Cirkulation med btn backgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaskan
    • June 2020
    • 3

    Cirkulation med btn backgrund?

    Hejsan! Är ny på forumet här.

    Jag och sambon har lite problem med att få cirkulation i vårt akvarium.
    Vi har nu skaffat oss ett större kar som vår Axelot ska får flytta in i har vi tänkt(150x50x50cm), så köpte ett helt packet av någon gammal akvarie entusiast.
    Jag har ju som sagt en Back to nature bakgrund i akvariet med 2 ventilations hål i varsin ände, dom sitter ungefär på samma höjd.
    Så jag har tänkt att gömma slangar och diverse bakom själva bakgrunden. Jag har installerat insug och utblås på varsin ände av akvariet.
    Så vi har nu installerat kylaren som ska sköta tempen åt vår salamander, samt ytterfilter, men vi får ingen cirkulation i tanken på den främre sidan av back to nature bakgrunden, bör jag skaffa en cirkulationspump som pumpar vattnet på baksidan tvärs över akvariet??

    Mvh. Flaskan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är lite svårt att förstå vad du menar, men nog borde det fungera om du har insuget i ena änden av akvariet och sedan har pumpen bakom bakgrunden i andra ändan av akvariet som där blåser tillbaka vattnet ut på framsidan. Då blir det en naturlig rundgångscirkulation på både fram och baksidan av bakgrunden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Flaskan
      • June 2020
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är lite svårt att förstå vad du menar, men nog borde det fungera om du har insuget i ena änden av akvariet och sedan har pumpen bakom bakgrunden i andra ändan av akvariet som där blåser tillbaka vattnet ut på framsidan. Då blir det en naturlig rundgångscirkulation på både fram och baksidan av bakgrunden.
      Okej! Ledsen om jag varit otydlig. Har just nu insug till kylare och pump bakom BTN på vänster sida av akvariet, sedan utblås för pump bakom btn på höger sida och utblås för kylaren på framsidan av btn. Har nu ett lite bättre flöde genom tanken tack vare att jag drog fram kylarens utblås.
      ​​​​

      Kommentar

      Arbetssätt...