1 eller 2 filtermoduler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LNC
    • June 2020
    • 27

    1 eller 2 filtermoduler?

    Dags att starta upp ett 343L kar med moduler. Invånarna kommer att bli malawi men det jag funderar på är om jag ska ha två filtermoduler, alltså en i varsitt hörn eller om jag ska en i ett hörn endast. Det jag tänker är isåfall en btn C modul och den andra modul T. Kan jag få i tillräckligt med filtermaterial och pump i modul C endast och skippa T helt och köpa någon annan? Vilket material är bäst att ha i modulerna? Är det biobollar längst ner och kuber/hel filtermatta över? Eller t.ex filtermatta sen biobollar och filtermatta igen under pumpen?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Det du ska fundera på lite är hur du gör rent filtret när materialet sitter i en modul. Det kanske ska vara ett filterfack istället och på ena sidan. Ett fack som du döljer med modul?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Jag förstår inte riktigt vad Christian menar men Modulen är ju öppen ovanpå ( för det är en filterModul) så det finns två sätt att rengöra filtermaterialet (om det skulle behövas, efter 4-5 år. -Bara för att det sitter massa gojs i det så betyder det inte att det bör rengöras )!

      1. Du gräver bara upp filterkuberna
      2. du sätter en slang på pumpen som du leder till badkaret och sen kramar du runt bland filterkuberna medans pumpen suger upp skiten...
      Senast redigerad av åheim; 09 June 2020, 15:22.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag förstår inte riktigt vad någon menar i tråden (börjar bli gammal och fattar trögt), men svarar ändå
        1/ När du gör rent i filtermodulerna så täta insuget i dom innan du tar bort filtermaterialet annars skvalpar en massa skit ut i akvariet när du lyfter upp filtermaterialet.
        2/ Både filtermattekuber och biobollar funkar men tänk på att biobollar flyter så om du har sådana i modulen så måste du hela tiden ha dom nedpressade under ytan t.ex. med en filtermattebit
        3) Både filtermattekuber och biobollar lyfts enklast upp genom att redan när du lägger i dom använder en nål och fisklina och sedan drar fisklinan genom varenda kub/boll så att alla hänger ihop som på ett långt band. Sedan drar du bara upp dom när det är dags för rengöring.
        4/ Jag gör rent när effekten på pumpen börjar mattas av och när blir det - jo det beror förstås på hur mycket det produceras i akvariet och hur mycket filtermaterial man har, men jag har haft rätt mycket filtermaterial så där har det kunnat gå flera år mellan rengöringarna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LNC
          • June 2020
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag förstår inte riktigt vad någon menar i tråden (börjar bli gammal och fattar trögt), men svarar ändå
          1/ När du gör rent i filtermodulerna så täta insuget i dom innan du tar bort filtermaterialet annars skvalpar en massa skit ut i akvariet när du lyfter upp filtermaterialet.
          2/ Både filtermattekuber och biobollar funkar men tänk på att biobollar flyter så om du har sådana i modulen så måste du hela tiden ha dom nedpressade under ytan t.ex. med en filtermattebit
          3) Både filtermattekuber och biobollar lyfts enklast upp genom att redan när du lägger i dom använder en nål och fisklina och sedan drar fisklinan genom varenda kub/boll så att alla hänger ihop som på ett långt band. Sedan drar du bara upp dom när det är dags för rengöring.
          4/ Jag gör rent när effekten på pumpen börjar mattas av och när blir det - jo det beror förstås på hur mycket det produceras i akvariet och hur mycket filtermaterial man har, men jag har haft rätt mycket filtermaterial så där har det kunnat gå flera år mellan rengöringarna.
          Tack för flera bra svar det med rengöring har jag koll på så den viktigaste frågan är om jag kommer behöva två filtermoduler i akvariumet eller om det räcker med en för att inte behöva rengöra varje halvår?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av LNC

            Tack för flera bra svar det med rengöring har jag koll på så den viktigaste frågan är om jag kommer behöva två filtermoduler i akvariumet eller om det räcker med en för att inte behöva rengöra varje halvår?
            Omöjligt att svara på eftersom det beror på så många faktorer som vilka fiskar du har, hur många fiskar du har, hur stora fiskarna är, hur mycket du matar, hur ofta du matar, hur ofta du buter vatten, hur mycket vatten byts varje gång, vilket filtermaterial du använder etc. etc.
            Som filtermaterial i moduler tycker jag att filtermattekuber i densitet 10 PPI funkar bäst
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • LNC
              • June 2020
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Omöjligt att svara på eftersom det beror på så många faktorer som vilka fiskar du har, hur många fiskar du har, hur stora fiskarna är, hur mycket du matar, hur ofta du matar, hur ofta du buter vatten, hur mycket vatten byts varje gång, vilket filtermaterial du använder etc. etc.
              Som filtermaterial i moduler tycker jag att filtermattekuber i densitet 10 PPI funkar bäst
              Okej tack jag kommer köra på två moduler, en med aquaclear powerhead 70 i och en powerhead 50 för att vara säker. Fiskar blir 20-25 mbunas. Tycker du att jag ska skippa biobollar längst ner i modulerna och endast köra filtermatta i kuber?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av LNC

                Okej tack jag kommer köra på två moduler, en med aquaclear powerhead 70 i och en powerhead 50 för att vara säker. Fiskar blir 20-25 mbunas. Tycker du att jag ska skippa biobollar längst ner i modulerna och endast köra filtermatta i kuber?
                Jag hade bara kört med filtermattekuber i alla fall. Sedna OM du väljer att också använda biobollar så använd sådana som skall köras helt under vatten. De flesta biobollar är konstruerade för s.k. droppfilter och de är inte konstruerade för att vara nedsänkta under vattenytan
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • LNC
                  • June 2020
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                  Jag hade bara kört med filtermattekuber i alla fall. Sedna OM du väljer att också använda biobollar så använd sådana som skall köras helt under vatten. De flesta biobollar är konstruerade för s.k. droppfilter och de är inte konstruerade för att vara nedsänkta under vattenytan
                  Japp har beställt modulerna nu och det blev bara filtermatta till ppi 10 tog som jag ska klippa ner, även en extra rast till varje modul för att vara på säkra sidan. Får se om man kan dölja de andra rasterna snyggt annars får det bli någon annan lösning. Hur är det bäst att placera filtermodulerna för bäst cirkulation? Är det en i varje hörn eller båda på samma kortsida i akvariumet? Det ska stå i ett hörn så man kommer bara se in från fram och vänster. Svart bakgrund på bakruta och höger sidoruta. Det jag tänker är att ha en filtermodul på höger kortsida nära bakrutan och den andra långt till vänster på bakrutan. Vad tror du om det? Ska man riktiga utblåsen mot varandra så vattnet krockar eller ska man rikta åt olika håll? Ursäkta om det blir mycket frågor nu men man vill ju göra det så bra som möjligt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...