Körsbärsgrenar i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toodibear
    • May 2020
    • 5

    Körsbärsgrenar i akvarium?

    Hej!

    Har inte lärt mig sökfunktionen i forumet så om detta är en frekvent fråga ber jag om ursäkt!

    Jag har turen att ha Sveriges största körsbärsträd i trädgården och det faller grenar titt som tätt ner på marken. Då jag inte hinner använda allt att röka till min grillning funderar jag på om det går att använda till akvariet?

    Håller på att starta upp ett 550 liter SA med sump och att köra med mangrove rötter kommer bli ganska kostsamt bättre att ta gratis från naturen!

    Är det något speciellt jag behöver tänka på? Självklart tar jag väck barken!
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Kan inte svara på frågan, men det finns tidigare poster på temat i forumet om du söker lite. Som du noterat, kan man spara på grenar kan man spara stora pengar, det är pinsamt dyrt i många zooaffärer (det är_grenar_ trots allt).

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Körsbär går bra, likaså trä från de flesta fruktträd - men du måste verkligen vara helt säker på att det aldrig använts besprutningsmedel av något slag, att grenarna är totalt döda hela vägen igenom, samt rena och snustorra (jag hade personligen aldrig stoppat in något som inte var kokt eller kört i ugnen tills det var snustorrt). Annars kan det läcka ut sav och annat som kan orsaka väldigt tråkiga saker i karet. Färga vattnet kan det göra men det bryr du dig nog inte om med tanke på att du tänkt använda mangrove annars.
      Jag tycker att grenar man plockar själv tenderar att bli mycket slemmigare och mögligare, även om det kan hända med butiksköpta rötter också.

      Är grenarna så stora att du inte kan koka dem eller få in dem i ugnen - hade jag inte gjort det. Inte värt riskerna. Men i så fall kan du ta mindre bitar och sedan lägga ihop dem i akvariet så att det ser ut som om de sitter ihop. Bättre det än att riskera att ha ihjäl dina fiskar.

      Sen är det ju även problemet med att det kan ta en evighet innan det sjunker.
      Jag har ett par totalt fantastiska björkgrenar jag fick av någon. Han hade haft dem sänkta i en tunna i över ett års tid (och det efter att de körts i ugnen) och de flöt fortfarande... jag satte en av dem i en öppen salamander-tank där jag kunde lirka in den bra mot ett hörn, men sjönk gjorde den inte. Inte ens efter ytterligare ett år...

      Jag har en del fina smågrenar från ormhassel och dem har jag fått till att sjunka i det förra karet de var i - men de är ju så tunna och jag hade bakat dem i ugnen tills de var totalt snustorra. Det tog någon vecka innan de var helt mättade med vatten och höll sig nere.

      (Men tvinga aldrig, aldrig, aldrig ner grenar, även om vissa tycker att det är en bra idé... Jag är totalt anti det, i alla former. Vare sig man fäster dem med silikon, binder fast dem eller lägger stenar över. Jag har sett vad som kan hända... en bekants akvarium fick en gren-raket som krossade lysrören och täckglasen och resultatet var en hel del döda fiskar och ett jäkla arbete med att få bort allt glas från både tank och vardagsrum...)

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Jag använder bara egna grenar i mina akvarier, inte direkt för prisets skull utan mest för att de är mycket snyggare och finns i större storlekar. Kör mest gamla tallstubbar som legat på en sjöbotten lääänge, men har också en del annat som när det blev lite färska lönnpinnar över efter en beskärning; de sköt några skott och blev lite "luddiga" men var inte mycket fisk i det karet då så filtret hanterade det utan problem. Jag skulle säga att om grenarna är torra, inte blivit besprutade och du tar bort det mesta av barken så borde det inte vara någon fara. Jag hade inte krånglat med att köra dem i ugnen, bara sköljt av dem och kanske borstat med typ diskborste eller liknande för att få bort barkresterna. Du kommer kanske få lite "ludd" på grenarna under första veckorna, men det är ofarligt och försvinner efter en tid och inget att oroa sig för direkt, får du mycket tyder det dock på att träbiten läcker näringsämnen så det kan vara värt att hålla ett öga på nitraten första tiden.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Kör mest gamla tallstubbar som legat på en sjöbotten lääänge
          Har det funkat bra? Jag är osäker, men jag trodde att tall var aromatiskt trä. Jag kanske har fel, dock. Jag stod och tittade på en riktigt snygg rotvälta i en sjö ett tag sedan, men vågade inte plocka med mig den eftersom jag fick för mig att tall var aromatiskt.

