så tunt att det är lätt att sänka oavsett).
                  Ugnen var en sista sterilisering, men framför allt för att sedan få ut allt vatten igen. Då kunde jag vara stensäker på att vätskan var borta och ingen sav kunde sippra ut i vattnet, utifall att de kunde vara farliga (eftersom meningarna är delade). Saven är ju generellt det farliga när man avråds från vissa träslag.
                  Sedan är de snustorra och minuset kan vara att de blir lite skörare men är man bara någorlunda varsam med dem, går de inte sönder, förutom tunna utskott.
                  De som inte fick plats i ugnen kortade jag av. I.o.m. trasslet är de ju lätta att pussla ihop till en sammanhängande bit inne i karet sen.

                  Det viktiga är att de absolut inte är gröna i kärnan, men jag hade väntat så länge man kan för att vara helt säker på att de är genomtorra. Fördelen med ormhassel är att de är så tunna att det är lätt att se kärnan i snitten. Man kan ju prova att knäcka/såga en på något ställe mer i mittparti, för att se hur de ser ut där.

                  Det är superfint om man får till det snyggt i en större rot-inredning. Men småbitar är grymt fina som accent i nanokar också
                  Ok, tack för utförligt svar! Då förstår jag. Tack!

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan

                    Ok, tack för utförligt svar! Då förstår jag. Tack!
                    Haha, kanske lite väl ingående förklaring men jag tänkte så att du förstår varför jag gjorde så

                    Hoppas det blir fint! Men det blir det säkert. Ormhassel är såååå snyggt. Inte bara i akvarier. När jag haft det till mindre ormar har de trätt upp sig på dem i korkskruvsform och det såg helfestligt ut

                    Dock svindyrt när man sett i butik. Löjliga priser ibland... därför jag kom på att annonsera på Facebook efter något - och fick ett så stort lass jag ville ha, för 30 spänn
                    Så jag tog hem två Ikeakassar fulla... lol...
                    Du har tur som har egen

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Tänkte att jag skulle slänga in en liten uppdatering om min egen ormhassel...

                      Slängde in ett gäng grenar i karet på uppstart, för någon vecka sedan - precis lite efter den här tråden. Jag har tyvärr ingen balja stor nog att kunna sänka hela grenar i, då mina är ganska långa. Några av dem var skalade, som jag nämnde förut - medan andra hade det mesta av barken kvar. (För det ÄR snyggare, tills de skalade har mörknat). Och tjoho...

                      Alla de med barken kvar exploderade i slemblomning. Vilket iofs händer med de flesta grenar och rötter man stoppar in - som inte är just mangrove eller driftwood (som väldigt sällan slemmar - däremot tycker jag att det blir mycket slem på redmoor och andra släta rötter). Men det här var ganska extremt, till och med för egenplockade grejer.
                      Speciellt blommade det upp på alla ställen där jag knipsat av riktigt smala kvistar (då allt som är för smalt ruttnar väldigt fort i kar). Likaså på alla ställen där barken var sprucken.

                      Jag tog upp dem igår för att torka av allt slem så att det inte skenar iväg, speciellt när jag inte har djur i karet, som ofta gillar att äta slemmet. Då började barken glida av på de flesta - fläckvis. Eftersom det är att tigga om att få tonvis med ruttnande organisk materia på en gång, om man har bark som trillar av i stora mängder - drog jag av all bark som satt så löst att den lossnat från träet - och lade i dem igen. Över natten hade de börjat producera generösa mängder slem igen. Utom de jag skalat (åratal sedan, och igår) - på dem var det avsevärt mycket mindre.
                      Några få hade knappt något slem över huvud taget - och jag skulle gissa på att det är de jag haft i ett kar tidigare.

                      Visst får man räkna med den biten när man slänger in grenar man plockat själv (eller vissa köpta rötter, för den delen) men det är ganska drygt att stå ut med det under lång tid eftersom det ser så fult ut - och det här var så pass mycket att klumpar trillade av och låg och drällde i karet. Jag tänker fortsätta att torka av det emellanåt och se vad som händer, och tycker jag att det ökar ännu mer i produktion, tänker jag skala samtliga ner till träet. Hjälper inte det heller, får jag tänka om för jag orkar inte med det, det ser så äckligt ut... som om någon hostat slemklumpar i hela karet... haha


                      Dessutom blir jag förvånad över att de fortfarande inte mättats med vatten och sjunkit - trots att det ändå är så smala grenar. Och mina är säkert 3-4 år gamla - och kokade och bakade - och ett par av dem har legat i kar förut så de borde vara ännu mer uppluckrade inuti. De är dock på G med att sänkas, de är helt klart ganska mättade nu - men jag blev ändå förvånad.


