Extremt dammig sand - ta ut och skrubba om eller vänta? Hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #16
    Det var definitivt sanden.

    Fick psykbryt - ringde runt - Dogman hade Råda inne och jag jublade i luren så att expediten garvade...
    Åkte dit och hämtade en säck - sköljde några timmar (extra noggrannt) och resultatet var väldigt annorlunda redan i hinken... Fick sköljvattnet nästan helt klart med upprepad "högtrycksskölj" med pistolen. Aldrig mer annat än Råda för mig...
    Hundra gånger snyggare blev det också.

    Tömde ur skitsanden, öste i ren Råda och i med 100 l vatten (med Happylife då jag vill vara säker på att den inte har med saken att göra) för att testa.
    Enorm skillnad. Nu är grumligheten helt normal, standard som det blir med Happylife - som generellt försvinner efter ett par timmar.


    Otroligt mystiskt hur sanden kunde vara så knepig när andra inte haft problem. Jag fick väl ett extremt måndagsexemplar...


    Men det kan ju duga som varning till andra. Om någon köper den - skölj extremt noggrannt om ni skulle märka att den är ovanligt svår att få fri från damm.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #17
      Vad bra att du tog beslutet att byta sanden och att det lönade sig!

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #18
        Ursprungligen postat av Nando
        Vad bra att du tog beslutet att byta sanden och att det lönade sig!
        Jag bara undrar varför jag inte gjorde det direkt när jag började misstänka att något var totalfel... -__-
        Ville komma undan med mindre jobb, antar jag... :P

        Jag fick iallafall en minnesbeta till... kör på det du är van vid och håll dig till det om du är nöjd. Och skit i att ersätta med saker man inte är helt nöjd med...

        När man ser Råda bredvid den vita - kan jag inte begripa hur jag tyckte att det skulle vara okej med vitt...
        Råda är optimal till naturliga kar, IMO. Lätt snyggast.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          #19
          Ja, Råda är jättesnyggt!

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #20
            ASG!

            Det var bara aningen dimmigt imorse, så det kändes ju bra. Typ - rimlig grumling efter ny sand. Tänkte att jag kopplar in ytterfiltret för att hjälpa det sista på traven att lägga sig. Vad händer då? Jo... min Biomax (eller ja, rent tekniskt är det inte det eftersom det är Aquaels variant och inte Fluvals) var tämligen dammig. Man ska inte behöva skölja påstår de ju men jag gjorde det ändå. Tydligen inte tillräckligt...

            Det var ett imponerande dammoln som blåstes ut i karet Hahaha

            Men den fina bruna färgen på sanden plåstrar om irritationen och idag kan jag skratta åt eländet iallafall.
            Det löser sig säkert när de finare filtermaterialen suger upp det med tiden. Och gör det inte det så är iaf inte vattnet så jobbigt att byta.

            Kommentar

            Arbetssätt...