          DET ska man ju definitivt passa sig för. Inte bara i akvarier. Jag har fått hiskliga reaktioner på både reptil och katt när jag kluddat och använt trä utan att kontrollera... Köpte en form av kattsand en gång för många år sedan - som idiotiskt nog innehöll cederträ som "trevlig doft" men vem som kom på den idiotiska idén, vet jag inte... Jag hade ingen aning om det med aromatiska träslag och allergiska reaktioner på den tiden - men man kunde ju tycka att kattsandstillverkare skulle haft koll... Katternas fötter svullnade upp - det var läskigt att se.
          Jag hade en blåtungad skink inhyst i ett temporärt hem och öste i träflis som var avsedd för just djurhållning, men som innehöll olika träslag och det slutade med att kraken svullnade upp totalt - mest fötterna och benen men nästan hela ödlan :S

          Ps; Det med att koka/baka grenar är ju inte bara som sterilisering utan även för att torka ut dem fullständigt och därmed göra dem mer lättsänkta

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av Bambikill

            Har det funkat bra? Jag är osäker, men jag trodde att tall var aromatiskt trä. Jag kanske har fel, dock. Jag stod och tittade på en riktigt snygg rotvälta i en sjö ett tag sedan, men vågade inte plocka med mig den eftersom jag fick för mig att tall var aromatiskt.
            Jag har inte haft något problem med tall, jag skulle dock tippa på att mina legat i vatten i minst 50 år så det mesta av terpenerna bör ha läckt ut. Ett tips är att titta i uppdämda (näringsfattiga) sjöar, där kan man ofta hitta mycket snygga träbitar som är relativt säkra att använda. Ett av de stora sommarnöjena här är att snorkla efter bra grenar till akvarierna, just rotvältor är en favorit och jag har en meterhög (tall) i ett paludarium, vilket är inget som skulle gå att få tag i från de flesta djuraffärerna.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag vet inte svaret men sedan gammalt så sägs det att man INTE skall använda grenar från träd med stenfrukter (vilket körsbär borde innehålla) och inte heller grenar från barrträd (innehåller terpentin) men om det är sant vet jag inte och man kan ju tro att t.ex. grenar från dessa träd som under flera hundra år har urlakats i en torvmosse eller på botten i en sjö borde vara helt OK.
              Jag använder i alla fall inte dessa, just in case, men varför inte testa. Ha en bit (som ökas alltefterhand) av grenen under vattenytan i akvariet och ge akt på fiskarna under en längre tid och se vad som händer.
              Jag har någon gång köpt rötter på auktioner och efter att jag lagt ner den i akvariet så börjar fiskarna långsamt att dö så jag har fått slänga dom. En gång köpte jag en jäkligt snygg rot i en akvarieaffär där det angavs att det var en "terrarierot" - det blev dock aldrig av att jag använde den och en gång långt senare när en kompis hälsade på mig låg den och skräpade i garaget och han frågade om han fick ta den. Visst sa jag, men hade då glömt att det var en terrarierot och någon vecka senare ringde han och sa att alla hans fiskar hade dött.
              Så hur som helst, var försiktig och testa dig fram - det finns mängder av rötter som är giftiga och aldrig skall placeras i ett akvarium.
              Däremot använder jag ofta tunna döda kvistar från de flesta trädslag och även om dom kanske kan vara giftiga så har man ändå så lite i akvariet av dom (jämfört med om man använder en gren eller rot) så om man bara sköter vattenbytena så hinner inte så mycket gift samlas i akvariet så att fiskarna tar skada.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Tyko

                Jag har inte haft något problem med tall, jag skulle dock tippa på att mina legat i vatten i minst 50 år så det mesta av terpenerna bör ha läckt ut. Ett tips är att titta i uppdämda (näringsfattiga) sjöar, där kan man ofta hitta mycket snygga träbitar som är relativt säkra att använda. Ett av de stora sommarnöjena här är att snorkla efter bra grenar till akvarierna, just rotvältor är en favorit och jag har en meterhög (tall) i ett paludarium, vilket är inget som skulle gå att få tag i från de flesta djuraffärerna.
                Har du någon bild någonstans på forumet på den tallen i paludariet? Hade varit intressant att se, det låter unikt Jag gillar också naturliga grenar och stubbar men har alltid försökt vara lite försiktig. (Och dessutom har haft en del djur som är väldigt känsliga - t.ex. Axolotl - som tål typ noll och ingenting vad gäller påverkan på vattnet).
                Men mest är det att jag blivit totalt tokig på att de så ofta är svåra att sänka. Jag har aldrig haft turen att hitta något som verkligen är tillräckligt mättat för att stanna nere.
                Jag behöll dock de björkgrenar jag nämnde i tidigare inlägg, för att de är så jäkla snygga. Jag sparar dem till ett eventuellt terrarium om jag orkar skaffa det igen.
                Men just ormhassel fungerade väldigt bra. Det tog lite tid att sänka dem, men inte så fasligt länge. Men de är ju tunna och blev snustorra väldigt fort i ugn. De är väldigt snygga i akvarier med sin slingriga form, med mossor och crypter på. Jag annonserade på någon köp/säljgrupp på Facebook efter någon som var på G med att rensa i trädgården och hittade en man som just skulle klippa ner sin stora ormhassel.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  ...sedan gammalt så sägs det att man INTE skall använda grenar från träd med stenfrukter...

