Byt grus/sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugobugo
    • January 2019
    • 32

    Byt grus/sand

    Hej, Jag har tänkt mig att möblera om mitt akvarium helt. Just nu så har jag en blandning mellan grus och sand i mitt kar. Alltså är det ungefär 80% grus och 20% sand. Eftersom jag inte är nöjd just nu så hade jag tänkt att ta ut gruset eller sanden. Hur gör man det på enklaste sätt utan att stressa fiskarna? Eftersom jag även har tänkt att möblera om alla mina växter,rötter,stenar och även skaffa nya så kanske jag behöver ta ut fiskarna ändå. Jag vill bara gör detta på enklaste sättet utan att stressa fiskarna. Om det är svårt att ta ut grus så struntar jag i det iallafall men jag kommer hitta på något annat då.

    Hugo
  • Hugobugo
    • January 2019
    • 32

    #2
    Jag har även ett instagram konto om ni vill kolla på hela om möbleringen. Jag kommer dokumentera det mesta tror jag. Namnet på kontot är nobleswan2020

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2880

      #3
      Bäst att ta ut fiskarna för att kunna inreda utan vatten i lugn och ro. Se bara till att spara filtermedia. Ytterfilter kan ju gå i samma balja som fiskarna. För innerfilter, krama ut filtermedia för att få bort en del "skräp" och förvara mediet i en separat balja med akvarievatten.

      Kommentar

      • Hugobugo
        • January 2019
        • 32

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Bäst att ta ut fiskarna för att kunna inreda utan vatten i lugn och ro. Se bara till att spara filtermedia. Ytterfilter kan ju gå i samma balja som fiskarna. För innerfilter, krama ut filtermedia för att få bort en del "skräp" och förvara mediet i en separat balja med akvarievatten.
        Ok, Jag vet bara inte vad jag ska lägga fiskarna i. Jag har en 10 L hink men den lär ju vara för liten för mina fiskar. Eftersom mitt kar är på 180 l så är det ganska många fiskar.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Jag håller med Sleaper - det blir alldeles för stressande för invånarna om du börjar rota med ett så pass omfattande projekt i karet. Det vore en sak om du bytte ut litegrann men inte om du vill byta allt.

          Gå och köp fler hinkar
          Jag har köpt på mig mååånga genom åren - de har ibland gått åt för att man behövt till något annat (och har jag någonsin haft kemikalier i dem, använder jag inte dem till akvarier igen, förutom som "Ut"-hinkar vid tömningar etc.) och ibland har man skickat grejer i dem när man sålt saker. Har man akvarier är det alltid en bra idé att ha ett gäng hinkar för de behövs förr eller senare.
          Just nu behöver du ju egentligen flera - till filtermedia, fisk, kanske växter och annat. Du borde inte låta något av inredningen torka ut för de innehåller säkerligen massor av nyttobakterier de också. Dessutom hade jag sparat så mycket av vattnet som man bara kan lyckas med.
          Det gör omställningen mycket lättare för fiskarna när de ska i igen. Om jag måste akutflytta fiskar till nya kar - flyttar jag över rubbet (dock är vissa arter mer känsliga än andra för sådant och jag har haft dålig erfarenhet av t.ex. Kuhlii och för stora vattenomställningar för fort - och vitaprick har poppat upp som ett brev på posten...
          Jag flyttar vatten och allt. Eventuellt gör jag ett delvattenbyte samtidigt dock. Det besparar ju iallafall en aning jobb med att flytta allt befintligt vatten.
          Visst, vissa kanske tycker att det är onödigt men jag gör hellre det extrajobbet och minskar risker för komplikationer. Såååå jobbigt är det inte.

          Hinkar kostar ju nästan ingenting i byggvaruhus men om du inte har möjlighet att ta dig någonstans så har ju även de flesta större matbutiker sådant vid städ/trädgård och de kostar ju inte multum där heller Jag har stadiga murbrukshinkar när jag grejar med sand eftersom jag har haft olyckor med tunna, billiga hinkar när jag burit tungt i dem...
          Men billiga plasthinkar från ICA duger till att bära fisk och vatten i


          OT men skölj noggrannt... speciellt när du ska byta substrat till ett redan bebott och inrett kar... men det vet du säkert redan.
          Jag sitter just nu med ett 180 som ska startas upp - som är totalt molnigt fortfarande, efter nästan tre dygn med vatten i. Jag tröttnade på att skölja när mina knogar blödde av runtkrafsandet i sandhinkarna. Trodde att det skulle räcka men det var den dammigaste sanden jag någonsin råkat på :O 10 omgångar skölj-skrubb-slabb brukar räcka till allt substrat men inte med den här...
          Jag får antagligen slanga ur allt igen och skrubba om sanden. Det är så dimmigt att jag inte vill riskera att klogga filtret senare och ändå få göra om eländet då. Urk.
          Senast redigerad av Bambikill; 23 June 2020, 12:08.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2880

            #6
            Ursprungligen postat av Hugobugo

            Ok, Jag vet bara inte vad jag ska lägga fiskarna i. Jag har en 10 L hink men den lär ju vara för liten för mina fiskar. Eftersom mitt kar är på 180 l så är det ganska många fiskar.
            Baljor på Jula eller liknande ställen kostar inte speciellt mycket. Jag har ett par 40l med lock och för fisk etc. när det är dags att fixa med karet. Ofta kan det ta mig några dagar att fixa med karet innan fisken går i, men har aldrig haft problem med att fiskar dött i samband med det förfarandet.