                      Nando; Om du ser det här; slemmade dina från butik så horribelt mycket? Och barken? Jag kan inte minnas att de jag hade i kar förut (av samma batch) var riktigt såhär stolliga. Nu är det iofs ett nystartat kar så det kan ju eventuellt påverka saken.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #12
                        Mina ormhassel (och redmoore precis som du skriver) har också slemmat. Jag brukar alltid ha mina grenar och rötter i en stor balja med vatten i flera veckor. När det blivit för mycket slem tar jag upp dem och spolar/borstar av slemmet och byter vatten. På det sättet vattenmättas de och ”slemmar av sig” det värsta innan de hamnar i karet. Har inget minne av att barken lossnade på ormhasseln dock.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nando
                          Mina ormhassel (och redmoore precis som du skriver) har också slemmat. Jag brukar alltid ha mina grenar och rötter i en stor balja med vatten i flera veckor. När det blivit för mycket slem tar jag upp dem och spolar/borstar av slemmet och byter vatten. På det sättet vattenmättas de och ”slemmar av sig” det värsta innan de hamnar i karet. Har inget minne av att barken lossnade på ormhasseln dock.
                          Undrar varför redmoor och annat slätt trä slemmar så mycket. Jag har ingen aning, det vore mer rimligt att porösa saker slemmar eftersom det finns mer skrymslen och vrår och "yta" för förruttnelse att ske på - men jag kan inte minnas att en enda driftwood eller mangrove hos mig varit det minsta slemmig. Bara "naturgrenar" och redmoor.
                          Att barken lossnar är egentligen inte så konstigt, den är ju väldigt tunn på ormhassel och vatten tar sig in under den från snittytor och lossar den. Den måste nog inte nödvändigtvis lossna men jag skulle tro att det är rätt vanligt att det gör det.

                          Jag hade helt klart sänkt dem i något annat om jag hade haft något... Men den enda baljan jag har som är stor nog är katternas plastbadkar och i den vill jag inte lägga något , som ska i ett akvarium. Det finns för stor risk att det finns mikroskopiska mängder tvålrester i små repor. (Vilket kan räcka för att ställa till med skada... även om jag bara använder naturliga grejer till dem, är det en del saker i tvål som inte är så bra för akvatiska djur). Och riktigt stora plastbackar är rätt dyra och jag har redan överbelastat akvariebudgeten å det grövsta :P Får spara resterande slantar till fisk, vilket ju vore ganska trevligt att få i karet någon gång

                          Men jaja - jag tänkte att jag skulle uppdatera om saken, lite som fotnot till andra som läser om saken.

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #14
                            ... ännu en, sista, uppdatering om ormhassel; Var försiktiga med det...

                            Jag har haft helt galna värden i min tank i cykel, med NO2 och NO3 genom taket - vilket alltså betyder att jag har NH4 i karet även om värdena var låga. Men någonting hade ju bakterierna uppenbarligen att äta för att kunna producera nitriter och nitrater så fort. Med tanke på att jag inte har fisk i det och bara sparsamt med växter - var ingenting logiskt med den raketsnabba cykeln och så galna värden. (Dessutom väldigt låg pH och nästan obefintlig KH).

                            Har meckat med det här och upptäckte idag vad min NH4-källa var... Ormhasseln.

                            Tog ut den igår för att jag måste försöka få min tank stabil - och tyckte att vissa av dem luktade underligt - och allihop väldigt, väldigt surt. Satte dem i en hink, ska testa vattnet och tänkte att de får väl torka ut då så får jag sänka om dem senare, jag måste ha reda på vad det är som ställer till det i karet.
                            Hela badrummet luktade skarpt idag, typ som surt trä. Testade nyss hinkvattnet och det var höga värden av NH4 i det. Mycket högre än jag någonsin kunnat utläsa ur karet som är i cykel. Nu blir ju förstås koncentrationen högre i en så liten vattenmängd men oavsett; på knappt 18 h har rötterna släppt rejäla mängder.
                            pH och KH var rätt normala, fast det rör sig om en hink vatten fullproppad med blöta grenar som ändå kunde tänkas försura vatten - så jag drar slutsatsen att de problemen beror på mangrove - men däremot är det solklart att det är ormhasseln som försett bakterierna med sinnessjuka mängder mat och fått värdena att skjuta i taket.

                            Och det här är alltså grenar som är flera år gamla (ungefär 5 år tror jag). Så var försiktiga med dem i ett kar med invånare i...
                            Ska jag använda dem öht ska de lakas ur i en evighet i en plastback eller något - innan jag vill stoppa dem i något.
                            Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 13:08. Anledning: Edit; OrmhasselGRENAR, inte "rötter", som jag skrev på ett ställe.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...