                  ...Jag har någon gång köpt rötter på auktioner och efter att jag lagt ner den i akvariet så börjar fiskarna långsamt att dö så jag har fått slänga dom. En gång köpte jag en jäkligt snygg rot i en akvarieaffär där det angavs att det var en "terrarierot" - det blev dock aldrig av att jag använde den och en gång långt senare när en kompis hälsade på mig låg den och skräpade i garaget och han frågade om han fick ta den. Visst sa jag, men hade då glömt att det var en terrarierot och någon vecka senare ringde han och sa att alla hans fiskar hade dött.
                  Det var intressant att höra. Jag har hört just tvärtom hela mitt liv och om man googlar ser man de flesta säga att fruktträd är säkra så länge grenarna är torra.
                  Det där är ju en klassiker i sig - att man kan hitta totalt motsatta påståenden (oavsett vad saken rör - om det så är skötsel av rabattblommor, akvarier, bästa sättet att sätta en surdeg, vilken hundras som passar bäst för spår eller vad som helst mellan himmel och jord). Som företeelse är det intressant men som guide när man är osäker, är det en mardröm... haha... Just nu ser jag det när jag försöker reda ut fakta bland arter av gurami...

                  Det där du sade om olämpliga rötter har jag också hört från många. Jag har haft turen att undvika det - förutom en gång när det plötsligt bildades en stor mängd mögel som såg väldigt märklig ut (rosa-aktig och bubblig - aldrig sett något liknande förutom på bortglömda ostar i kylen...) men möglet poppade som tur var mest upp över vattenytan så jag kastade ut roten illa kvickt eftersom Axolotl är så känsliga. Mögel ska man vara väldigt försiktig med - även människor och däggdjur. Det kan gå illa. Två katter dog hos en uppfödarbekant efter att hon antagligen inte torkat en foderburk ordentligt och sedan öste i torrfoder. Två katter dog och vid obduktion hittades orsaken - någon mögeltoxin som tydligen är helt vanlig, men blev dödlig vid förtäring. Fiskar som bor i eländet tör vara väldigt utsatta. (Om det nu är mögelarter som påverkar just fisk).

                  Försiktighet är ju alltid vettigast, oavsett vad det gäller Med härdiga fiskar (och andra djur) tror jag att det finns mer utrymme för experiment men om man råkar ha väldigt känsliga krabater ska man nog ta det säkra före det osäkra.
                  Jag har både haft, fött upp och arbetat med alla möjliga djur på både djurpark och klinik - i hela mitt liv - men ändå upptäcker jag nya saker hela tiden. Jag har för det mesta undvikit att lära mig den hårda vägen - förutom när jag råkade ha ihjäl mina råttor när jag var barn, för att jag proppade i dem så enorma mängder mandel... (Arsenik :P)

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bambikill

                    Har du någon bild någonstans på forumet på den tallen i paludariet? Hade varit intressant att se, det låter unikt Jag gillar också naturliga grenar och stubbar men har alltid försökt vara lite försiktig. (Och dessutom har haft en del djur som är väldigt känsliga - t.ex. Axolotl - som tål typ noll och ingenting vad gäller påverkan på vattnet).
                    Men mest är det att jag blivit totalt tokig på att de så ofta är svåra att sänka.
                    Jag hittade en gammal och inte lysande bild (är väldigt svårt att fota med alla reflektioner), hela paludariets vattendel är 150cm lång och 60 djup och hög. Den högra kraftiga roten sticker också upp en bra bit ovanför ytan. Båda bitarna är gammal kärnved från tall och det har inte orsakat något problem hos mig, går tillochmed en mormyrid i det karet sedan det startades (de brukar sägas vara känsliga fiskar), jag skulle dock vara väldigt försiktig med axolotler. Just de här två grenarna har jag inte behövt sänka eftersom de sticker upp ovanför ytan, men annars ja då gäller det att ha mycket tålamod, har du en högtryckstvätt (som du inte haft massa kemikalier i) så kan du kanske pröva att spola av grenarna? Det fungerar bra för att städa upp lösa bitar, men borde också trycka in lite vatten i träet.


                    Kommentar

                    • toodibear
                      • May 2020
                      • 5

                      #11
                      Tack för alla svar, trevlig läsning med allas erfarenheter!