            Kommentar

            • Hugobugo
              • January 2019
              • 32

              #7
              Ursprungligen postat av Bambikill
              Jag håller med Sleaper - det blir alldeles för stressande för invånarna om du börjar rota med ett så pass omfattande projekt i karet. Det vore en sak om du bytte ut litegrann men inte om du vill byta allt.

              Gå och köp fler hinkar
              Jag har köpt på mig mååånga genom åren - de har ibland gått åt för att man behövt till något annat (och har jag någonsin haft kemikalier i dem, använder jag inte dem till akvarier igen, förutom som "Ut"-hinkar vid tömningar etc.) och ibland har man skickat grejer i dem när man sålt saker. Har man akvarier är det alltid en bra idé att ha ett gäng hinkar för de behövs förr eller senare.
              Just nu behöver du ju egentligen flera - till filtermedia, fisk, kanske växter och annat. Du borde inte låta något av inredningen torka ut för de innehåller säkerligen massor av nyttobakterier de också. Dessutom hade jag sparat så mycket av vattnet som man bara kan lyckas med.
              Det gör omställningen mycket lättare för fiskarna när de ska i igen. Om jag måste akutflytta fiskar till nya kar - flyttar jag över rubbet (dock är vissa arter mer känsliga än andra för sådant och jag har haft dålig erfarenhet av t.ex. Kuhlii och för stora vattenomställningar för fort - och vitaprick har poppat upp som ett brev på posten...
              Jag flyttar vatten och allt. Eventuellt gör jag ett delvattenbyte samtidigt dock. Det besparar ju iallafall en aning jobb med att flytta allt befintligt vatten.
              Visst, vissa kanske tycker att det är onödigt men jag gör hellre det extrajobbet och minskar risker för komplikationer. Såååå jobbigt är det inte.

              Hinkar kostar ju nästan ingenting i byggvaruhus men om du inte har möjlighet att ta dig någonstans så har ju även de flesta större matbutiker sådant vid städ/trädgård och de kostar ju inte multum där heller Jag har stadiga murbrukshinkar när jag grejar med sand eftersom jag har haft olyckor med tunna, billiga hinkar när jag burit tungt i dem...
              Men billiga plasthinkar från ICA duger till att bära fisk och vatten i


              OT men skölj noggrannt... speciellt när du ska byta substrat till ett redan bebott och inrett kar... men det vet du säkert redan.
              Jag sitter just nu med ett 180 som ska startas upp - som är totalt molnigt fortfarande, efter nästan tre dygn med vatten i. Jag tröttnade på att skölja när mina knogar blödde av runtkrafsandet i sandhinkarna. Trodde att det skulle räcka men det var den dammigaste sanden jag någonsin råkat på :O 10 omgångar skölj-skrubb-slabb brukar räcka till allt substrat men inte med den här...
              Jag får antagligen slanga ur allt igen och skrubba om sanden. Det är så dimmigt att jag inte vill riskera att klogga filtret senare och ändå få göra om eländet då. Urk.
              Tack så mycket för svaret!
              Jag har bestämt mig för att inte göra om det så mycket utan bara skaffa en ny rot och nån växt. Alltså kommer det inte hända så mycket i karet så jag kan låta fiskarna vara kvar. Jag tycker att det där med att byta substrat låter krångligt så jag skippar det också.
              Det enda problemet jag har kvar är att mina växter ruttnar hela tiden men jag tar det på en annan tråd tror jag.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Hugobugo

                Tack så mycket för svaret!
                Jag har bestämt mig för att inte göra om det så mycket utan bara skaffa en ny rot och nån växt. Alltså kommer det inte hända så mycket i karet så jag kan låta fiskarna vara kvar. Jag tycker att det där med att byta substrat låter krångligt så jag skippar det också.
                Det enda problemet jag har kvar är att mina växter ruttnar hela tiden men jag tar det på en annan tråd tror jag.
                Inga problem Sorry för mycket text - det är en ovana jag har :P

                Mitt eget är klarare idag så jag hoppas att jag ska slippa ta ut sanden igen... ryser vid tanken på att flå mina trasiga knogar igen :S
                Det är rätt bökigt att byta bottenmaterial i ett kar som är igång... Jag har retat ihjäl mig på färger ibland men har lyckats lägga band på mig och bytt när jag byter kar istället.
                Jag tycker inte om sanden jag köpte nu - den är på tok för ljus men kunde inte få tag i en mer naturlig nyans akut, och hade bara finare Rådasand hemma - men vill ha aningen grövre för växternas skull. Men eftersom jag ska ha löv och bråte på botten, och mestadels dämpad belysning, tror jag att det blir okej även om den är vit och inte naturfärgad.

                Att växter ruttnar kan ju bero på mycket men om du har väldigt fin sand kan det förklara ledsna rötter hos vissa växter... Men ta det i en annan tråd, som du sade. Då får du fler att notera det specifika ämnet

                Kommentar

                Arbetssätt...