                      Jag kommer hålla diskus i karet så vet inte riktigt om jag vågar "prova" att stoppa ner en gren och sen se en efter en dö av

                      Kanske bita i det sura äpplet och köpa mangrove ändå, tycker inte det har färgat mitt vatten så.pass i mitt 200 liters Lido men har kanske haft tur! Lät dock den grenen ligga i badkaret i en vecka för att bli av med så mycket "färg" som möjligt

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av toodibear
                        Kanske bita i det sura äpplet och köpa mangrove ändå, tycker inte det har färgat mitt vatten så.pass i mitt 200 liters Lido men har kanske haft tur! Lät dock den grenen ligga i badkaret i en vecka för att bli av med så mycket "färg" som möjligt
                        Fast det som säljs som mangrove i affärerna är faktiskt nästan aldrig äkta mangrove utan annat slag av trä

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tyko

                          Jag hittade en gammal och inte lysande bild (är väldigt svårt att fota med alla reflektioner), hela paludariets vattendel är 150cm lång och 60 djup och hög. Den högra kraftiga roten sticker också upp en bra bit ovanför ytan. Båda bitarna är gammal kärnved från tall...
                          De är verkligen riktigt snygga! Jag har nästan aldrig hittat en riktigt perfekt rot i butik... Och att beställa går totalt bort när man inte kan välja exakt utseende. (Och dessutom är priserna sinnessjuka...) Jag kommer inte på vad de kallar den där andra roten som är vanlig i butik, som är ljus och slät. Jag har dålig erfarenhet av att försöka sänka sådana - de är helt vansinniga. Min bror hade en stubbe av sådan rot - och vi borrade upp ett hål i den och tryckte in stålvikter i den - men den flöt ta mig f*n ändå...
                          Men de "långbenta" varianterna av de rötterna är väldigt snygga om man vill skapa en svartvatten-å...
                          Jag tänkte lösa min planering nu genom att fejka mangrove + ormhassel och försöka få det att se ut som om det tillhör samma träd som växer ner i vattnet. Man kan ju maskera skarvar med mossa och epifyter

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #14
                            Ursprungligen postat av toodibear
                            Tack för alla svar, trevlig läsning med allas erfarenheter!

                            Jag kommer hålla diskus i karet så vet inte riktigt om jag vågar "prova" att stoppa ner en gren och sen se en efter en dö av

                            Kanske bita i det sura äpplet och köpa mangrove ändå, tycker inte det har färgat mitt vatten så.pass i mitt 200 liters Lido men har kanske haft tur! Lät dock den grenen ligga i badkaret i en vecka för att bli av med så mycket "färg" som möjligt
                            Nu blir det väl då kanske en väldigt stor rot men om du på något vänster hade haft möjlighet att koka roten (i en pastagryta, om man vänder och vrider den i grytan på olika håll - men det beror ju på rotens storlek) så drar det ut mer tanniner (rent förutom att det steriliserar, så är det ju även av den anledningen man kokar dem). Jag har bara kokat smårötter till räkkar, eftersom jag generellt VILL ha tanninerna i alla kar jag haft Men det har funkat bra för de små iallafall.
                            Men det är ju en annan femma med discus, de flesta discusägare vill ju inte ha svartvatten.
                            Starta en brasa och släpa över en gammal badbalja i plåt?

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #15
                              Jag ville fråga; har någon kanske testat att borra i grenar? (För att sänka dem - för att underlätta att de ska suga upp vatten).
                              Jag vet att vissa rekommenderar det här och där men jag har aldrig provat, förutom i syfte att trycka in stålvikter i en av brorsans rötter som vägrade sjunka (det hjälpte inte ett dugg).

                              Det gäller björkgrenen jag dillade om i något inlägg - jag har rejäl rotbrist här, nu när jag ska starta upp ett nytt kar och jag orkar verkligen inte försöka mer med den grenen eftersom jag inte tror att jag kommer att kunna sänka den om jag inte gör något väldigt drastiskt. Men jag hade helst sluppit betala 500+ kr för en träbit, i djuraffären...
                              Jag funderade på om jag skulle borra den full av hål här och där och se om det kunde göra skillnad.
                              (Den är snustorr och har inte varit i vatten sedan minst ett år, troligen mer. Innan det låg den halvvägs ner i ett öppet Axolotl-kar men stannade bara kvar för att jag hade den fastkilad mellan stenar och för att halva grenen var ovan vatten. När jag försökt ha den helt under vatten, flöt den upp hela tiden så jag fick ha den halvt ovan ytan istället. Innan jag fick den hade den legat sänkt i en tunna i ett års tid eller så - och sjönk inte över huvud taget).

                              Är det någon som provat den varianten någon gång - och hjälpte det i så fall?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...